Firefox 3.6.18 kan inte läsa min bokmärkesfil, eller backup

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
mj

Firefox 3.6.18 kan inte läsa min bokmärkesfil, eller backup

Inlägg av mj »

Jag upptäckte idag att jag inte kan komma åt mina bokmärken i Firefox, inte heller kan jag återställa från auto-backuperna (får meddelande "Kan inte bearbeta säkerhetskopiefilen."). Historiken är också väck, men den bryr jag mig inte om. Däremot startar Firefox med sparade flikar.

Jag kör Ubuntu 10.4 med Firefox 3.6.18. Om jag kommer ihåg rätt så uppdaterades Firefox för några dagar sedan (men funkade efter detta) och en massa utökningar har uppdaterats både idag och under veckan.

Filerna verkar hela, jag kikade på places.sqlite i en hex-editor (JOE) och den verkar fortfarande innehålla mina bokmärken. Backupfilerna verkar ha helt innehåll, utom den från idag som är tom på data. Alla backupfiler verkar ha korrekt JSON-format.

Följande skrivs i felkonsolen när jag försöker importera backuper:
Fel: Bookmarks JSON restore failed: [Exception... "Component returned failure code: 0x8052000b (NS_ERROR_FILE_CORRUPTED) [nsINavBookmarksService.runInBatchMode]" nsresult: "0x8052000b (NS_ERROR_FILE_CORRUPTED)" location: "JS frame :: file:///usr/lib/firefox-3.6.18/modules/utils.js :: PU_restoreBookmarksFromJSONString :: line 1337" data: no]
Källkodsfil: file:///usr/lib/firefox-3.6.18/modules/utils.js
Rad: 1213

och

Fel: Places AutoComplete: [xpconnect wrapped mozIStorageError]
Källkodsfil: file:///usr/lib/firefox-3.6.18/components/nsPlacesAutoComplete.js
Rad: 496

Kom på att jag kanske skall köra firefox från terminalen och se om programmet spottar ur sig några felmeddelanden där. Återkommer strax.
Användarvisningsbild
mj

Re: Firefox 3.6.18 kan inte läsa min bokmärkesfil, eller bac

Inlägg av mj »

Har nu kört från terminalen.

Får följande meddelande
~$ firefox
*** NSPlugin Viewer *** WARNING: unhandled variable 18 (<unknown variable>) in NPN_GetValue()
*** NSPlugin Viewer *** WARNING: unhandled variable 18 (<unknown variable>) in NPN_GetValue()
I Firefox felkonsol ges följande meddelanden
Fel: COMSCORE is not defined
Källkodsfil: http://www.tech-recipes.com/rx/402/show ... vi-or-vim/
Rad: 558
Det felmeddelandet beror gissningsvis på att noscript tagit bort COMSCORE-någonting för en hemsida jag har öppen i en flik och har förmodligen inte ha med bokmärkes-problemet att göra.

Men jag får också en massa
Fel: Places AutoComplete: [xpconnect wrapped mozIStorageError]
Källkodsfil: file:///usr/lib/firefox-3.6.18/components/nsPlacesAutoComplete.js
Rad: 496
som förmodligen gäller problemet med bokmärken ("nsPlacesAutoComplete.js" ser ju ut som det skulle kunna ha något med "places.sqlite", som är firefox bokmärkesfil).

Någon som har en susning vad det gäller?
Någon som råkat ut för något liknande?
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Du kan se om nyare version av firefox kan lösa problemet. Öppna terminalen och kopiera/klistra in detta:

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

Jag tog bort places.sqlite och efter det så kunde jag återställa backup. Jag har bara förlorat lite bokmärken som jag la in igår kväll

Jag skall se om jag kan använda sqlites kommandorads-verktyg för att återställa places.sqlite (om det är den filen som är korrupt).

Rapporterar tillbaka om det går (men det kan ta ett tag, förhoppningsvis senare ikväll).

Att uppdatera firefox känns inte så aktuellt på ett tag, det är nog med utökningar som inte ännu fungerar i den version jag har (framförallt funkar INGEN av de som hjälper till att hålla ordning på dublett-bokmärken). Jag skall ha den senaste Firefox 3 som finns i Ubuntus förråd. 5:an får vänta tills andra kört den ett tag och de som skriver utökningar har kommit ikapp, vad jag förstått var 4:an en mismäling som man skall undvika som sjutton.

Förslag på hur man får den gamla places.sqlite att funka tas fortfarande emot.
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

Okeeeey.... lägesrapport

När jag försökte bearbeta places.sqlite med sqlite3, så blev jag tillsagd att databasen var skrivskyddad (inte filen, bara själva databasen i filen). Jag har ingen aning hur man gör den icke skrivskyddad, sqlites dokumentation var ingen höjdare direkt.

Att jag inte kunde skriva till databasen, gjorde att jag inte kunde reparera filen enligt manualen (att bara felsöka hittade jag inte något kommando för). Efter att ha grunnat i en kvart kom jag på följande fuling för att komma runt problemet (kommandot .dump skapar en serie SQL-kommandon (i textform) för att skapa en likadan databas, detta pipas sedan över till sqlite3 igen, som skapar en ny databas i en ny fil).

echo '.dump' | sqlite3 places.sqlite | sqlite3 places2.sqlite
Detta skapar en ny, förmodligen korrekt, databas (också den skrivskyddad), som var 3 mb större (gissar på att de extra 3mb är tomma buffertytor för skrivning, på en skrivskyddad databas).

Försöket att byta ut places.sqlite i firefox-katalogen med den nya filen, gav samma problem med bokmärkena som jag började med, d.v.s. inga bokmärken och ingen möjlighet att skapa nya.

Jag låter tråden ligga öppen i fall någon kan lösa det hela bättre än mig, tills vidare nöjer jag mig med att jag i alla fall förlorade mindre än en dags bokmärken, att förlora allihop hade inte varit lika roligt. Blev aldrig klar över om places.sqlite var korrupt eller om någon uppdatering av Firefox eller någon utökning till Firefox gjorde att programmet inte klarade att läsa den längre.
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

En ny skum grej, som jag just upptäckte.

Med både den gamla places.sqlite och den jag skapad med kommandorads-verktyget, så funkar autokompletering på adressraden, med förslag från gamla sajter jag besökt. (Men alltså funkar inte själva bokmärkena alls.)

Med den places.sqlite som skapades i Firefox från json-backup-filen, så funkar inte autokompletteringen, denna information verkar inte sparas i säkerhetskopian (den börjar förstås ge förslag nu, allt eftersom Firefox lär sig mina surfvanor på nytt).

Alltså kom Firefox trots allt åt information i de places.sqlite som inte funkade med bokmärkesfunktionen.

Fattar noll ??? men får väl utgå från att den gamla places.sqlite blivit korrupt på något sätt.
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

Det funkade att radera places.sqlite och återställa backup. Antagligen var filen korrupt.

Det hade varit bättre att kunna reparera sqlite-filen, eller åtminstone få en bekräftelse på att den var trasig.

Jag stänger tråden (tror jag, är det det som händer när man trycker 'accept' på ett svar).
Skriv svar

Återgå till "Internet"