Hej, har letat länge men hittar inte. Hur installerar/avinstallerar man program i Ubuntu i windows var det ju bara lägg till ta bort. Tacksam för hjälp.
Har ett problem till, var hittar jag drivrutin till min skrivare Toshiba Dp 80F?
Själv så föredrar jag Synaptic Pakethanterare.. Den är snabb, ger bra överblick och kan installera multipla program samtidigt.
En stor fördel med bl.a. Ubuntu mot windows är att du allt är samlat till en plats. Du behöver normalt inte göra den tidsödande sökningen på nätet för att hitta program. Du öppnar bara programhanteraren > skriver vilket program > installerar. Detta är också säkrare än att ladda ner skum programvara från nätet. Fast visst går det också.. då måste du söka efter *.deb. Inget jag rekommenderar dock.
En annan fördel med detta är att du alltid har all din mjukvara uppdaterad. Alltså inte bara systemet (som windows update) utan även andra program du installerat. Som VLC, Firefox och så vidare.
Vill du ha senaste programvara så kan du lägga till en så kallad PPA. Vilket är ett personligt förråd där nyare eller paket som inte finns i vanliga förråden finns tillgängliga. Detta är dock lite överkurs men något jag rekommenderar att du läser på om.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|