DNS failover - hur gör man?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

DNS failover - hur gör man?

Inlägg av ronnylov »

Jag har två stycken websservrar som befinner sig på olika platser i världen. DNS-hanteringen har jag på Loopia för tillfället men kanske installerar egna DNS-servrar så småningom.

Jag tänkte försöka spegla de båda webbservrarna så att de får samma innehåll (antar man kan köra rsync via SSH för speglingen, dock osäker på hur man gör med MySQL-databaserna).

Men hur konfigurerer man failover, alltså att om den ena webbservern går ner så ska DNS-anrop ge tillbaka IP-adressen till den andra servern automatiskt?

Läste någonstans att man skulle kunna köra en varsin DNS-server på webbservrarna som pekar på sin egen ip-adress och om ena servern går ner så kommer DNS-anropen automatiskt gå till den andra. Men om man inte vill hosta egna DNS-servrar, kan man lösa det ändå?

Kan man kombinera detta med lastbalansering? Skulle vilja lastbalansera en subdomän files.mindomän.se så att två tredjedelar av förfrågningarna pekas till ena servern (som har mer tillåten trafik per månad) och en tredjedel av anropen pekas till andra servern. Men om en av servrarna går ner så går all trafik över till den andra. Kanske DNS-roundrobin där man anger samma ip-nummer två gånger och andra ip-numret en gång? Läste någonstans att de flesta webläsare provar automatiskt nästa ip-nummer i listan om det första inte ger svar.

Antar det kan finnas flera sätt att lösa det på.
Några tips?
BrusE1

Re: DNS failover - hur gör man?

Inlägg av BrusE1 »

Har du testat att googla? :)

Detta kanske hjälper dig?
http://www.wight-hat.com/guides/hosting ... r-network/
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"