Vet inte om detta är rätt forum men förminska, stäng ner och anpassa symbolerna har försvunnit på mina fönster. Jätteskumt!
alt+f4 fungerar men lite irriterande är det.
Någon som känner igen detta?
Kör 10.10.
x fyrkant och - försvunnit?
Re: x fyrkant och - försvunnit?
Jag antar att hela fönsterramen saknar eller? Inte bara knapparna för att minimera, maximera och stäng? Du saknar hela fönsterramen eller, t.ex. titelraden på fönstret saknas också eller?
Testa att byta tema till något annat och byt tillbaka igen, fungerar det då? Du kan också testa att stänga av avancerade skrivbordseffekter under Utseende och se om du får tillbaka knapparna då?
I väntan på att det fixar sig så kan du minimera med Alt+F5 och maximera med Alt+F10 och stänga med Ctrl+Q eller Ctrl+W. Om inte det har slutat att fungera samtidigt som knapparna försvann.
Jag sätter en peng på att det fungerar utan avancerade skrivbordseffekter, d.v.s. utan Compiz.
Testa att byta tema till något annat och byt tillbaka igen, fungerar det då? Du kan också testa att stänga av avancerade skrivbordseffekter under Utseende och se om du får tillbaka knapparna då?
I väntan på att det fixar sig så kan du minimera med Alt+F5 och maximera med Alt+F10 och stänga med Ctrl+Q eller Ctrl+W. Om inte det har slutat att fungera samtidigt som knapparna försvann.

Jag sätter en peng på att det fungerar utan avancerade skrivbordseffekter, d.v.s. utan Compiz.
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 13 gång.
Tryck Alt-F
Skriv in och kör: gconf-editor
Bläddra fram till:
/apps/metacity/general/button_layout
Jag har flyttat tillbaka mina till högersidan.
Så i min gconf-editor står det:
menu:minimize,maximize,close
Kanske inte det felet, men värt att utesluta.
Testa att ändra theme eller stänga av visuella effekter
och se vad som händer.
Skriv in och kör: gconf-editor
Bläddra fram till:
/apps/metacity/general/button_layout
Jag har flyttat tillbaka mina till högersidan.
Så i min gconf-editor står det:
menu:minimize,maximize,close
Kanske inte det felet, men värt att utesluta.
Testa att ändra theme eller stänga av visuella effekter
och se vad som händer.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
"If you occasionally find your title-bars or window borders missing from your programs and folder windows, it’s actually quite easy to fix, and there’s no need to reboot.
You will need to edit a Compiz-Fusion setting, so open System > Preferences > CompizConfig Settings Manager; if it isn’t installed, just run sudo apt-get install compizconfig-settings-manager in a terminal.
Once open, scroll down to the Effects section, where you will see Window Decoration is not enabled. Simply click the check box to the left of it, and you should see your window borders reappear."
Det fixade problemet för mig.
You will need to edit a Compiz-Fusion setting, so open System > Preferences > CompizConfig Settings Manager; if it isn’t installed, just run sudo apt-get install compizconfig-settings-manager in a terminal.
Once open, scroll down to the Effects section, where you will see Window Decoration is not enabled. Simply click the check box to the left of it, and you should see your window borders reappear."
Det fixade problemet för mig.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag ger upp!
Kanske är lite nybörjare på detta men jag vill att det ska fungera smärtfritt.
Tack alla som tipsat. Nu är det 10.04 som gäller, det strulade mindre.
Kanske är lite nybörjare på detta men jag vill att det ska fungera smärtfritt.
Tack alla som tipsat. Nu är det 10.04 som gäller, det strulade mindre.