Hastighet anslutning

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hastighet anslutning

Inlägg av BjHstad »

Jag kör Tele2s internet med 100/10 mb anslutning.
B
När jag kollar hastighet på min stationära kabelkopplade dator får jag ca 96mb ner och 16 upp.
Min laptop är kopplad trådlöst till Tele2s Gateway, där även kabeln till den stationära är kopplad.
När jag kollar uppkopplingshastighet i anslutningsinfo står det 54 mb hastighet, men vi koll med Bredbandskollen får man bara mellan 15.-20 mb ner och 10-15 upp. Skulle förvänta mig högre hastighet än så. Vad beror det på att man inte får högre hastighet i trådlöst. Jag sitter oftast ca 10 m från gatewayen med releativt fri "sikt" dit.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hastighet anslutning

Inlägg av ubot »

Jag tror man tappar ganska mycket på att surfa trådlöst. Det är helt enkelt inte lika stabilt med trådlöst dom med kabel. Jag tycker inte att det låter så konstigt ändå men det kanske är någon annan här i forumet som tycker det är lite för lågt för att det ska vara normalt. Tänk på att om den stationära belastar bredbandet när du mäter med din laptop så kommer du inte upp i samma värden som om laptopen ensam använder Internet.
Skriv svar

Återgå till "Internet"