Installera ett "rent" Ubuntu, men behålla en del saker?

mrphonk

Inlägg av mrphonk »

Väldigt sugen på att installera om mitt system, så det blir helt rent. Som nybliven GNU/Linux-användare så har jag rört till det en massa och skulle därför vilja "starta om på nytt". Problemet är att jag har ca 100gig "saker" jag inte vill bli av med, och jag har enbart en partition. Jag har inte heller 100gig ledigt HD-utrymme så jag kan skapa en så stor partition och kopiera det dit? Att bränna ut allt på DVD är inte ekonomiskt försvarbart =)

Allt jag vill spara ligger /home/användarnamn. Finns det någon lösning på detta? Kan jag skapa en partition som automatiskt skapas där dessa filer ligger? Eller kan jag på något sätt fixa i installationen så att den rensar systemet bara?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Du ska kunna ändra storlekar på partitioner, men du riskerar att sabba partitionen då och i värsta fall förlora allt, det är om du vill ta den risken?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
mrphonk

Inlägg av mrphonk »

Njae, det är jag inte. Har funderat lite och egentligen är det nog bara en, max två dvd-skivor som är riktigt viktigt att behålla (Bilder och andra mer oersättliga dokument). Resten kan jag nog få tag på igen. Blir nog att jag bränner ut de viktigaste sakerna och kör en helt ren hårddisk. Men har inte riktigt bestämt mig än.
mrphonk

Inlägg av mrphonk »

Jag gjorde så att jag brände ut det viktigaste. Har nu ominstallerat Ubuntu. Gud vad vacker och smidig den nya installationen var.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

[quote="mrphonk"]Jag gjorde så att jag brände ut det viktigaste. Har nu ominstallerat Ubuntu. Gud vad vacker och smidig den nya installationen var.[/quote]
Viist är den! :D
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"