DHCP utan default gateway med macvlan?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
w00t
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

DHCP utan default gateway med macvlan?

Inlägg av w00t »

Hejsan,

Försöker få till lite virtuella interface i Ubuntu men får inte riktigt till det. Är ovan Linuxanvändare så har inte så stor koll och min tid på google gav inte så stora resultat.

Bakgrunden är att jag kör Zentyal som är ett webui för lite allt möjligt, som gateway, webserver osv. Jag vill använda lastbalanseringen som finns inbyggd men den baseras på att det skall vara olika linor med olika gateways och ger felmeddelanden när två WAN's med samma gateway läggs till, även om de två har olika IP-adresser.

Funderar då på att helt enkelt plocka bort gateway från mina interface förutom eth0 som får behålla sitt så borde det fungera.

Hittade en liten förklaring som dock var till gentoo och som jag förstår så används olika metoder för dhcp dem emellan så om någon kanske kan "översätta" för att göra liknande i Ubuntu?

Nedan är hur man gör för Gentoo. ( http://wiki.inferia.se/index.php/Lastba ... d_MAC-VLAN )

Kod: Markera allt

ifconfig eth0 up
dhcpcd -k eth0
Gör alltså att man sätter upp eth0 (som i detta fall är det fysiska kortet) men inte tilldelar det en IP-adress. Hur skall man göra detta i Ubuntu?

ip link add link eth0 address 00:1A:D0:10:10:10 NAMN1 type macvlan
Lägger till ett mac-vlan baserat på eth0, detta är precis samma i Ubuntu.

dhcpcd -G NAMN1
Sätter att NAMN1 inte skall använda sig av default gateway. Hur gör man detta i Ubuntu? Vad blir egentligen gateway'en här?

Idéer?
BrusE1

Re: DHCP utan default gateway med macvlan?

Inlägg av BrusE1 »

Det finns en anledning att den inte tycker om att samma gateway finns på den "redundanta" WAN anslutningen :) Om du plockar bort gateway på ditt WAN2 så kommer du inte kunna skicka trafik mot internet när WAN1 går ned? Om du vill göra det bara för att labba så kan du kanske skapa en fiktivt interface som du använder dig av?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"