Montera en nätverksdisk (NAS)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Andersen

Montera en nätverksdisk (NAS)

Inlägg av Andersen »

Jag har inga som helst problem att läsa & skriva i andra datorers utdelade resurser, oavsett operativsystem. Problemet är en liten nätverksdisk som jag köpte för ett par år sedan, den vill inte fungera riktigt i ett linuxnätverk.

Kan säga att det går att montera nätverksdisken från en Windows dator utan problem, den kräver enbart ett lösenord för att man ska komma åt den.

Nu under tiden så lyckades jag montera den från shell prompten, det efter att ha lagt till följande rad i filen smb.conf.

Kod: Markera allt

client lanman auth = Yes
Nu dök ett annat problem upp, mappen där jag monterat nätverksdisken kommer jag inte åt. ???

drwxr-xr-x  3 root root    4096 Jul  4 21:42 .
drwxr-xr-x  4 root root    4096 May  6  2010 ..
?---------  ? ?    ?          ?            ? backup
Någonting är galet, mappen som jag monterade blinkar rött när jag listar den med kommandot ls. ???

Får också följande när jag listar själva mappen som jag monterat i.

ls: backup: Input/output error
Jag använde följande kommando för att montera, det fungerar utmärkt med alla andra enheter som ingår i domänen/nätverket. Vet inte om det är korrekt i och med att nätverksdisken inte bryr sig om användarnamn när man ansluter till den.

mount -t smbfs -o username=user,password=password //NAS/SHARE /mnt/backup
Är det någon som vet hur man monterar en enhet som är konfigurerad i Share-Level Security?

Alla andra datorer är konfigurerad i Domain Security Mode, men jag tror inte det spelar någon roll. Det borde gå att montera en fristående enhet även om man ingår i en domän, annars är det värdelöst.

Med facit i hand så skulle man inte köpt en konsumentprodukt. >:D
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Montera en nätverksdisk (NAS)

Inlägg av mcNisse »

Inte för att jag tror att det hjälper ditt problem, men jag brukar montera samba med cifs inte smbfs.

EDIT: Jag såg just att man mount.smbfs pekar på mount.cifs. Så nu är jag övertygad om att det inte hjälper ditt problem. :-[
Andersen

Inlägg av Andersen »

Innan jag postade så sökte jag runt lite med Google, det verkar vara ett vanligt förekommande problem att montera en NAS som inte går att ställa in i user security.

I princip så borde det vara samma förfarande att montera en Win9x dator som har delat ut en mapp i Share-Level Security. Tyvärr så är det länge sedan jag höll på med dessa operativsystem.
Andersen

Inlägg av Andersen »

Jag var väldigt nära att kasta in handduken, men tog fram en gammal dator med Redhat 7.2 för att testa. Där fungerar det märkligt nog direkt att montera min NAS server.

När jag kollar samba konfigureringen så ser jag att den ingår i samma domän som de andra datorerna. Ungefär samma konfiguration som linux/unix maskinerna.

Det här kommandot fungerar på datorn med Redhat 7.2.

mount.smb //dator/share /mnt/map
Av någon anledning så får jag samma fel om det inte finns någon map eller fil i NAS servern när jag monterar den.

Från datorn med Redhat 7.2 så är det inga problem att radera filer och mappar.

Filer som inte går att radera från en Windows XP/7 dator, går däremot från min gamla trotjänare med Redhat 7.2.

Från Windows XP/7 så går det aldrig att radera mappar, det går bara att byta namn på dem.

Från datorn med Redhat 7.2 så går det inte att föra över filer. ???

Börjar faktiskt bli jäkligt less på skiten. Hur fan kan man tillverka dylikt skit? >:D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"