Intel Pro 1000 GT

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
emilvr6

Intel Pro 1000 GT

Inlägg av emilvr6 »

Jag håller på att installera mitt nätverkskort i Ubuntu server, men det går inte så bra.. eller det går halvbra om man säger så.

Kör jag dmesg | grep Intel

Kod: Markera allt

[    1.165492] e1000: Intel(R) PRO/1000 Network Driver - version 7.3.21-k6-NAPI
[    1.165496] e1000: Copyright (c) 1999-2006 Intel Corporation.
[    1.622481] e1000 0000:00:09.0: eth0: Intel(R) PRO/1000 Network Connection
Så verkar den hitta mitt nätverks kort iaf.
Men så tänkte jag installera drivrutinerna som jag fick med på skivan.
Där får man med en en TAR boll (http://bos.emileriksson.net/e1000-7.4.27.tar.gz)

Det står i README att man ska ställa sig i mappen src, där source filerna ligger och köra "make install" men längre än så kommer jag inte. Jag får följande meddelande

"Makefile:115: *** Linux kernel source not configured - missing autoconf.h.  Stannar."
Men jag har ju autoconf.h ?
Den ligger här /usr/src/linux-headers-2.6.35-22-generic-pae/include/generated/autoconf.h

Så jag vet inte hur jag ska gå vidare.

EDIT: Jag fick igång det nu! Och det funkar superbra!
Men jag vill fortfarande veta varför jag inte kan köra make install och det kärvar med autoconf.h ?

Jag la till eth2 i etc/network/interfaces och starta om networking, vilket jag gjorde första gången men då funka det inte, stod den bara och tugga och sa error första gången. Men nu funka det fin fint!:)
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Intel Pro 1000 GT

Inlägg av Konservburk »

emilvr6 skrev:Men så tänkte jag installera drivrutinerna som jag fick med på skivan.
Där får man med en en TAR boll (http://bos.emileriksson.net/e1000-7.4.27.tar.gz)

Det står i README att man ska ställa sig i mappen src, där source filerna ligger och köra "make install" men längre än så kommer jag inte. Jag får följande meddelande

"Makefile:115: *** Linux kernel source not configured - missing autoconf.h.  Stannar."
Men jag har ju autoconf.h ?
Den ligger här /usr/src/linux-headers-2.6.35-22-generic-pae/include/generated/autoconf.h

Så jag vet inte hur jag ska gå vidare.

EDIT: Jag fick igång det nu! Och det funkar superbra!
Men jag vill fortfarande veta varför jag inte kan köra make install och det kärvar med autoconf.h ?
Att den inte hittar filen autoconf.h beror på att version 7.4.27 av den där drivrutinen är över 4 år gammal och på den tiden låg den filen under
/usr/src/linux*/include/linux/autoconf.h istället för under /usr/src/linux*/include/generated/autoconf.h som den gör numera.

Modernare versioner av drivrutinen kan du hitta här:

http://sourceforge.net/projects/e1000/f ... %20stable/
emilvr6

Re: Intel Pro 1000 GT

Inlägg av emilvr6 »

DET kan har något med saken och göra... det tänkte jag aldrig på.
Frågan är om jag vågar prova detta nu när det fungerar... :) Men jag ska ge det en chans! Tack !:)
Skriv svar

Återgå till "Internet"