DAP 1353 som AP-client

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Erik.vS
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

DAP 1353 som AP-client

Inlägg av Erik.vS »

Hej!
Jag är nybörjare vad gäller Linux, men vill lära mig. Har installerat Ubuntu på en gammal trotjänare. Funkar fint. Trodde jag hade uppgraderat, men ser nu att den kör 10.10.
Kan koppla upp från Ubuntu till internet genom kabel till min router. Tänkte dock återanvända en D-link DAP 1353 som AP klient och har konfigurerat den för detta. Testade på en windows dator: det funkade, något instabilt men det tror jag berodde på allt annat som var kopplat där (vi kan diskutera detta senare om det behövs ;) ). Jag kan också nå AP-klienten via LAN från andra datorer. När jag startat upp ubuntu-datorn så meddelas jag kort och gott att "du är nu frånkopplad". Den letar ett tag men ger sedan upp.

Jag tycker därmed att jag testat:
-lankortet i datorn samt kabel (kan ju koppla upp om jag inte använder AP-klienten)
- AP-klienten: kan t.o.m. logga in på den via WLAN från andra datorer. Den funkar också om jag kopplar den till en windowsdator.

Det borde således handla om någon inställning i ubuntu-burken.
Kan någon hjälpa mig?

Mvh
Erik
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: DAP 1353 som AP-client

Inlägg av revoltism »

Har försökt lägga till den via nätverksinställningar? Klick uppe på en av ikonerna vid klockan och välja din trådlösa anslutning. Sedan ge lösenord. klart.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Erik.vS

Inlägg av Erik.vS »

Hej och tack för snabbt svar.
Men det där tror jag inte löser problemet. Eller?
Normalt använder man DAP-en som en sändare i ett WLAN: den kopplas till modem/router som saknar WLAN. Datorer i nätverket kopplar därefter via WLAN till DAP som sänder vidare till routern som kopplar ut till www. Men man kan även vända på pannkakan, vilket är det jag gjort: man konfigurerar DAPen som mottagare. Den funkar då som ett oerhört stort och klumpigt WLAN-kort. :-D Jag har kopplat Ubuntu-datorn via RS232-kabel till DAP-en som sedan kopplar via WLAN till routern.

Jag kan som sagt nå DAP-en via WLAN så den är rätt konfigurerad. Jag kan även koppla Ubuntu-datorn direkt till routern via RS232 och om jag kopplar upp DAPen på samma sätt till en windowsdator så funkar uppkopplingen. Jag undrar därför om det finns några inställningar på datorn som kan få den att hitta DAPen och förstå att det är via den som internet kan nås.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Du har alltså två enheter.. en trådlös router (DAP) och en som inte är trådlös (www). Ubuntu använder DAP för att trådlöst få tillgång till internet? Eller har du ytterligare någon enhet?

Har du inte gjort något konstigt så borde du bara kunna använda nätverksanlutningar och välja SSID samt lägga till den. Du måste givetvis autenticera med lösenord beroende på vilken teknik som används.

Kan du koppla upp dig mot DAP:en via admingränssnittet (normalt "192.162.1.1")? Har du provat att pinga den? ("ping -c 5 <ip-nummer>")

Edit: Nej, vänta nu... du använter eth0 för att koppla upp dig och inte wlan. Du borde ändå kunna koppla upp dig mot admingränssnittet.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Erik.vS

Inlägg av Erik.vS »

Hej
Japp. Två enheter. Ubuntudator-sladd-DAP-vågor-router-sladd-internet. Och så tusen andra grejer på nätverket så klart, men det skippar vi nu. DAPen funkar som mottagare istället för sändare.
SSID, pw etc är inställt i DAPen och funkar (kan nås via wlan, man kan logga in som admin etc). Inte för att jag tror det spelar någon roll, men kanske... vissa förinställningar kräver 192.168.1.x och mitt nätverk har 192.168.5.x. Jag kör DHCP från routern men har reserverat 192.168.5.19 för DAPen.
Vid uppstart av datorn går Eth0 igång, letar lite och lägger av. Gör jag samma sak med en Windows dator så funkar det direkt. Kanske en fråga om vilka protokoll som körs, men jag kan inte se var man ställer in detta, varken på DAPen eller i Ubuntu.
Kopplar jag in Ubuntudatorn med sladd direkt till routern så funkar det (så klart). Jag har även nu provat med en sådan där Powerline-koppling (går via el-nätet) och det funkar.
Det som saknas, verkar det som, är att få Ubuntudatorn att skaka tass med DAPen över ethernetkabeln.
Det enda spår jag hittar är i loggen på DAPen följande rapportering: [Notice]Ethernet IXP0 LINK UP. 22 sekunder efter uppstart. Resterande meddelanden handlar om trådlösa händelser.
Från ubuntudatorn har jag givetvis försökt att koppla upp mig till diverse IP-adresser (DAP, router), men eftersom eth0 stängs av automatiskt så funkar inte det. Eller? Linux vore väl inte linux om man inte kunde fippla med dessa inställningar! :-P

mvh
Erik
revoltism

Inlägg av revoltism »

Hmm.. jag har svårt att visualisera det framför mig men det verkar ju vara eth0 som du säger.

Om du öppnar terminalen.. vad ger "arp" och "sudo ifconfig"?
Skriv svar

Återgå till "Internet"