tangentbordsproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Jalle_88

tangentbordsproblem

Inlägg av Jalle_88 »

av någon anledning går det inte att skriva snabel-a på mitt tangentbord. Jag har lagt in följande i /etc/x11/xorg.conf (med ledning härifrån: http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-15 ... art-0.html ):

Kod: Markera allt

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver     "kbd"
           Option       "XkbModel" "pc105"
           Option       "XkbLayout" "se,ru"
           Option       "XkbOptions" "grp:lwin_toggle"
           Option       "RightAlt"   "ModeShift"
EndSection
jag har även följande rad i min .bashrc:

setxkbmap -option grp:switch,grp:alt_shift_toggle,grp_led:scroll se,ru

Om jag kör

sudo pkill X
så funkar det en gång att skriva snabel-a, efter det så ger AltGr-2 bara en tvåa. dessutom så kan jag inte skriva tilde; AltGr-^ ger det ryska hårdtecknet, även om jag har svensk tangentbordslayout.
Jalle_88

Re: tangentbordsproblem

Inlägg av Jalle_88 »

ok, jag vill korrigera ovanstående lite. Tydligen är det så att det är kommandot

som sabbar allt. Har jag det okommenterat i .bashrc så fungerar det att skriva snabel-a tills jag startar en terminal, efter det så funkar det inte längre. Kan det vara så att scripten i .bashrc bara körs när man öppnar en terminal? I tty:erna funkar snabel-a, men där kan jag å andra sidan inte byta till ryskt tangentbord.

Så frågan blir väl: varför sabbar kommandot ovan, och finns det något sätt att byta mellan tangentbordslayouter som gör att man kan skriva snabel-a?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det finns en mycket bättre sätt använd DE:ns verktyg, för att byta layout. Sätt en bra tangentbords genväg. Dock tror jag att det använder samma sätt att byta layout i bakgrunden, :P
Jalle_88 skrev:Kan det vara så att scripten i .bashrc bara körs när man öppnar en terminal?
Det är det de är till för att ställa in skalet när det startar. tty1-6 skulle jag tro är immunt mot X-serverns inställningar.

(DE: Desktop Environment, tex Gnome, KDE, XFCE, mm)
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

jag hade en jättebra applett (heter det så?) i gnome, men sedan jag bytte till xfce har jag inte kunnat få till det :( Någon som kan instruera?

dessutom borde det väl gå att få till det med ett kommando? Jag förstår inte riktigt vad som blir fel...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jalle_88 skrev:Tydligen är det så att det är kommandot

Du vill nog ta med lv3:ralt_switch också ifall du vill att höger alt-tangent ska fungera som altgr.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Man tackar och bockar, funkade alldeles utmärkt :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"