Installationsproblem med 11.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kristoffer

Installationsproblem med 11.04

Inlägg av kristoffer »

Hej,

Jag har problem med att installera 11.04 på en Asus laptop. Datorn bootar upp på skivan och verkar läsa in de första filerna. Jag får en muspekare och ett standard ubuntu-bakgrunden kommer fram, men sen stannar allt. Datorn läser inget från CD-skivan och inget från hårddisken. Ingen text eller någon förklaring. Muspekaren går att flytta, så installationen har inte frusit på det sättet, men man kommer inte vidare.

Är det någon som har några tips eller idéer? Är detta ett känt problem?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Kristoffer
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Installationsproblem med 11.04

Inlägg av ubot »

Vad är det för Asus-dator du har? Vilket modellnummer är det?
kristoffer

Inlägg av kristoffer »

ubot skrev:Vad är det för Asus-dator du har? Vilket modellnummer är det?
Det är en Asus X59GL.

/K
ubot

Inlägg av ubot »

Jag läser i det här forumet att det finns två personer som har likadan laptop som du och vad jag ser har Ubuntu 9.04 fungerat utan större problem på deras datorer.

Jag antar att du har gjort skivan själv? Du kanske skulle testa att bränna en ny skiva och se till att bränna på lägsta hastighet för att undvika skrivfel. Det är idé att köra md5sum på iso-filen först också och kontrollera så att hash-summan stämmer med vad det ska vara för Ubuntu 11.04.

Kod: Markera allt

md5sum /path/to/file.iso
Och här har du vad md5sum ska visa beroende på version: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuHashes
kristoffer

Inlägg av kristoffer »

ubot skrev:Jag läser i det här forumet att det finns två personer som har likadan laptop som du och vad jag ser har Ubuntu 9.04 fungerat utan större problem på deras datorer.

Jag antar att du har gjort skivan själv? Du kanske skulle testa att bränna en ny skiva och se till att bränna på lägsta hastighet för att undvika skrivfel. Det är idé att köra md5sum på iso-filen först också och kontrollera så att hash-summan stämmer med vad det ska vara för Ubuntu 11.04.

md5sum /path/to/file.iso
Och här har du vad md5sum ska visa beroende på version: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuHashes
Jag har nu provat med samma skiva som jag använt vid installationen av en annan dator (LG R400), en installation som lyckades. ISO-filerna har jag tankat från ubuntu-se.org.

Ska jag till Asus-datorn använda antingen AMD64 eller alternate-varianterna?

/Kristoffer

UPPDATERING:

Genom att välja alternativet Safe graphic mode vid installationen, lyckades jag till slut installera Ubuntu. Däremot lyckas jag inte starta upp med ubuntu. Den visar först en blå skärm, sedan visar den en lista på alla de processer som den startar. Det som kanske är intressant är att det b.la. står:

Stopping automatic crash report generation [fail]
och

Starting restore sound card(s') mixer state(s) speech dispatcher disabled; edit /etc/default/speech-dispatcher
Sen stannar datorn vid

Stopping userspace bootsplash
Eftersom jag var tvungen att välja Safe graphic mode vid installationen, borde detta problem ha något att göra med grafikkortet. Kan jag på något sätt starta ubuntu med mindre grafik? Eller har någon förslag på hur man kan göra?

Tack!
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tror att du ska ha en 64-bitars Ubuntu-version men det är nog inte det som ställer till problem för dig.

Du kan ju alltid testa att installera Ubuntu 10.04 istället för 11.04. 10.04 är en LTS-version. Det är därför jag rekommenderar den och inte 10.10. Om inte annat så hade det varit intressant att veta om Live startar upp om du boota från CD i 10.04.

Vad har du för grafikkort på datorn då? Kör dessa kommandon och posta output:

sudo lshw -c display
lspci
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"