Har lite problem med min Laptop, som är en HP 625 och jag verkar inte vara den enda.
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 3669&hilit
Mina problemen börjar så fort jag ska ev, ändra upplösning, starta ett spel som använder annan upplösnings, eller gå i fullskärms läge i SMPlayer. Då blir hela skärmbilden korrupt.
Datorn fungerar dock, för jag lyckas ibland navigera med att stänga av ubuntu med att veta var allt finns, och datorn fungerar igen efter en omstart.
Hade samma problem med Mint 11, men där löste det sig med att använda CTRL-ALT-BACKSPACE men det fungerar inte i Ubuntu av nån anledning.
EN teori kan vara att fglrx tror att jag har ett fel inbyggd grafikkort än jag annars har. Före jag raderade Windows så la jag märke till att CCC raporterade om att jag hade Mobility Radeon 4250, medans i terminalen på 11.04 får jag fram med "$ lspci -nn | grep VGA" att jag skulle ha Mobility Radeon 4200. Kan det ha betydelse???
Använder de senaste drivrutinerna.
Mobility Radeon 4250
Re: Mobility Radeon 4250
Har du testat att stänga av avancerade skrivbordseffekter under System -> Preferences (Inställningar) -> Appearance (Utseende) och fliken längst till höger?
Prova att inaktivera avancerade skrivbordseffekter och se om det hjälper. Du kan ju också testa att inaktivera den proprietära drivrutinen till grafikkortet. Hjälper det?
Prova att inaktivera avancerade skrivbordseffekter och se om det hjälper. Du kan ju också testa att inaktivera den proprietära drivrutinen till grafikkortet. Hjälper det?
Spelar ingen roll om jag använder Compiz eller Metacity, men inaktiverar jag fglrx så försvinner problemet.
Då lutar det ju åt att det är drivrutinen till grafikkortet som inte fungerar ordentligt, som du sa.pzo skrev:Spelar ingen roll om jag använder Compiz eller Metacity, men inaktiverar jag fglrx så försvinner problemet.
Varför fungerar inte snabb knapparna för att starta om x servern? Självklart så använder jag gnome i ubuntu.
Dom tog bort Ctrl+Alt+Backspace för någon version tillbaka i tiden. Jag minns inte i vilken version men det var något år sedan den funktionen plockades bort i Ubuntu. Kolla in det här tipset: http://buildall.wordpress.com/2011/05/0 ... ntu-11-04/
Som ubot skrev, de tog bort den funktionen som default men den går att reaktivera under Tangentbord.pzo skrev:Varför fungerar inte snabb knapparna för att starta om x servern?
System > Inställningar > Tangentbord >Layouter > Alternativ
och där sen under: Tangentbordssekvens för att döda X-servern.
Annars går det lika bra med Alt-SysRq-K
Tusen tack, bara detta gör mitt liv lite enklare. Var kanske lite snabb att radera bort Windows, men man får leva med detta problem ett tag till. Förhoppningsvis löser 11.10 detta dilemma.Bowmore skrev:Som ubot skrev, de tog bort den funktionen som default men den går att reaktivera under Tangentbord.
System > Inställningar > Tangentbord >Layouter > Alternativ
och där sen under: Tangentbordssekvens för att döda X-servern.