Återställning?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Återställning?

Inlägg av edfast »

Mitt "vanliga" sätt att lösa tråkiga problem har varit att installera om systemet under högljutt svärande. Och så tillbehör, program, widgets, bokmärkelslistor osv. Det har blivit några gånger redan. Och nu är jag trött på det.

Nu sitter jag här med ett nVidiakort som jag inte får datorn att hitta, och i de fruktlösa försöken att installera fungerande drivers med omstarter och omkoppling mellan monitorer och monitoruttag har jag plötsligt förlorat Compiz, Cairo-Dock och lite annat smått och gott, som ser ut att vara installerade, men har lagt av, något jag själv funderat på några gånger vid det här laget.

Vad gör jag? Finns det någon reset-knapp (bildligt talat) som jag kan använda? Ett enkelt terminalkommando, som hokus pokus rättar till allt korkat som jag (uppenbarligen) gjort den sista halvtimmen? Eller är det trots allt enklare att börja återinstallera och svära igen?

Suck.
David Andersson

Re: Återställning?

Inlägg av David Andersson »

edfast skrev:Mitt "vanliga" sätt att lösa tråkiga problem har varit att installera om systemet under högljutt svärande. Och så tillbehör, program, widgets, bokmärkelslistor osv. Det har blivit några gånger redan. Och nu är jag trött på det.
Det är svårt att veta vad det är som gör att du behöver installera om, och om det finns nåt enklare sätt att återställa vad det nu är som behöver återställas. Om utifall kanske att det är konfigurationen av ett visst paket kan det ibland räcka att installera om det paketet (t.ex. Reinstall i Synaptic) eller konfigurera om paketet med t.ex. sudo dpkg-reconfigure <paket>.

Några praktiska tips

Separat /home

Att ha /home på en egen partition brukar underlätta när man installerar om (och om man uppgraderar genom att installera nytt i stället för uppgraderingsknappen). Alla personliga inställningar och data lagras i (synliga och dolda) mappar i /home/username. T.ex cookies, sparade lösenord och bokmärken i webbläsaren. Bakgrundsbild, färger, tema och programstartera på skrivbord och paneler (och där räknas dina widgets om jag fattat rätt). Sparad epost i Evolution och Thunderbird. Efter att man installerat om systemet och alla program, så är skrivbordet och alla inställningar som förut, som om inget hänt.

Kom ihåg installerade paket

Jag har en textfil "packages.txt" med namnen på alla paket jag installerat. Om jag behöver installera om systemet så installerar jag också alla paket i listan, så är jag snabbt tillbaka där jag var. Man kan installera många paket på en gång med ett kommando (sudo apt-get install <paket1> <paket2> ... <paket98> <paket99>). Kommandot kan ta lite tid, men är inte mycket jobb.

(Det kanske låter lite jobbigt att uppdatera "packages.txt" varje gång man installerar nåt, men det är inte så betungande. Jag dubbelklickar paketnamnet i Synaptic och mittenklickar med musen längst ner i "packages.txt". Klart.)

(Efter uppgradering, t.ex. från 10.10 till 11.04, så är det inte säkert att man kan installera alla paket i listan rätt av. En del paket kan ha bytt namn eller blivit inaktuella.)

Systeminställningar (saker i System > Administration) sparas normalt i /etc och inte /home. Så de försvinner vid renblåsning och ominstallation. Därför kan det vara bra att ha en textfil (eller anteckningsbok på gammalt hederligt papper) där man antecknar väsentliga systeminställningar.

Kommentera ändringar i config-filer

Om jag ändrar en systemfil manuellt (i t.ex /etc), så lägger jag till en kommentar strax ovanför ändringen med datum, mitt namn och en kort beskrivning. T.ex. har jag lagt till några rader i /etc/hdparm.conf:

Kod: Markera allt

# david 2010-10-10 spin down hdb after 5 minutes inactivity
# newlines important, /lib/hdparm/hdparm-functions parser buggy as shit
/dev/sdb {    
     spindown_time = 60
}
Vid behov kan jag snabbt hitta mina manuella systemändringar med "grep -r -w david /etc" och göra kopior nånstans i /home om det verkar vara saker jag vill ha kvar efter en ominstallation.

Några filosofiska tips

Ta det lungt med sudo. När man skriver kommandon i terminalen (speciellt sådana med sudo, rm, mv, cp, /dev, * och > ) kolla noga att man står i den mapp man tror att man står i, att filer är rättstavade, och att alla argumenten är med och i rätt ordning.

Bekämpa inte systemet utan flyt med. Om det verkar som man behöver avinstallera massor förinstallerade paket och ändra massor med systemfiler och lägga till massor med startup-script för att det ska funka som man vill, ge upp och försök förstå systemets filosofi, eller byt till en annan linux-distro vars filosofi liknar mer ens egen.

Om webbsidor eller hårdvarutillverkare säger att man ska "ladda ner och installera/köra" nåt, gör inte det. Det är Windows-tänk. Kolla om det installeras automatiskt när det behövs, och om inte, kolla om det som behövs finns i förråden, och om inte, kolla om det finns i nåt öppet privat förråd (PPA), och om inte, fundera på om du verkligen vill se/ha den där webbsidan eller hårdvaran.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Davids redogörelse säger ju en hel del. Här finns också en länk, men allt kanske inte är helt aktuellt i den. Jag gillar partimage, men det klarar dock inte filsystemet ext4 ännu, vad jag vet.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Sakerhetskopiering
EDIT: Clonezilla är kanske det program man "bör" rekommendera för image-backup (klarar även ext4). Jag hade dock lite trassel med det (det står i länken). Det kanske har uppdaterats eller funkar bättre för andra. :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Davids redogörelse var rätt suverän! Att ha en separat /home är riktigt bra och något jag rekommenderar varmt. Oftast behövs inte något mer än att ominstallera de program man vill ha så är allt klart. Tar kanske en 30 minuter att installera om systemet.

Ditt problem har troligen med den nya drivrutinen att göra. Så du behöver troligen bara installera om den gamla om du inte orkar ta reda på vad som gick fel och fixa det. Du har alltså tappat 3D-accelerationen. Du hade kunnat göra en separat post om detta där du skriver ner vilket kort du har och vilka drivrutiner du provat.

Vill du vara 1337 kan du använda

echo `dpkg -l | grep "ii" | awk 'print $2'` > ~/Hämtningar/inst-pkg.txt
och få alla installerade program listade fint i en fil perfekt för apt-get. När du installerar på nytt är det bara använda listan så sker allt automatiskt.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

David: Jamen, detta är ju flott. Något i stil med en textfil med installerade paket har jag, mest för minnets skull, men jag har aldrig kommit på tanken att reinstallera dem på ett så lysande vis. Att lägga /home på en egen partition har heller aldrig slagit mig, men om det fungerar så som beskrivs (med alla systeminställningar sparade) så är det ju en rasande elegant lösning. Ska titta närmare på detta, kanske får återkomma när jag stöter på problem.
Det är svårt att veta vad det är som gör att du behöver installera om, och om det finns nåt enklare sätt att återställa vad det nu är som behöver återställas.
Nej, jag vet ju inte heller vad som sker, och detta är ju mitt huvudproblem. I det här speciella fallet försökte jag att installera grafikdrivrutiner, misslyckades, försökte igen, misslyckades, förlorade compiz och cairo-dock, och lyckas inte aktivera dem trots att de fortfarande är installerade, och i det här läget brukar jag drämma näven i bordet, spela Johnny Winter på hög volym, och rensa och återinstallera, men nu tror jag att jag måste hitta en mindre tidskrävande lösning.

Jag är hyfsat ny i det här operativsystemet, och har fått vänja mig vid, att vid installation av ett paket, kan man inte så sällan bli överraskad av att ett annat konkar ur. Nu senast gällde det ett försök att installera drivrutiner till ett nVidiakort som jag inte fått att fungera. Jag har en separat tråd om detta. Jag har försökt, men inte lyckats, installera från nVidias hemsida, sedan i tråden fått reda på att så ska man inte göra, från ett inlägg blivit rådd att gå via ubuntus egen källa, där jag också stötte på patrull (otillräckliga privilegier) bara för att i ett annat inlägg bli sänd vidare till launchpad. Allt i bästa välmening, men någonstans känner jag att jag måste lära mig programmering och att förstå syntaxen i terminalen, medan mitt intresse egentligen bara handlar om att få ett fungerande, häftigt och grafiskt snofsigt system till de helt vanliga arbetsuppgifter jag vill utföra. Inte tröska genom ett (till synes) virrvarr av oförutsedda händelser som jag inte förstår. Men OK, det kan hända att jag har en tendens att vilja pilla på knapparna mer än vad som är hälsosamt. Boys will be boys... Och ja, visst är jag påverkad av Windows-tänk. Många långa år sätter svårutplånliga spår...

ycc: Jag skall läsa länken. Vad du skriver därefter är ännu grekiska för mig. Det klarnar kanske en smula när jag gått igenom Wikin. Ser fram emot det!

Revoltism: Nja, njo. men som sagt ovan, det är nog inte främst att jag inte orkar eller gitter tar reda på vad som går fel, jag menar; jag orkar ju installera om hela katastrofen ett par gånger i månaden :D ! Den tragiska sanningen är snarare att jag inte begriper vad jag gör, och därmed inte heller vad jag gör för fel. Så jag känner mig som om jag dansade slowfox genom ett minfält, och hur försiktig jag än tror mig vara, så nog f-n ligger där till sist en trampmina i gräset.
Så du behöver troligen bara installera om den gamla om du inte orkar ta reda på vad som gick fel och fixa det.
Jag gillar det där "troligen bara". Jag vet ju inte vad jag håller på med, det är där problemet ligger ;D . Jag vet inte längre vilken version jag har, mitt intryck är att jag inte lyckats installera något av de versioner jag försökt lasta ned. Men likt förbenat har jag ställt till det för mig i systemet, och det nya grafikkortet hittas fortfarande inte (skärmen tänder överhuvud taget inte) och detta trots att jag började med att försöka köra utan att krångla till det med uppdaterade drivrutiner, utan med de förinstallerade, vilket, har jag förstått såhär i efterhand, skulle vara tillräckligt.

Men, men. Hursomhelst, forumet håller mitt intresse uppe, och jag är mycket tacksam över all uppmuntran som jag får. Utan den är jag snart vid den punkten där jag tragiskt nog lätt hade kunnat halka tillbaka i gamla Windows-hjulspår. Och där väntar, som alla vet, en betydligt torftigare tillvaro... Så jag försöker väl ett tag till ::).

(och vad betyder 1337? Sorry, känner verkligen att jag blottar mig fullständigt här. Jag förstår inte, hrmm, -skämtet?)
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Revoltism: Jag körde kommandot och fick följande svar:

~$ echo `dpkg -l | grep "ii" | awk 'print $2'` > ~/Hämtningar/inst-pkg.txt
awk: print $2
awk: ^ syntax error
vilket producerade en tom textfil med namn inst-pkg.txt i /Hämtningar. Dessvärre. Du har säkert rätt i att jag har tappat 3D-accelerationen. Men hur, förklarat på enklaste sätt som i en kokbok för ungkarlar, gick det till, och hur kan jag kanske fixa det?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag ber om ursäkt att svaret blev för kort. Med t.ex. Clonezilla (eller partimage) kan man spara kopior av hela sina Ubuntupartitioner som image-filer på t.ex. en extern USB-disk. (Man sparar en kopia när systemet funkar bra.) Får man problem med sitt system så kan man kopiera tillbaka image-filen (m.h.a. Clonezilla eller motsvarande) från den externa disken till sin ordinarie hårddisk. Man får ju då tillbaka systemet exakt som det var när man sparade sin image-fil. System-återställning/reccovery/restore helt enkelt. Ghostning kallas det ju ibland.

Schysst att du säger till om någon skriver grekiska. Då får vi ju chansen att försöka förklara igen. :)

(Ubuntu-systemet får ju inte vara aktivt när man kopierar Ubuntu-partitionerna. Man måste därför boota datorn (stoppa i en skiva med system och programmen och starta om den) från en CD för att kunna köra Clonezilla eller partimage. Ubuntu Live-CD funkar förstås bra för det.

Att köra en image-backup före t.ex. uppgradering till ny version tyckte jag var bra.

Jag tyckte partimage var så bra att jag behöll det äldre filsystemet ext3 (partimage klarar ännu inte ext4) och gjorde säkerhetskopiering och återställning med partimage. "Slog aldrig fel." ;) )
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 22 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Får också ursäkta mig och mitt något "krångliga" förklarande.. Det finns många vägar till rom och du tolkar det nog rätt med folks välvilja. Om en lösning inte funkar kanske en annan gör det. I bland kan de bli lite "trial and error" också. Kan du länka till den tråden om grafikkortet? Bäst är naturligtvis att använda Ubuntus egna drivare men ibland räcker dem inte till. Nvidias är nyare om än mindre testade. De kan dock lösa problem i bland.

Du ska ha ett program som heter Hårdvarudrivrutiner. Där borde du få upp olika val av drivrutiner att installera för ditt kort. Normalt brukar det vara bäst att välja den rekommenderade.

Alla.. och då menar jag verkligen alla som är nybörjare till linux missar /home partitionen. Det gör verkligen skillnad. Jag rekommenderar verkligen att du läser på lite om det. Finns många guider på nätet om det. Behöver du hjälp är det annars bara att fråga.

1337 = leet = elite (och ja, det var lite för att skojsa till det)

Ser att jag råkade missa "{}" tecknen... det ska alltså vara

echo `dpkg -l | grep "ii" | awk '{print $2}'` > ~/Hämtningar/inst-pkg.txt
Detta kommando är egentligen tre i ett. De separeras med "|" och kallas "pipe". Dels har du "dpkg -l" som listar alla paket i systemet. Den listan visar "ii" framför varje paket som är installerat. Så för att skilja ut dessa använder vi "grep" vilket gör som det låter.. alltså greppar alla rader med "ii". Vi vill dock inte ha hela raden utan bara kolumn två.. varför vi använder "awk" för att bara printa det vi vill ha. Detta ska sedan skickas till en textfil i Hämtningar.

Du kan testa att bara skriva "dpkg -l" för att se hur det egentligen ser ut. Nackdelen med det här kommandot är att den sparar absolut alla paket på datorn.. alltså även de som automatiskt installeras vid en ominstallation. Detta gör dock inte så mycket då redan installerade paket hoppas över ifall man försöker installera dem på nytt. Detta kommando funkar bäst om man gör två listor.. ett direkt efter nyinstallation och en innan ominstallation. Då kan man göra en diffad lista som skiljer ut vad som installeras automatiskt och vilka som bör installeras på nytt.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Så så, nu kan det vara nog med ursäkter. Det är ju jag som är dum, och klåfingrig, och det är det som gör mig så frustrerad. Sedan när ber läraren eleven om ursäkt? Och det är sant, utan detta forum och andra siter på nätet skulle jag för länge sedan gett upp, men med er hjälp och vänliga coaching förflyttar jag mig trots allt långsamt i rätt riktning. Inbillar jag mig.

Jag skulle nu vilja kolla, eller få bekräftat, hur jag bör gå tillväga just när det gäller partitioneringen. Magkänslan säger att jag bör formatera och repartitionera först, och så ominstallera innan jag "flyttar" /home? Är det möjligt att istället utgå från det befintliga systemet, göra en partitionering och så flytta över /home?, alltså utan att först göra en nyinstallation?

Om inte; Måste /home placeras i separat partition redan under installationsprocessen (på något sätt som jag ännu inte förstått) eller gör man det sedan ominstallationen redan är gjord? Hur flyttar man /home rent praktiskt, räcker det med att markera, högerklicka och flytta, eller ska det till något hokus pokus eller handpåläggning som jag inte kunnat läsa mig till (än)?

/home innehåller ju det mesta av det man som enkel användare vill komma åt under arbetet, det vill säga dokument av alla de slag. Av det följer väl att det är /home-partitionens storlek som blir begränsande, och det kan vara lämpligt att låta den ta det mesta av utrymmet som inte krävs av systemets installation. (Var hamnar förresten programmen? Och var hamnar de som jag föreställer mig arbetar "systemnära" som exempelvis Conky?) Hur mycket är lämpligt att reservera för systemet? Och sedan, beroende på var programmen ligger, justera upp utrymmet för att få plats med programvaran. Det allra fiffigaste vore ju att få till någon slags dynamisk partition med (automatiskt) justerbar storlek, kanske en tredje partition som kunde fungera som ngt slags flytande cache, men dit har vi väl inte kommit ännu ^-^ ...

[Lite bakgrundsinformation, varför behöver jag kunna installera om i ett kör?: Jag kör Linux på två datorer; Ubuntu 10.04 (för att förhoppningsvis så småningom få till ett fungerande BankID) på en stationär burk (dual boot tsm W7), Natty på en gammal Macbook. Burken har nyligen begåvats med ett nytt nVidia grafikkort av enklaste slag, och i försöken att installera en passande driver till detta (ur först nVidias och sedan Ubuntus egen repository) har jag tappat 3D stödet och även orienteringen. Fullständigt. Efter en hel del trassel framstår ominstallation som ett radikalt alternativ (se tråd 'Installation av nVidia drivrutiner'). Macbooken, å andra sidan, har begåvats med en SSD (se tråd '"no bootable device" efter uppdatering') som nollades efter forcerad omstart, kunde fortsätta köras men till halverad läshastighet, byttes mot en ny, som fungerade i tre veckor innan den nollades när den gick ut ur hibernateläge, och nu väntar på att bytas ut till ny disk (HDD!) så fort återförsäljarens kundtjänst gått ur vacationläge... Därför. Egentligen önskar jag inget hellre än att arbeta vid datorn i fred och ro. Men här står jag.]

Så mycket att lära, så lite tid...
Håkan
David Andersson

edfast skrev:Sedan när ber läraren eleven om ursäkt?
Sedan urminnes tider. :)

Du skriver "formattera" före "repartitionera". Det kanske bara var obetänksamhet. Säg till om "partitionera" och "formattera" är oklara begrepp.

Sen tror jag att du frågar om man kan skapa en separat /home efter installationen (till skillnad från under installationen). Ja det kan man. Det kan vara nästan lika enkelt, eller något krångligare, beroende på om det finns en färdig partition att börja använda som /home eller om man måste partitionera om.

När man väl har en ledig och formatterad partition så är de sista stegen att tillfälligt montera den nya partitionen (som t.ex. /media/sda4) kopiera innehållet i /home/david (som fortfarande är på systempartitionen) till en mapp /david på den nya partitionen (d.v.s till /media/sda4/david). Uppdatera /etc/fstab så att den nya partitionen monteras som /home vid nästa boot (en rad med /dev/sda4 och /home och lite till), döpa om /home till /home-old (så det inte finns två /home efter reboot), boota om och hålla tummarna. Har jag glömt nåt?
edfast skrev:Av det följer väl att det är /home-partitionens storlek som blir begränsande, och det kan vara lämpligt att låta den ta det mesta av utrymmet som inte krävs av systemets installation.
Helt rätt tänkt!
edfast skrev:(Var hamnar förresten programmen? Och var hamnar de som jag föreställer mig arbetar "systemnära" som exempelvis Conky?)
Installerade program finns i huvudsak i /bin /lib och /usr som alla normalt hör till system-partitionen. Systeminställningar sparas i /etc, systemloggar i /var, också normalt i system-partitionen. Personliga inställningar sparas i /home (valt tema, bokmärken, firefox-tillägg, epostkonton), liksom personliga dokument och sparad epost.

Allt ser ut som mappar under root-mappen "/": både /etc /var /bin /lib /usr och /home, även när /home ligger på en separat partition.
edfast skrev:Hur mycket är lämpligt att reservera för systemet?
Det beror på? En del program tar mycket plats, somliga spel och office-paket. Språkstöd för dussintals språk samtidigt tar en del plats. Om du tänker ha en ftp- eller webb-server, så räkna in deras innehåll i storleken (kan hamna i /srv eller /var, men går att ändra, och går att ha i ännu en separat partition, om man vill.) Mini-minimalt för systemet ca 4GB, praktisk minst 10-12GB, jag har 16GB, dra till med 20GB om du har jättestor disk, redigerar jättestora videor och bränner jättemånga dvder samtidigt.

Glöm inte heller att /home växer med 50-100% per år! :(
edfast skrev:Det allra fiffigaste vore ju att få till någon slags dynamisk partition med (automatiskt) justerbar storlek
Nej, tror inte det är så fiffigt som det låter. Det borde väl i praktiken vara ekvivalent med att allt ligger på samma partition. För- och nackdelsmässigt.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Sedan urminnes tider.
Så det säger du... Det låter ju lite avigt, för att inte säga trist, men jag förmodar att du har rätt...

Jag tror jag har något så när klart för mig skillnaden mellan formatering och partitionering. Vad jag väl menade var att det nog vore bra att tömma/rensa/skriva nollor till hårddisken innan en ny partitionering sker. Men det är kanske onödigt.
När man väl har en ledig och formatterad partition (...)
hoppsan, där gick det undan! Jag har repartitionerat i samband med installation vid sidan av Windows, till exempel, men inte lagt märke till att man kan partitionera det tillskapade utrymmet vidare. Får kolla detta nästa gång. Men det går alltså lika bra att skapa nya partitioner inifrån en befintlig installation, så kanske provar det först.
Uppdatera /etc/fstab så att den nya partitionen monteras som /home vid nästa boot
Alltså, beklagar att jag ständigt måste dra ned på takten, men hur uppdaterar jag /etc/fstab? Jag brukar för det mesta logga ut/logga in när uppdatering är påkallad, men förmodar att det, som så ofta, finns ett smidigare sätt?
Glöm inte heller att /home växer med 50-100% per år!
Inte om man ominstallerar var tredje vecka! Garanterat ;D !
David Andersson

edfast skrev: Jag tror jag har något så när klart för mig skillnaden mellan formatering och partitionering. Vad jag väl menade var att det nog vore bra att tömma/rensa/skriva nollor till hårddisken innan en ny partitionering sker. Men det är kanske onödigt.
Partitionering är nåt man gör med hela disken, i princip. Delar in den i delar. Partitioneringen ändrar inga 1or och 0or på disken, utom lite i början där informationen om hur den är partitionerad sparas. Så en ny partition har i princip slumpvis data i sig (eller gamla men oanvändbara data). Eller möjligen nollor om det är en helt ny disk. Det är helt okej. Innan man använder partitionen så formatterar man den.

Formatering är nåt man gör med en partition. Man formatterar alltid för ett specifikt filsystem (t.ex ext2,ext3,ext4,fat,ntfs). Det innebär att skapa den tomma mappen som alltid finns överst i ett filsystem och att skapa och initiera alla block som håller reda på vilka block som används och vilka som är lediga. Olika filsystem har olika sätt att representera mappar och hålla reda på block. Inte ens formattering skriver 0or eller 1or på alla block i en partition. Efter formattering så är det fortfarande slumpvis data (eller gamla men oanvändbara data) i de flesta blocken i partitionen, d.v.s. de block som inte används (ledigt utrymme, där nya filer och mappar kommer att skrivas). Det är helt okej. Det räcker ju att bara de block som används just nu innehåller precis de 1or och 0or som de ska ha.

Om man ändrar partitioneringen på en disk så att gränserna för början eller slutet av en partition ändras, så förstörs filsystemet på den partitionen. Systemet hittar inte längre blocken som håller reda på var alla mappar och filer ligger, eftersom de inte längre ligger där de borde i förhållande till var partitionen börjar. Men om man ändrar partitioneringen med Gparter (eller PartitionMagic) så fixar den om allt inom filsystemet, så att det stämmer även efter att en partition flyttats eller ändrat storlek.

Förbereda en partition för /home kan du göra i Gparted. Om du behöver ändra storlek på systempartitionen måste du köra Gparted i en live-cd/live-usb.
edfast skrev:
Uppdatera /etc/fstab så att den nya partitionen monteras som /home vid nästa boot
Alltså, beklagar att jag ständigt måste dra ned på takten, men hur uppdaterar jag /etc/fstab? Jag brukar för det mesta logga ut/logga in när uppdatering är påkallad, men förmodar att det, som så ofta, finns ett smidigare sätt?
Jag får be om ursäkt. :) Uppdatera betyder inte bara att ladda ner nya versioner av installerade program/paket. Det jag menar är att redigera en text-fil. Lägga till en text-rad i text-filen /etc/fstab. Det är en systemfil så det behövs root-behörighet. Jag tror text-redigeraren i gnome har ett sånt läge, annars får man använda gksudo gedit /etc/fstab eller sudo nano /etc/fstab i en terminal.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Jag tror att vi menar (nästan) samma sak. Skrivit 0-or med hjälp av Gparted har jag gjort när en disk kraschat och jag vill veta säkert att den är "tom" innan nyinstallation (eller kassering). Det rekommenderas ju faktiskt också i samband med nyinstallation av Ubuntu i vissa fora. Nödvändigt eller ej, det vet inte jag. Eftersom jag på den nu aktuella desktopen kör både Windows och Ubuntu 10.04 har jag partitionerat den disken vid installation av Ubuntu, och hade nu planer på att dela upp den för ubuntu tillgängliga partitionen i två, varav den ena för /home, den andra för systemfiler. Det blir väl egentligen inte att göra två partitioner av en (Ubuntudelen) utan att göra tre av två (hela hårddisken inkluderande Windowspartitionen), och jag vet inte om det är möjligt via liveCD installationen. Därefter sker själva formateringen och så slutligen ominstallationen. Rätt fattat?

Så var det detta med att uppdatera /etc/fstab. Det kan jag nog klara, även om det låter lite skakigt. Jag ska "lägga till en textrad i textfilen /etc/fstab". Så långt är jag med. Det är just vilken textrad som skall läggas till, som för tillfället vållar mig huvubry, ???

EDIT:
Parted magic var det jag använde för att skriva nollor, inte Gparted, alltså.
Senast redigerad av 2 edfast, redigerad totalt 1 gång.
David Andersson

edfast skrev: Det blir väl egentligen inte att göra två partitioner av en (Ubuntudelen) utan att göra tre av två (hela hårddisken inkluderande Windowspartitionen), och jag vet inte om det är möjligt via liveCD installationen. Därefter sker själva formateringen och så slutligen ominstallationen. Rätt fattat?
Ja, men ominstallation är valfri.

Ja, det är möjligt att partitionera om med Gparted på en live-cd.

Formatteringen kan göras med Gparted och görs automatiskt av nya partitioner. Formattering av valda partitioner kan, om jag minns rätt, också göras medan man installerar Ubuntu, men det kan vara enklare att göra det i Gparted innan.
edfast skrev:Så var det detta med att uppdatera /etc/fstab.
Att mixtra med /etc/fstab behövs inte om du tänker göra en ominstallation. Det behövs bara om du redan har en Ubuntu-installation som du vill ha kvar, och i den flytta /home från system-partitionen till en separat partition.

De första stegen: partitionera om

Oavsett om du tänker göra en ominstallation av Ubuntu med /home på egen partition, eller flytta /home till en egen partition i det existerande Ubuntu-systemet, så är det rätt att du behöver partitionera om disken från 2 till 3 (eller fler) partitioner.

(Jag vet inte exakt vad du har för partitioner nu, men gör fortsättningsvis ett rimligt antagande. Berätta gärna vad du har.)

Om du har följande partitioner

sda1 med NTFS, för Windows
sda2 med Ext4, för Ubuntu

så ska du ändra till

sda1 med NTFS, för Windows (oförändrad)
sda2 med Ext4, för Ubuntu "/" (minskad)
sda3 med Ext4, för Ubuntu "/home" (ny)

eller till

sda1 med NTFS, för Windows (oförändrad)
sda2 med Ext4, för Ubuntu "/" (minskad)
sda3 med Ext4, för Ubuntu "/home" (ny)
sda4 med swap (växlingsfil för Ubuntu) (ny)

Det kan du göra med en live-cd eller live-usb med Gparted. Be Gparted minska storleken på sda2, och i det lediga utrymmet lägg till en eller två nya partitioner. Så långt är Windows kvar intakt, och Ubuntu är också kvar, fast mindre.

Formattering av sda3 sker automatisk i Gparted när du anger att den ska ha filsystem Ext4 (och om du har en sda4 så formatteras den för swap när du anger att den ska vara swap). Du kan välja att formattera sda2 också, men då försvinner Ubuntu-installationen. Då behövs det självklart en ominstallation av Ubuntu. Om du väljer att formattera sda1 så försvinner Windows. Då behövs det en ominstallation av Windows.

Till att börja med tycker jag du bara ska formattera sda3, som Ext4, (och sda4 som swap, om du väljer att ha en sån). Denna formattering sker alltså automatiskt när partitionerna skapas. (Så det enda du gör är att minska storleken på sda2 och lägga till 1 eller 2 nya partitioner.)

Efter partitionering och formattering enligt ovan finns valet kvar: installera om Ubuntu och under installationen tala om att /home ska vara på sda3, eller behålla men ändra i Ubuntu-installationen så dess /etc/fstab anger att /home är på sda3.

Du kan välja att vänta med valet: låta de nya partitionerna ligga oanvända, och använda Windows och Ubuntu som vanligt (fast med mindre utrymme i Ubuntu). När du är redo och har gjort valet tar du nästa steg.

Fortsättning följer! :) väl?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Jahadå, fortsättning följer, men den dator det egentligen gäller har jag inte tillgång till på ett par veckor till. Eventuellt partitionerar jag om den här datorn, min macbook, för att se hur det går till.
Att mixtra med /etc/fstab behövs inte om du tänker göra en ominstallation.
Spänningen är olidlig, mitt tålamod närmar sig bristningsgränsen. Om jag nu skulle få för mig att behålla installationen, hur ska jag då ändra i fstab för att få det att fungera? Såhär ser filen ut för den här datorn (macbook):
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
# / was on /dev/sda4 during installation
UUID=35111617-b26c-415a-ac93-2734a1ba7241 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=277caea2-079a-4ea1-9898-30409fdf83bd none swap sw 0 0
verkar inte vara mycket att ändra där inte?!
David Andersson

edfast skrev:Jahadå, fortsättning följer, men den dator det egentligen gäller har jag inte tillgång till på ett par veckor till. Eventuellt partitionerar jag om den här datorn, min macbook, för att se hur det går till.
Macbooken verkar ha minst 5 partitioner, så det blir inte exakt samma sak att öva på. Det kan vara lärorikt ändå, eller så blir det bara förvirrande.

Om du vill kan vi ju kolla om det skulle gå. Berätta vad det finns för operativsystem på den, vilka partitioner du eventuellt är beredd minska storleken på, och kör dessa kommandon i en terminal:

sudo fdisk -l

df -h
Klistra in svaret från kommandona i en kommentar här.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

På macen har jag istallerat ubuntu studio 11.04 och natty narwhal i ungefär likstora partitioner, vilken som är vilken är jag inte längre säker på. Det här returnerar terminalfönstret:

edfast@edfast-macbuntu:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for edfast: 

WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.

Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1           1         993+  ee  GPT
/dev/sda2   *           1        7164    57538587   83  Linux
/dev/sda3           14206       14594     3112383+  82  Linux swap / Solaris
/dev/sda4            7164       13819    53456055   83  Linux

Partition table entries are not in disk order
edfast@edfast-macbuntu:~$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda4              51G  3,8G   44G   8% /
none                  1,5G  696K  1,5G   1% /dev
none                  1,5G  1,4M  1,5G   1% /dev/shm
none                  1,5G  128K  1,5G   1% /var/run
none                  1,5G     0  1,5G   0% /var/lock
edfast@edfast-macbuntu:~$ 
vi kan gärna experimentera lite, något måste ju fastna, och att en gång ha gjort det och dokumenterat det i tråden är en stor hjälp för att senare gå tillbaka och kolla, för det lär väl inte bli sista gången ;D ...Utanför ämnet: Som en parentes, kanske delvis OT, har jag fått bekräftat av återförsäljare att erfarenheten av halvledardiskar varit, minst sagt, skiftande. Någon har flaggat att de kommer att sluta sälja enstaka produkter tills bilden klarnar
David Andersson

Oj, nu vet jag inte vad som händer...
fdisk skrev: WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.
fdisk skrev: Partition table entries are not in disk order
Och det verkar ha funnits 5 men nu syns bara 4:
fstab skrev: swap was on /dev/sda5 during installation
Jag är lite feg. Är du lite modig? Gparted använder GNU Parted så det kanske bara är att köra på.

Nä. Vi gör en extra kontroll (parted ska också använda GNU Parted).

sudo parted -l
Klistra in svaret här.

En annan sak, har du dual-boot på den? Vad är isåfall det andra systemet för nåt?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Dual boot, tja, kanske, kanske inte (?!) Jag installerade först Ubuntu studio 11.04, och sedan i en andra partition Ubuntu 11.04 Natty, och det slår mig nu att detta möjligen var korkat och att lägga upp för konflikter. Men inget MacOS och inget Windows, om det är det frågan gäller. Det här får jag upp i terminalen:

edfast@edfast-macbuntu:~$ sudo parted -l
[sudo] password for edfast: 
Model: ATA TEAM XS1 SSD (scsi)
Disk /dev/sda: 120GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: gpt

Number  Start   End     Size    File system     Name  Flags
 1      17,4kB  1018kB  1000kB                        bios_grub
 2      1018kB  58,9GB  58,9GB  ext4
 4      58,9GB  114GB   54,7GB  ext4
 5      114GB   117GB   3187MB  linux-swap(v1)
 3      117GB   120GB   3187MB  linux-swap(v1)
Jag inser att jag måste lära mig mer om terminalen.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Torsdag 11/8. Vid dagens start ur standbyläge konstrade Chromium. Jag fick irrelevanta besked från diverse internetapplikationer som inte kunde koppla upp sig ordentligt, en svart skärm eller två, kom tillbaka till skrivbordet och lyckades stänga av på föresksrivet sätt. Efter reboot kom det gamla kära "no bootable devic" tillbaka. Jag river nu ut ssd:n och sätter i en hdd istället. Kan nog komma att behöva hjälp med placeringen av /home på egen partition. Försöker först och främst partitionera på ändamålsenligt vis via start från live-CD, men sedan?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"