bättre 3g-mottagning i win än ubuntu
bättre 3g-mottagning i win än ubuntu
Jag har köpt ett stycke kontantmodem från telia. Modemet heter huawei e173.
Problemet är att i windows ger det helt ok hastighet (under förutsättningarna), men i ubuntu är det för långsamt, och får nästan aldrig 3g-mottagning, utan det blir mest 2g, eller vad det heter.
Går det att få det bättre i ubuntu på något sätt? Jag avskyr egentligen windows... Är det några drivrutiner man kan ladda ner senare versioner av eller något sådant? Jag är dessutom något av en nybörjare vad gäller datorer...
Problemet är att i windows ger det helt ok hastighet (under förutsättningarna), men i ubuntu är det för långsamt, och får nästan aldrig 3g-mottagning, utan det blir mest 2g, eller vad det heter.
Går det att få det bättre i ubuntu på något sätt? Jag avskyr egentligen windows... Är det några drivrutiner man kan ladda ner senare versioner av eller något sådant? Jag är dessutom något av en nybörjare vad gäller datorer...
Re: bättre 3g-mottagning i win än ubuntu
Om du kollar på uppkopplingens egenskaper (högerklicka på näterksikonen och välj egenskaper) kan du ställa in att bara använda 3g-nätet.
Jag har haft samma problem, dock bättrade det sig mycket, mycket när jag
gick från 10.10 till 11.04.
När jag högerklickar på nätverksikonen får jag bara upp
about och lock to panel.
Skulle någon vilja ha vänligheten att förklara mera ingående hur man låser till 3g?
gick från 10.10 till 11.04.
När jag högerklickar på nätverksikonen får jag bara upp
about och lock to panel.
Skulle någon vilja ha vänligheten att förklara mera ingående hur man låser till 3g?
ok, vad jag gjorde var att vänsterklicka på nätverksikonen och välja edit connections. Jag har en connection som heter "telia connection 1" (jag kommer inte exakt ihåg hur jag skapade den, men det enda jag gjorde var i princip att skriva in APN)
Om man väljer den så finns det några alternativ, det som jag valde var "prefer 3g". Nu känns det som om jag har bra mottagning oftare, om än inte hela tiden.
Jag har iofs xfce, men det borde väl inte göra någon skillnad?
Tack för hjälpen, och om någon vill att jag skall förklara exakt vad jag har gjort, så fråga bara.
Om man väljer den så finns det några alternativ, det som jag valde var "prefer 3g". Nu känns det som om jag har bra mottagning oftare, om än inte hela tiden.
Jag har iofs xfce, men det borde väl inte göra någon skillnad?
Tack för hjälpen, och om någon vill att jag skall förklara exakt vad jag har gjort, så fråga bara.
Hittade det, jalle.
Inte min tråd, men bör kanske markeras som löst?
Inte min tråd, men bör kanske markeras som löst?
japp, jag markerar den som löst, med tilläget att min mottagning nu beror mer på hur molnigt det är än vilket os jag använder 

Jag har problem att få igång det här modemet i 10.04,
är det enklare i nyare versioner?
Soliga dalarnahälsningar.
E
är det enklare i nyare versioner?
Soliga dalarnahälsningar.
E
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Larsemil, prova med det här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 11#p443511
I nyare versioner är paketet redan förinstallerat.
Peter
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 11#p443511
I nyare versioner är paketet redan förinstallerat.
Peter