Man kommer ALDRIG undan Microsoft-skatten

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
David Andersson

Man kommer ALDRIG undan Microsoft-skatten

Inlägg av David Andersson »

List of Companies that Pay Royalties to Microsoft for Using Android OS (techdrivein.com)

Jag kanske köper en Android-telefon (med Linux-kärna och mestadels öppen källkod) för att när mina pengar sprids i det ekonomiska systemet, så liten andel som möjligt når Microsoft. Men Microsoft fann på råd. Troligen går ungefär en hundralapp av Android-telefonens pris direkt till dem.

Det leder också till otäcka framtidsutsikter. Om Microsoft sätter licensen för WindowsPhone bara lite lägre än sina avgifter för Android, så kommer telefontillverkarna tänka att det är lika bra att köra Microsoft fullt ut. Det är ju inte kunderna som bestämmer vilket OS det ska vara, utan tillverkarna och operatörerna.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Man kommer ALDRIG undan Microsoft-skatten

Inlägg av Hund »

Jag är övertygad om att det inte spelar någon roll, Windows sk mobila operativsystem har alltid varit ett skämt. Android är rent funktionsmässigt överlägset, samt att Android finns under mycket bättre licenser är det som företag en miljard smidigare att använda sig då man inte skriver på ett kontrakt med djävulen och målar in sig i ett hörn där man blir tillsagd vad man får och inte får göra. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Hund skrev:...då man inte skriver på ett kontrakt med djävulen och målar in sig i ett hörn där man blir tillsagd vad man får och inte får göra. :)
De måste ju skriva kontrakt med djävulen även om de kör Android. Jag tror planen är att Microsofts Windows-licens ska bli lite "bättre", för tillverkarna, jämfört med Microsofts Android-licens.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Wp7 är inte dålig och har potential att växa till sig kraftigt tyvärr. Hittills tjänar dock MS betydligt mer på Android än vad de gör på Wp7. Sedan tror jag HTC sålde sig billigt. Tror inte att MS hade vunnit i domstol med deras krav. En av anledningarna varför de håller så tyst om det. Är det VFAT det handlar om går det komma förbi.

Vill man ha en Linuxtelefon ska man vända sig till Maemo/Meego med Nokia N900/N9 eller HP's WebOS. Då får man mer än bara kärnan. Själv installerade jag t.ex. Zsh (en förbättrad Bash) för ett tag sedan på min N900. Jag kör OpenSSH dagligen och har lika stor kontroll över systemet som jag har på skrivbordsdatorn nästan. Alla program jag installerar är open-source. En Android är ju rätt långt från ett linuxsystem med undantag av kärnan.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"