Saker att göra för min del för att byta till Ubuntu
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Saker att göra för min del för att byta till Ubuntu
Jag gjorde precis en lista på saker att göra för min del för att eventuellt byta från Windows XP till Ubuntu (om jag nu gör det fullt ut vilket jag inte är säker på). Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att se hur jag tänker. När det gäller sakerna under "Kvar att göra" så behöver jag inte göra allt för att byta. De där det står "ev." är t.ex. inte så viktiga. Dessutom har flera av punkterna mer att göra med att testa hårdvaran i "Ubuntu"-datorn än med själva Ubuntu.
Gjort så här långt
-------------------
* Installerat win32codecs (ej i förrådet, laddat ner .deb-fil), vet dock ej om det kanske finns nyare version än den jag hittade
* Avinstallerat Totem-Mozilla-plugin (ubuntu-desktop som avinstallerades kan kanske behövas senare vid uppgradering.)
* Konfigurerat Evolution
* Installerat och konfigurerat Pan Newsreader
* Läst delar av Ubuntu-dokumentationen för 6.10 på nätet
* Installerat Mplayer och Mozilla-plugin för Mplayer, uppdaterat tre konfigurationsfiler för att få det att fungera som önskat
* Installerat JRE 6 med Mozilla-plugin
* Testat SD-kort
* Testat hörlursutgång
* Testat USB-mus
* Fått Internet att fungera (ändrat från io loopback device till eth0)
Kvar att göra
--------------
* Få skrivare att fungera (Epson C60), testa med dokument, (det finns bl.a. ett Excel-dokument jag uppdaterar då och då och behöver skriva ut ibland)
* Testa ev. trådlös anslutning (prova att söka efter trådlösa nätverk för skojs skull)
* Testa ev. Bluetooth, överföring till/från mobiltelefon
* Installera NTFS-drivrutin (det ska visst ha kommit en stabil sådan nyligen) och läs från/skriv till extern hårddisk
* Överför filer från Win XP-laptop via extern hårddisk (utför föregående punkt först)
* Testa CD-/DVD-spelare/-brännare
* Problem med att maximal ljudvolym på laptopen är lite låg, det finns ett SPDIF-interface, vad kan man koppla till det?, högtalare med inbyggd förstärkare för att få högre volym?
* Undersök hur man använder extern skärm för den inbyggda i laptopen är rätt så liten
* Se till att kunna bränna audio-CD-skivor från mp3:or (och gärna också wma), Serpentine eller bättre progrm?, mp3-plugin behövs?
* Se till att kunna bränna backuper av filer på DVD. Duger inbyggd funktionalitet i Ubuntu? Ska jag installera något program för detta?
* Läs mer info på nätet och lär mig mer (serverguide, paketguide etc.)
* Köp och läs Ubuntu-bok från GGS-Data när de har fått in den igen
* Kolla OpenOffice-kompatibilitet med Word-dokument jag har skrivit.
* Kolla OpenOffice-kompatibilitet med Excel-dokument jag uppdaterar då och då. Fungerar Excel-macro jag har skrivit (förmodligen inte)?
* Installera Adobe Acrobat Reader och plug-in för Firefox
* Kolla allmänt vad det finns för roliga program i Ubuntu att installera och testa även program som redan är installerade, kolla systemkonfigurationsmöjligheter närmare
* Kolla ev. var bokmärken (Firefox) och mail (Evolution) lagras så att jag kan göra backup på dem
* Installera och testa VLC
* Installera bra musikprogram för att spela mp3:or (och gärna wma), Amarok?, XMSS?
* Installera och använd aMule (har använt eMule tidigare)
* Testa torrents, har inte testat det tidigare men det ska visst finnas stöd för det redan från början i Ubuntu
* Behöver man brandvägg om man använder fildelning som aMule eller torrents? Undersök.
* Installera och konfigurera GFTP. (Undersök ev. varför fönstret bara stängdes när jag försökte FTP:a från "Connect to server..." under Places.)
* Undersök ev. närmare varför skärmsläckare inte fungerar (får svart skärm)
* Installera Bluefish (jag skapar webbsidor)
* Installera ev. dokumentation för Mplayer
* Försök få VICE (Commodore 64-emulator) att fungera under Ubuntu, gärna med USB-joystick
* Försök hitta program som spelar upp .sid-filer (Commodore 64-musik-filer), installera även sid-plugin för Firefox
* Undersök ev. möjligheten att använda OpenCBM/cbm4linux för att överföra data till/från Commodore-1541-diskettstation med den nyutvecklade XU1541-kabeln (USB) (överföring med parallellkabel finns sedan tidigare men min dator har ingen parallellport), jag har redan MMC-/SD-kortläsare för C64 så jag kan överföra den vägen också
* Hitta ev. grafiskt filjämförelseprogram liknande Beyond Compare eller WinDiff.
* Finns TPTest för Ubuntu/Linux?
* Testa Internet-bank (borde fungera så fort jag lagt över mitt bank-id till "Ubuntu-datorn"). Java krävs men det har jag redan installerat.
* Installera program för arkiv (.rar etc.). Vad finns det för stöd inbyggt i Ubuntu för olika arkivformat?
Gjort så här långt
-------------------
* Installerat win32codecs (ej i förrådet, laddat ner .deb-fil), vet dock ej om det kanske finns nyare version än den jag hittade
* Avinstallerat Totem-Mozilla-plugin (ubuntu-desktop som avinstallerades kan kanske behövas senare vid uppgradering.)
* Konfigurerat Evolution
* Installerat och konfigurerat Pan Newsreader
* Läst delar av Ubuntu-dokumentationen för 6.10 på nätet
* Installerat Mplayer och Mozilla-plugin för Mplayer, uppdaterat tre konfigurationsfiler för att få det att fungera som önskat
* Installerat JRE 6 med Mozilla-plugin
* Testat SD-kort
* Testat hörlursutgång
* Testat USB-mus
* Fått Internet att fungera (ändrat från io loopback device till eth0)
Kvar att göra
--------------
* Få skrivare att fungera (Epson C60), testa med dokument, (det finns bl.a. ett Excel-dokument jag uppdaterar då och då och behöver skriva ut ibland)
* Testa ev. trådlös anslutning (prova att söka efter trådlösa nätverk för skojs skull)
* Testa ev. Bluetooth, överföring till/från mobiltelefon
* Installera NTFS-drivrutin (det ska visst ha kommit en stabil sådan nyligen) och läs från/skriv till extern hårddisk
* Överför filer från Win XP-laptop via extern hårddisk (utför föregående punkt först)
* Testa CD-/DVD-spelare/-brännare
* Problem med att maximal ljudvolym på laptopen är lite låg, det finns ett SPDIF-interface, vad kan man koppla till det?, högtalare med inbyggd förstärkare för att få högre volym?
* Undersök hur man använder extern skärm för den inbyggda i laptopen är rätt så liten
* Se till att kunna bränna audio-CD-skivor från mp3:or (och gärna också wma), Serpentine eller bättre progrm?, mp3-plugin behövs?
* Se till att kunna bränna backuper av filer på DVD. Duger inbyggd funktionalitet i Ubuntu? Ska jag installera något program för detta?
* Läs mer info på nätet och lär mig mer (serverguide, paketguide etc.)
* Köp och läs Ubuntu-bok från GGS-Data när de har fått in den igen
* Kolla OpenOffice-kompatibilitet med Excel-dokument jag uppdaterar då och då. Fungerar Excel-macro jag har skrivit (förmodligen inte)?
* Installera Adobe Acrobat Reader och plug-in för Firefox
* Kolla allmänt vad det finns för roliga program i Ubuntu att installera och testa även program som redan är installerade, kolla systemkonfigurationsmöjligheter närmare
* Kolla ev. var bokmärken (Firefox) och mail (Evolution) lagras så att jag kan göra backup på dem
* Installera och testa VLC
* Installera bra musikprogram för att spela mp3:or (och gärna wma), Amarok?, XMSS?
* Testa torrents, har inte testat det tidigare men det ska visst finnas stöd för det redan från början i Ubuntu
* Behöver man brandvägg om man använder fildelning som aMule eller torrents? Undersök.
* Installera och konfigurera GFTP. (Undersök ev. varför fönstret bara stängdes när jag försökte FTP:a från "Connect to server..." under Places.)
* Installera Bluefish (jag skapar webbsidor)
* Installera ev. dokumentation för Mplayer
* Försök få VICE (Commodore 64-emulator) att fungera under Ubuntu, gärna med USB-joystick
* Försök hitta program som spelar upp .sid-filer (Commodore 64-musik-filer), installera även sid-plugin för Firefox
* Undersök ev. möjligheten att använda OpenCBM/cbm4linux för att överföra data till/från Commodore-1541-diskettstation med den nyutvecklade XU1541-kabeln (USB) (överföring med parallellkabel finns sedan tidigare men min dator har ingen parallellport), jag har redan MMC-/SD-kortläsare för C64 så jag kan överföra den vägen också
* Hitta ev. grafiskt filjämförelseprogram liknande Beyond Compare eller WinDiff.
* Finns TPTest för Ubuntu/Linux?
* Testa Internet-bank (borde fungera så fort jag lagt över mitt bank-id till "Ubuntu-datorn"). Java krävs men det har jag redan installerat.
* Installera program för arkiv (.rar etc.). Vad finns det för stöd inbyggt i Ubuntu för olika arkivformat?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: Saker att göra för min del för att byta till Ubuntu
"Testa CD-/DVD-spelare/-brännare"
sudo apt-get install gnomebaker
(ett mycket bra brännarprogram)
För Spela DVD filmer
sudo apt-get install vlc
"Se till att kunna bränna audio-CD-skivor från mp3:or (och gärna också wma), Serpentine eller bättre progrm?, mp3-plugin behövs?"
Gnomebaker fungerar utmärkt för detta.
"Installera Adobe Acrobat Reader och plug-in för Firefox"
Acrobat reader är långsamt. Rekomenderar Xpdf (sudo apt-get install xpdf) tillsammans med PDF download till firefox http://releases.mozilla.org/pub/mozilla ... -fx+fl.xpi
"Installera bra musikprogram för att spela mp3:or (och gärna wma), Amarok?, XMSS?"
Amarok, http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... buntu.html
"Testa torrents, har inte testat det tidigare men det ska visst finnas stöd för det redan från början i Ubuntu"
sudo apt-get install azureus
"Installera ev. dokumentation för Mplayer"
skriv "man mplayer" i terminalen
"Installera program för arkiv (.rar etc.). Vad finns det för stöd inbyggt i Ubuntu för olika arkivformat?"
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... u-mha.html
Fyller på med mer svar när jag orkar.
sudo apt-get install gnomebaker
(ett mycket bra brännarprogram)
För Spela DVD filmer
sudo apt-get install vlc
"Se till att kunna bränna audio-CD-skivor från mp3:or (och gärna också wma), Serpentine eller bättre progrm?, mp3-plugin behövs?"
Gnomebaker fungerar utmärkt för detta.
"Installera Adobe Acrobat Reader och plug-in för Firefox"
Acrobat reader är långsamt. Rekomenderar Xpdf (sudo apt-get install xpdf) tillsammans med PDF download till firefox http://releases.mozilla.org/pub/mozilla ... -fx+fl.xpi
"Installera bra musikprogram för att spela mp3:or (och gärna wma), Amarok?, XMSS?"
Amarok, http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... buntu.html
"Testa torrents, har inte testat det tidigare men det ska visst finnas stöd för det redan från början i Ubuntu"
sudo apt-get install azureus
"Installera ev. dokumentation för Mplayer"
skriv "man mplayer" i terminalen
"Installera program för arkiv (.rar etc.). Vad finns det för stöd inbyggt i Ubuntu för olika arkivformat?"
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... u-mha.html
Fyller på med mer svar när jag orkar.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Glöm inte installera Gnome Commander, speciellt inte om du är van vid att arbeta med Total Commander i Windows. Det var nog det första jag installerade i mitt Ubuntu.
(kolla gärna lite tips till bra plugins för firefox på den här tråden)
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4518.0.html
(kolla gärna lite tips till bra plugins för firefox på den här tråden)
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4518.0.html
- Bossieman
- Kontakt:
"Finns TPTest för Ubuntu/Linux?"
Svar:Ja
http://sourceforge.net/project/showfile ... p_id=55924
"Se till att kunna bränna backuper av filer på DVD. Duger inbyggd funktionalitet i Ubuntu? Ska jag installera något program för detta?"
Se tidigare post, Gnomebaker är skolan för detta.
"Behöver man brandvägg om man använder fildelning som aMule eller torrents?"
IMO:Nej
"Se till att kunna bränna backuper av filer på DVD. Duger inbyggd funktionalitet i Ubuntu? Ska jag installera något program för detta?"
Se tidigare post, Gnomebaker är skolan för detta.
"Behöver man brandvägg om man använder fildelning som aMule eller torrents?"
IMO:Nej
Klart bra.... Krusader är för segt....DimensionX skrev: Glöm inte installera Gnome Commander, speciellt inte om du är van vid att arbeta med Total Commander i Windows. Det var nog det första jag installerade i mitt Ubuntu.
sudo apt-get install gnome-commander

Finns att installera via Automatix.
Många av dina codec problem kan även lösas via Automatix, samt att du kan intsallera Flash och Java med bara ett klick!
http://www.getautomatix.com/ Värt att kolla upp bekvämt, och snyggt!
Jaa, men om du håller till på privata torrenttrackers så brukar den inbyggda vara banad, då kan du installera Azureus, se tidigare post....
Fortsättning;
Funkar SUPER!
Själva dokumentn funkar för min kära far iaf, jag har ingen egen erfarenhet för jag använder inte exel...
Macron: Nej, inte vad jag vet. Men du kan ju köra Windows Exel via Wine på ett *nix system...
Finns att installera via Automatix.
Många av dina codec problem kan även lösas via Automatix, samt att du kan intsallera Flash och Java med bara ett klick!

http://www.getautomatix.com/ Värt att kolla upp bekvämt, och snyggt!
Jaa, men om du håller till på privata torrenttrackers så brukar den inbyggda vara banad, då kan du installera Azureus, se tidigare post....
Fortsättning;
Funkar SUPER!

Själva dokumentn funkar för min kära far iaf, jag har ingen egen erfarenhet för jag använder inte exel...
Macron: Nej, inte vad jag vet. Men du kan ju köra Windows Exel via Wine på ett *nix system...
Senast redigerad av 1 TheOne, redigerad totalt 1 gånger.
-
Tack för svaren
. De är till stor hjälp.

Kör du outlook nu så kan du flytta med denna guiden: Moving mail from Microsoft Outlook to Thunderbird:
http://doc.vic.computerbank.org.au/auth ... underbird/
Kör du Thunderbird nu så; (detta löser även bokmärks frågan!
"Mozbackup is a free utility that allow you to backup Thunderbird. Besides, backup Thunderbird, It also allows you to backup Firefox bookmarks, mail, contacts, history, extensions, cache etc. (Download link located at the end of the post)"
http://www.techiecorner.com/50/how-to-b ... mozbackup/
Sedan är frågan om det är samma typ av filer på en FireFox installation under WIndows och en under Linux, men du kan ju testa!
I princip alla banker som jag vet funkar det med, min bank DanskeBank, min mammas bank, SkånesprovinsBank och pappas han använder Nordea. Alla tre funkar på Linux utan att installera något extra! Sedan har vi haft besök från folk som har lånat datorn, och dessa har haft väldigt skumma banker men det
funkar iaf!
"VICE is a Commodore 64 emulator that is available for Linux. This program gives access to a number of Commodore 64 music programs."
Så det blir nog inga problem, men jag hittade dock inte den officiella hemsidan!
Edit; Jodå! http://www.viceteam.org/ Där finns (så klart!) också en .tar som du kan ladda ner, det är samma versions nummer på den nyaste Linux som den nyaste Windows vilket tyder på att Joysticken borde funka!
Dagens I-landsproblem!
Nemen det är klart allt ska funka!
Har du ställt in en skärmsläckare, för om jag inte gör det så är den svart... Jag hade samma problem, funderade vad det kunde vara, sedan var det bara att ställa in en under:
System --> Inställningar --> Skärmsläckare
Kör du outlook nu så kan du flytta med denna guiden: Moving mail from Microsoft Outlook to Thunderbird:
http://doc.vic.computerbank.org.au/auth ... underbird/
Kör du Thunderbird nu så; (detta löser även bokmärks frågan!

"Mozbackup is a free utility that allow you to backup Thunderbird. Besides, backup Thunderbird, It also allows you to backup Firefox bookmarks, mail, contacts, history, extensions, cache etc. (Download link located at the end of the post)"
http://www.techiecorner.com/50/how-to-b ... mozbackup/
Sedan är frågan om det är samma typ av filer på en FireFox installation under WIndows och en under Linux, men du kan ju testa!

I princip alla banker som jag vet funkar det med, min bank DanskeBank, min mammas bank, SkånesprovinsBank och pappas han använder Nordea. Alla tre funkar på Linux utan att installera något extra! Sedan har vi haft besök från folk som har lånat datorn, och dessa har haft väldigt skumma banker men det
funkar iaf!

"VICE is a Commodore 64 emulator that is available for Linux. This program gives access to a number of Commodore 64 music programs."
Så det blir nog inga problem, men jag hittade dock inte den officiella hemsidan!

Edit; Jodå! http://www.viceteam.org/ Där finns (så klart!) också en .tar som du kan ladda ner, det är samma versions nummer på den nyaste Linux som den nyaste Windows vilket tyder på att Joysticken borde funka!
Dagens I-landsproblem!

Har du ställt in en skärmsläckare, för om jag inte gör det så är den svart... Jag hade samma problem, funderade vad det kunde vara, sedan var det bara att ställa in en under:
System --> Inställningar --> Skärmsläckare
Senast redigerad av 1 TheOne, redigerad totalt 2 gånger.
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Version 1.19.1 finns i Multiverse-förådet om man inte vill/orkar kompilera själv, vet inte vad det är för skillnad mot senaste versionen (1.20).Adrian Larsson skrev: * Försök få VICE (Commodore 64-emulator) att fungera under Ubuntu, gärna med USB-joystick
Så det blir nog inga problem, men jag hittade dock inte den officiella hemsidan!![]()
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
SEB funkar också.Adrian Larsson skrev: * Testa Internet-bank (borde fungera så fort jag lagt över mitt bank-id till "Ubuntu-datorn"). Java krävs men det har jag redan installerat.
funkar iaf!![]()
Kan nämna som en parantes att "familjebostäders interna sidor för deras hyresgäster endast stödjer IE" har ej fått det att fungera i linux.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Pagekatxor skrev:SEB funkar också.Adrian Larsson skrev: * Testa Internet-bank (borde fungera så fort jag lagt över mitt bank-id till "Ubuntu-datorn"). Java krävs men det har jag redan installerat.
funkar iaf!![]()
Kan nämna som en parantes att "familjebostäders interna sidor för deras hyresgäster endast stödjer IE" har ej fått det att fungera i linux.
"IEs4Linux is the simpler way to have Microsoft Internet Explorer running on Linux (or any OS running Wine).
No clicks needed. No boring setup processes. No Wine complications. Just one easy script and you'll get three IE versions to test your Sites. And it's free and open source."
touché.... har ändå flyttat så behöver inte logga in där längreAdrian Larsson skrev:http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Pagekatxor skrev:SEB funkar också.Adrian Larsson skrev: * Testa Internet-bank (borde fungera så fort jag lagt över mitt bank-id till "Ubuntu-datorn"). Java krävs men det har jag redan installerat.
funkar iaf!![]()
"IEs4Linux is the simpler way to have Microsoft Internet Explorer running on Linux (or any OS running Wine).
No clicks needed. No boring setup processes. No Wine complications. Just one easy script and you'll get three IE versions to test your Sites. And it's free and open source."

Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
-
- Kontakt:
Har inte reflekterat över detta förräns du skriver det nu. Det verkar vara något med just GMA950 chipet och Gnome skärmsläckare och i Edgy.Christian Johansson skrev: * Undersök ev. närmare varför skärmsläckare inte fungerar (får svart skärm)
Med Feisty fungerar Gnome skärmsläckaren.
Hint: Prova fälla ner och upp locket en gång.
Senast redigerad av 1 Gunne, redigerad totalt 3 gånger.
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
-
TackGunne Steen skrev:Har inte reflekterat över detta förräns du skriver det nu. Det verkar vara något med just GMA950 chipet och Gnome skärmsläckare och i Edgy.Christian Johansson skrev: * Undersök ev. närmare varför skärmsläckare inte fungerar (får svart skärm)
Med Feisty fungerar Gnome skärmsläckaren.
Hint: Prova fälla ner och upp locket en gång.

Jag provade för övrigt precis att koppla skrivare (Epson C60) till datorn. Det fungerade förvånansvärt smidigt. När jag gjorde "Add new printer" så hade skrivaren redan detekterats. Jag klickade sedan på Properties och gjorde en testutskrift. Det är dock lite tråkigt att man inte kan få reda på hur mycket bläck det finns kvar i bläckpatronerna (åtminstone har jag inte hittat det).
-
Hur gör jag för att installera TPTest? Det finns .rpm-filer men efter att ha läst lite så verkar det vara Red Hat-filer som visserligen ska gå att omvandla till Debian med alien men det rekommenderas tydligen inte. Det finns tar-bollar också "*.tar.gz". Vilka steg måste man gå igenom för att göra om det till ett installerbart paket? Man måste väl bl.a. kompilera det. (Jag misstänker att detta kanske är lite väl avancerat för en nybörjare.)Bossieman skrev: "Finns TPTest för Ubuntu/Linux?"
...
- Bossieman
- Kontakt:
Man instalelrar en .deb fil. Spara ner följande fil til datorChristian Johansson skrev:Hur gör jag för att installera TPTest? Det finns .rpm-filer men efter att ha läst lite så verkar det vara Red Hat-filer som visserligen ska gå att omvandla till Debian med alien men det rekommenderas tydligen inte. Det finns tar-bollar också "*.tar.gz". Vilka steg måste man gå igenom för att göra om det till ett installerbart paket? Man måste väl bl.a. kompilera det. (Jag misstänker att detta kanske är lite väl avancerat för en nybörjare.)Bossieman skrev: "Finns TPTest för Ubuntu/Linux?"
...
http://ftp.datanom.net/tptest-gui/dappe ... 1_i386.deb
installera den och du är klar
OT
Bossieman, kan du kolla dina personliga meddelanden ?

Bossieman, kan du kolla dina personliga meddelanden ?

-
- Kontakt:
Trevligt !Christian Johansson skrev: Tack Leende. After att ha fällt ner och upp locket en gång så fungerar skärmsläckaren varje gång den inställda tiden har gått.
Med Feisty behöver man inte använda lock-tricket.

Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
Enklast kör du TPtest mha av Wine... funkar utmärkt.Christian Johansson skrev: Hur gör jag för att installera TPTest?
http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp ... oryId=1308
-
- Kontakt:
mtink kanske kan vara något ?Det är dock lite tråkigt att man inte kan få reda på hur mycket bläck det finns kvar i bläckpatronerna (åtminstone har jag inte hittat det).
Länk
Finns några fler andra program också.
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne