[LÖST]Grub error 22 vid extern hårddisk
[LÖST]Grub error 22 vid extern hårddisk
Jag kom upp nu på morgonen, tryckte igång datorn och möttes av ett Grub error 22. Då jag haft en hel del problem sedan jag ominstallerade både XP och Ubuntu häromdagen, var detta såklart ingen uppskattad syn. Av någon anledning plockade jag ur den externa hårddisken (en HP HD1600, om det är till någon hjälp), och då funkade det. Vad kan detta bero på? Visst, det går ju att dra ur den varje gång man stänger av, men det vore smidigare om man slapp.
Senast redigerad av 1 gholen, redigerad totalt 26 gånger.
SV: Grub error 22 vid extern hårddisk
har haft samma problem. hade dock 2 sata hårddiskar och skulle ha in en tredje (IDE), första disken hade jag winXP på och den andra ubuntu. När jag skickade in den tredje så fick jag felet, men jag löste det genom att gå in i biosen och ändra boot prioriteringarna i denna ordning.
1: cd/dvd
2. Harddrive group -->
och sen i hard drive group satte jag
1: Sata disk 1 (win xp)(masterboot)
2. Sata disk 2 (ubuntu)
3. Disabled.
tredje disken stog som 1a eftersom de e en IDE, Om jag lät den ligga som 3a så kvarstog problemet men om jag valde "disabled" så startade allt som vanligt igen..
1: cd/dvd
2. Harddrive group -->
och sen i hard drive group satte jag
1: Sata disk 1 (win xp)(masterboot)
2. Sata disk 2 (ubuntu)
3. Disabled.
tredje disken stog som 1a eftersom de e en IDE, Om jag lät den ligga som 3a så kvarstog problemet men om jag valde "disabled" så startade allt som vanligt igen..
SV: Grub error 22 vid extern hårddisk
Ah, det var alltså inte svårare än så! Jag satte den externa disken som tredjehandsval, och nu verkar det fungera fint. Tusen tack! :)