Gnome 3, ett eget operativsystem eller vad?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Gnome 3, ett eget operativsystem eller vad?
Hur kan jag testa Gnome 3 på min natty. Det verkar vara en ISO-fil jag laddar ner, men skall jag köra den separat i VMWare eller är det ett komplement till Natty. Jag förstår inte riktigt. Hur får jag Gnome 3 på min dator?
Re: Gnome 3, ett eget operativsystem eller vad?
Gnome3 är liksom Gnome2 en plattform med ett stort antal verktyg.
Natty (11.04) körs på Gnome2.
Oneiric (11.10) håller på att porteras från Gnome2 till Gnome3.
I Natty har vi i huvudsak tre skal som körs på Gnome2
- Gnome Panel
- Unity 3D
- Unity 2D
I Oneiric kommer vi att ha ytterigare ett skal, nämligen Gnome Shell.
Vill man testa Gnome Shell på Natty så gör man det på egen risk via en PPA.
PPAn slår dock ut Unity och ibland även Gnome Panel.
Det finns redan några trådar om Gnome3/Gnome Shell här under Experimentverkstad.
Natty (11.04) körs på Gnome2.
Oneiric (11.10) håller på att porteras från Gnome2 till Gnome3.
I Natty har vi i huvudsak tre skal som körs på Gnome2
- Gnome Panel
- Unity 3D
- Unity 2D
I Oneiric kommer vi att ha ytterigare ett skal, nämligen Gnome Shell.
Vill man testa Gnome Shell på Natty så gör man det på egen risk via en PPA.
PPAn slår dock ut Unity och ibland även Gnome Panel.
Det finns redan några trådar om Gnome3/Gnome Shell här under Experimentverkstad.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Tack för ditt svar. Jag har kollat igenom trådarna men blivit förga smartare. Är det ett operativsystem? Jag ombeds bränna skiva och starta upp med Gnome 3 i. Då kommer jag väl rimligtvis in i ett nytt operativsystem. Eller förklara för en oinsatt. Skall testa att bookta på min VMWare och se vad som händer. Om jag ser någon skillnad.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Jag kan installera Gnome 3 i VMware men grafikkortet räcker inte till så den använder en fallbackversion. Vad innebär allt detta. Såg ut som linux det jag såg av operativsystemet. Vad är pros and cons med att köra Gnome 3 istaäller för Ubuntu?
Tacksam för tips om detta något glömda operativsystem.
Tacksam för tips om detta något glömda operativsystem.
Nej, Gnome3 är inget operativsystem utan en del i ett operativsystem.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Okej. Hur installerar jag det då. Jag har dragit igenon en installation av Gnome 3 på VMware och det ser ut som ett operativsystem. Vad är skilljaden och vad är det jag inte förstår?
Hur får jag Gnome 3 på min dator? Definns en isofil att ladda ned vilket jag gjort, men hur får jag den i drift så att säga. Att bara installera från den skivan gick som smort. Fast min hårdvara inte räcker till Så vad skall jag ha för hårdvara? Hur konfigurerar jag det hela och om det inte är ett operativsystem hur kommer det sig då jag lyckats installera den på VMWare som ett?
Hur får jag Gnome 3 på min dator? Definns en isofil att ladda ned vilket jag gjort, men hur får jag den i drift så att säga. Att bara installera från den skivan gick som smort. Fast min hårdvara inte räcker till Så vad skall jag ha för hårdvara? Hur konfigurerar jag det hela och om det inte är ett operativsystem hur kommer det sig då jag lyckats installera den på VMWare som ett?
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Mitt grafikkort är bara dryga året gammalt. Måste jag skaffa ett nytt. Och om inte Gnome 3 är ett operativsystem, vad är det då jag instrallerat. Den har ju inloggning och menyer som vanligt?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Den här bilden förklarar ganska bra hur du ska se det...

Ett shell eller som på svenska heter skal och är ett lager mellan operativsystemet och applikationslagret. Skalet är det som ligger i bakgrunden och erbjuder menyer och liknande. Man kan säga det som bindersamman applikationslagret med övriga operativsystemet.
I gamla Ubuntu 10.10 så hette standard skalet Gnome och byggde på Gnome2. Ubuntu 11.04 valde dock att ändra detta och skapa ett eget skal som heter Unity som fortfarande bygger på Gnome2.
Gnome har dock kommit med en ny version i Gnome3 och också skapat ett nytt skal som de kallar Gnome-shell. Då inte Gnome2 och Gnome3 är kompatibla med varandra kommer Unity inte funka om man vill prova på Gnome-shell under 11.04. Då Unity kräver Gnome2 och Gnome-shell kräver Gnome3.
Detta funkar dock utmärkt i Ubuntu 11.10 som är färdig i oktober. Då kommer även Unity använda Gnome3. Vilket gör att man utan problem kan ha båda skalen installerade sida vid sida.
Man kan även prata om skalen som skrivbordsmiljö eller desktop environment som det heter på engelska. Detta är alltså bara en del av hela operativsystemet.

Ett shell eller som på svenska heter skal och är ett lager mellan operativsystemet och applikationslagret. Skalet är det som ligger i bakgrunden och erbjuder menyer och liknande. Man kan säga det som bindersamman applikationslagret med övriga operativsystemet.
I gamla Ubuntu 10.10 så hette standard skalet Gnome och byggde på Gnome2. Ubuntu 11.04 valde dock att ändra detta och skapa ett eget skal som heter Unity som fortfarande bygger på Gnome2.
Gnome har dock kommit med en ny version i Gnome3 och också skapat ett nytt skal som de kallar Gnome-shell. Då inte Gnome2 och Gnome3 är kompatibla med varandra kommer Unity inte funka om man vill prova på Gnome-shell under 11.04. Då Unity kräver Gnome2 och Gnome-shell kräver Gnome3.
Detta funkar dock utmärkt i Ubuntu 11.10 som är färdig i oktober. Då kommer även Unity använda Gnome3. Vilket gör att man utan problem kan ha båda skalen installerade sida vid sida.
Man kan även prata om skalen som skrivbordsmiljö eller desktop environment som det heter på engelska. Detta är alltså bara en del av hela operativsystemet.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
När det kommer till ditt problem här ovan. Både Unity och Gnome-shell kräver hårdvaruacceleration. Vilket innebär att du måste ha ett grafikkort. Känner inte Ubuntu av att du har ett eller saknar drivrutiner så hamnar du i fallback. Vilket är ett shell som inte kräver hårdvaruacceleration. Fallback läget liknar mycket det som var gamla Gnome2 med två paneler.
Så det du behöver göra är att installera detta. Detta gör du via systemmenyn.. heter något med "hårdvarudrivrutiner" eller liknande.
Du kan annars ta reda på vilket kort du har genom att öppna terminalen (ctrl+alt+t) och sedan skriva "lspci | grep VGA" notera att jag använde stora bokstäver. Sedan beror det lite på vad du för kort du har vad du ska skriva för att installera det.
Så det du behöver göra är att installera detta. Detta gör du via systemmenyn.. heter något med "hårdvarudrivrutiner" eller liknande.
Du kan annars ta reda på vilket kort du har genom att öppna terminalen (ctrl+alt+t) och sedan skriva "lspci | grep VGA" notera att jag använde stora bokstäver. Sedan beror det lite på vad du för kort du har vad du ska skriva för att installera det.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Du har laddat hem en Live-CD med openSUSE och skrivbordsmiljön GNOME 3.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Aha, det förklarar saken. Tack, då är det löst.Hund skrev:Du har laddat hem en Live-CD med openSUSE och skrivbordsmiljön GNOME 3.