Sätta upp ett nätverk med Ubuntu och windows

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hoffe3
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Sätta upp ett nätverk med Ubuntu och windows

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Jag undrar hur man kan sätta upp ett nätverk på ett flertal datorer där några har Ubuntu och några windows. Jag har en gammal dator som jag skulle vilja ha till att lagra filer på. Den har windows, men datorn jag använder mest har Ubuntu (10.04). Den gamla datorn, som har windows, har jag fått från min morbrors jobb. Den har fortfarande en inloggningsruta till nåt företagsnätverk som kommer upp när man startar den och det är så långt jag kommer. Är det någon som vet hur man får bort den?
Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Sätta upp ett nätverk med Ubuntu och windows

Inlägg av Peetra »

Om du inte ens kommer in i windows-datorn, så tycker jag att du ska installera Ubuntu på den. Det är mycket enklare gjort än att göra intrång på en gammal företags-windows. För att inte tala om att det är mer etiskt rätt. :P
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Det jag skulle göra om jag var du, är att rikta kritik mot företaget som gav bort datorn! Att ge bort en företagsdator UTAN att blåsa den strider mot allt logiskt tänkande... :o

När jag nu som konsult har sagt detta, så går vi vidare :)

Måste du köra Windows på den maskinen då? Om du måste så får du göra som alla andra att införskaffa dig i ett ärligt ex av Windows för ett par tusenlappar. Annars köra in Ubuntu på den!

Hälsningar
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
BrusE1

Inlägg av BrusE1 »

Jag håller med, släng ut windows och installera ubuntu. Sen är det bara att googla hur du gör om ubuntu till en filserver. Slutligen är det bara att ansluta alla dina datorer till en hemma router eller liknande.
hoffe3
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av hoffe3 »

Tack för alla svar

Ursäkta min okunnighet, men kan man göra intrång i sin egen dator? Jag antar att de tömt datorerna på information innan de byt ut dem.
Det låter som om det är lättast att installera Ubuntu på den.
Men, jag har dock fortfarande en dator med windows vista på som jag skulle vilja ha med i nätverket (sambon vill ha kvar windows på den). Hur gör man för att skapa ett nätverk med olika operativsystem?

Tacksam för svar

Hoffe3
BrusE1

Inlägg av BrusE1 »

Du skaffar en router eller liknande som delar ut privata ip-adresser till alla dina datorer i nätverket.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Nu är detta inte svar på dina fråga egentligen, men ett tips iallafall, då det är så praktiskt och tidsbesparande med olika operativsystem, då man inte behöver gå in på hur man delar ut i dem. Använd Dropbox!
Användarvisningsbild
RAMfinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av RAMfinger »

Om du bootar din Gamla Företags windows till felsäkert läge så kan du komma åt Administrator rättigheterna. Du behöver koppla bort vissa grejor /spärrar och det går bara genom om du har Administrator priviligies.

Om inte, blir det bara tids ödande att försöka.

Gör en ny installation med Ubuntu blir det enklarare.

För att få ett fungerande hemma nät verk.

Så måste du tänka genom lite vad vill du att dit nät verk ska göra för dig.
etc. Vad det blir för uppkopling till internet, om en dator ska göra si eller så.

Switchar, routrar, server , etc. sen behöver veta om det ska vara wifi nätvärk etc..
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"