Behöver hjälp med conky

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Lennie

Behöver hjälp med conky

Inlägg av Lennie »

Jag tycker den här conkyn är snygg, och vill försöka få till den. Första problemet är att få igång conky...
Jag installerade conky, men får den inte att läsa scriptet i min homemapp. Vad ska den heta, och var ska den ligga?
Lennie

Re: Behöver hjälp med conky

Inlägg av Lennie »

Det löste sig med första frågan, så nu fick jag i alla fall igång den. Återkommer om jag behöver mer hjälp.
Lennie

Inlägg av Lennie »

Jag lyckades inte få den färdiga Conkyn jag laddade ner att fungera, så nu försöker jag få till en enklare. (Men jag gillade verkligen den klockan som var i den, så jag ska nog försöka med den igen.)

Nu undrar jag om det går att visa hur mycket dataöverföring (Internet) man använt sen senaste månadsskiftet. Jag har mobilt bredband, och en maxgräns på 10 GB/månad, och vet inte hur jag ska kunna hålla koll på hur mycket jag har förbrukat. (Det går inte att fråga Telia heller, för de vet inte, sa de när jag ringde en gång...) Jag lyckades få Conky att visa hur mycket jag laddat up ocn ner, men det nollställs varje gång jag startat om datorn. Är det nån som vet om det går att skriva ihop nåt script som räknar ihop det och nollställs vid månadsskiftet, och som man sen kan importera till Conky? (Om man inte kan skriva det direkt i conkyrc.)
Erik Landvall
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Erik Landvall »

Det du vill göra e ganska avancerat. Om det inte finns någon annan lösning på det som inte jag känner till dvs.
Du måste spara informationen med jämna mellanrum i en fil eller databas. Samma fil måste du även läsa från.
Jag använder mig av:

Kod: Markera allt

${execi 900 curl ifconfig.me}
...för att få tag i min publika IP adress. På samma sätt skulle du kunna tillkalla ett program eller script utanför conkys ramar som gör det du vill att den ska göra. Hur du sen sätter upp detta scriptet/programmet är upp till dig. Jag sitter mest med PHP och skulle nog välja den vägen eftersom det är den jag kan.
Kan du inte programera kanske det hela blir lite för svårt
Bloggen: Erik Landvall
Erik Landvall
Kontakt:

Lennie

Inlägg av Lennie »

Jag installerade GKrellM, ett annat program som också visar information om datorn på skrivbordet, bl a statistik för nättrafik / månad. Jag tycker inte att den är inte särskilt snygg, så jag skulle hellre vilja visa informationen i Conky. Men jag har inte en aning om hur det skulle kunna gå till... Skulle i såna fall behöva att nån skrev ihop koden åt mig. Om nån har tid och lust att hjälpa mig med det skulle jag vara jättetacksam, men det är inte "livsnödvändigt" eftersom jag åtminstone har tillgång till informationen, även om den ser rätt ful ut...

Jag undrar också om nån vet hur man gör för att lägga till vädret för Stockholm i Conky. Jag hittade en annan färdig Conky (liknande den jag laddat ner först, fast ännu snyggare) här, och i den finns vädret (temperaturen) fast det är från fel plats.

Edit: Jag såg nu, när jag kollade igen på sidan där jag laddat ner den, att det stod hur man skulle göra för att byta ut vädret mot sin stad. Ursäkta att jag är lite snabb att fråga ibland...
Erik Landvall
Kontakt:

Den du länkar till nu kör ja.. typ.. fast ja har gjort om den en hel del, här e mina script..

Jag orkar tyvärr inte sätta mig och skriva ihop något script som skulle funka för det du frågar om.

Edit:
---
Aaah, vet inte vad som hände. Kan inte ladda upp av någon anledning.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"