Hej på er!
Behöver lite hjälp ang html-länkar. Har en sidan som består av 2 ramar, top, och main. Har en javameny som ligger i top, med en kodsnutt i de sidor som presenteras i mainsidan. Om jag nu vill länka till sidan test.htm exempelvis från en annan plats. Så får jag ju bara test-sidan i firefox, inte topsidan och testsidan.
Det jag vill göra är klick på länken - gå till webbplatsen, läs in topramen och sedan placera test.htm i mainramen. Går det att göra?
html-länk till ramsida
SV: html-länk till ramsida
klart det går 
prova med
där test.html är länken till sidan
main är namnet på den ram du vill visa länken i
test är namnet du klickar på
lycka till

prova med
Kod: Markera allt
<a href="test.html" target="main">test</a>
main är namnet på den ram du vill visa länken i
test är namnet du klickar på
lycka till

Senast redigerad av 1 Trazan, redigerad totalt 1 gånger.
"I would love to change the world, but they won't give me the source code "
Detta funkar när man är på samma webbplats som sidan som ska visas finns på. Dock skulle jag behöva göra detta från en annan webbplats. Det innebär att ramarna inte kommer med utan bara den sidan som länken hänsvisar till. Har gogglat lite och kanske är det ett litet javascript som ska till - ska läggas in på varje sida på webbplatsen med ramar puh 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du kunde kanske prova med att fixa det utan ramar. Om du tar toppsidan så kan du länka in den på dom andra sidorna, antingen med iframes eller med ssi.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Nu försvann marken under fötterna, hehe
Hur menar du?
Hur menar du?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag menar att skippa ramarna.
Om servern/webbhotellet stöder ssi (det gör väl nästan alla webbhotell) så kan du ta html-dokumentet från toppramen, behåll enbart det som finns mellan <body> och </body> och döp om filen till exempelvis topp.ssi.
Sedan så infogar du en länk till den på alla sidorna, som blir något i stil med
Det går också att använda iframes, då behåller du topp-sidan som den är:
Du måste givetvis ändra på lite parameterar, detta är ju bara exempel
Om servern/webbhotellet stöder ssi (det gör väl nästan alla webbhotell) så kan du ta html-dokumentet från toppramen, behåll enbart det som finns mellan <body> och </body> och döp om filen till exempelvis topp.ssi.
Sedan så infogar du en länk till den på alla sidorna, som blir något i stil med
<!--#include file="topp.ssi" -->
<iframe name="topp" id="topp" src="topp.html" marginwidth="10" border="0" align="middle" height="160" scrolling="no" width="650"> </iframe>
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!