ni med comviq på mobilen kan surfa via den istället för att använda dongel.
förr när jag testade detta så fungerade det inte, men laddar man på mobilen med comviq kompis (har bara testat 195) så får man fri surf i mobilen, och denna fria surf kan nyttjas lika väl genom datorn!
hur gör man?
para bara ihop telefonen med datorn och klicka i PUN vid parningen, sen är det bara ställa in APN till att vara internet.tele2.se efter att man valt comviq som alternativ!
det kostar dig ingenting att surfa på det här sättet, och du har 3000 fria sms och kan använda pengarna på telefon till telefonsamtal eller betala bussbiljetter osv.
detta fungerar säkert med andra operatörer med, har dock inte provat själv så lovar inget!
surfa via mobil istället för dongel (comviq)
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Re: surfa via mobil istället för dongel (comviq)
Det fungerar nog för nästan alla abonnemang så länge Ubuntu bara känner igen telefonen och klarar av att använda telefonen som modem. Det kostar dock skjortan att surfa från mobilt abonnemang om man inte har ett bra abonnemang med fri surf (och då menar jag riktigt fri surf). Dom flesta operatörer har ju bara "fri surf" upp till x GB sedan stryps uppkopplingen till riktigt låg hastighet.
det är just det comviq inte gör, jag tipsade om detta just för att många betalar 300 kr gör typ 5gb på dongeln när man får fri (fridata) utan limits på comviqkompis laddat med 195 kr! plus att man får göra vad man vill med dom 195kr på kortet, dvs, du kan köpa godis på selecta maskinerna eller betala bussresor, dvs. internetet blir helt fritt!!!!!!!!
Dag 29 kr (max 1 GB)
Vecka 89 kr (max 3 GB)
Månad 219 kr (max 5 GB)
Månad Plus 269 kr (max 20 GB)
dessa priser gäller med dongeln och comviqsurf!
jag har dock inte försökt komma över 20 gb med mobilen men över 5 och 10 gb har jag kommit utan problem. säkert 20 med då jag använde det för att ladda ner ofantligt många exemplar av ubuntu förut
Vecka 89 kr (max 3 GB)
Månad 219 kr (max 5 GB)
Månad Plus 269 kr (max 20 GB)
dessa priser gäller med dongeln och comviqsurf!
jag har dock inte försökt komma över 20 gb med mobilen men över 5 och 10 gb har jag kommit utan problem. säkert 20 med då jag använde det för att ladda ner ofantligt många exemplar av ubuntu förut

Har man en Android-telefon så brukar det vara rätt lätt att dela ut internet via WLAN. Funkar fint för mig med både Tele2 och Roshan.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se