installera ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
jol
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

installera ubuntu

Inlägg av jol »

Jag har en laptop med vista installerad och jag vill dela upp hårdisken och sedan installera ubuntu på ena partionen och xp på den andra. Hur skall jag gå tillväga?
Behöver hårdisken formateras?
Hur gör jag partioneringen?
I vilken ordning gör man det lämpligast?

Kan man formatera hårdisken först och sedan installera Ubuntu och sedan partionera i ubuntu och sedan installera xp?
eller
Skall man i vista partionera hårdisken -->installera ubuntu -->installera på vistas partion?
Finns det någon nackdel om man inte rensa hårdisken först?
Senast redigerad av 1 jol, redigerad totalt 30 gånger.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: installera ubuntu

Inlägg av Christian Johansson »

Jag skulle säga:

1) Formatera hårddisken

2) Installera Windows XP (det är möjligt att Windows XPs installationsprogram formaterar hårddisken så att 1 inte behövs, jag är osäker på det)

3) Defragmentera hårddisken i Windows XP (dock troligen onödigt om man precis har installerat Windows XP i steg 2 men om man använder Windows XP en del innan man går vidare till steg 4 så kan en defragmentering nog behövas)

4) Installera Ubuntu, Ubuntus installationsprogram partitionerar hårddisken så det behöver man inte göra manuellt före installationen

Det kan noteras att man ska installera Windows XP före Ubuntu för Windows XPs installationsprogram skriver över bootsektorn på hårddisken så att man inte kan välja operativsystem vid uppstart efter installationen av Windows XP. Windows XPs installationsprogram tar inte hänsyn till att andra operativsystem finns vilket Ubuntus installationsprogram gör. Dock ska det gå att återställa bootsektorn men det är lite trixigt.
jol

Inlägg av jol »

Skall man formatera den partionen som windows, (system, systemstart växlings fil) ligger i också?
Finns det inte risk att man inte kan installera xp om man inte har den biten kvar på disken?
Vad händer när jag formaterar windows partionen? kommer det att bli svart på skärmen, inget windows kvar.
På disken upptar EISA-konfiguration, 10GB. Vad ligger det här? Är det BIOS? Fast det ligger väl på moderkortet?
Jag gissar att man kan göra hårdisken helt ren och man startar upp BIOS och väljer att boota från cd:n där ma xp installationsskiva.
Kan jag använda windows 7 recovery skiva från en annan dator?
jol

Inlägg av jol »

(Vista är förnärvarande installerad i datorn)
När jag boota installation av xp fick jag blå skärm. Där kunde man läsa, om tre möjliga fel:
1) Kontrollera om det finns virus på datorn.
2) Ta bort ev. nyinstallerade hårddiskar
3) kontrollera att hårdiskar är riktigt konfigurerade och terminerade.

Jag fick uppmaningen, - kör chkdsk/f - kontrollera hårddisk fel.
Jag försökte att köra kommandot i dos, men fick svaret att det krävs förhöjd behörighet.
Samma svar fick jag när jag försökte med: format c:
Jag är administratör, vad mer kan man vara?

Vad skall jag göra?
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Man behöver vål inte göra det så krångligt
Om man installerar Windows med skiva så formatteras disken innan installation och sedan går det rätt automatiskt.

Installera sedan Ubuntu och välj dualboot så installeras allt av sig själv.
Det man kanske sedan måste vara försiktig med är checkdisk och ev recoverypartition, som kan krascha systemet. Det råkade jag ut för vid dual boot. Windows trodde att ubunutu var nått fel på disken och checkdisk körde igång vid uppstart och gjorde så att man inte kom in på varken windows eller ubuntu. Ominstallation utan windows blev min lösning och det trivs jag med

Lycka till
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

BjHstad skrev: ...
Det man kanske sedan måste vara försiktig med är checkdisk och ev recoverypartition, som kan krascha systemet. Det råkade jag ut för vid dual boot. Windows trodde att ubunutu var nått fel på disken och checkdisk körde igång vid uppstart och gjorde så att man inte kom in på varken windows eller ubuntu. Ominstallation utan windows blev min lösning och det trivs jag med
...
Lycka till
Jag råkade också ut för att Windows direkt efter installation av Ubuntu vid uppstart sade att en inkonsistens i filsystemet hade upptäckts och körde chkdsk. Efter den körningen så gick det dock bra. Windows klagade inte mer och jag hade inte det problem du beskriver om att varken komma in på Ubuntu eller Windows.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Har hört att HP/Compaq-datorer är känsliga för sånt de inte känner igen och kör över hela disken vilket resluterar i crasch i systemet. '
Försökte 2 ggr med samma resultat, sen gav jag upp o lämnade windows
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"