Dual boot hjälp

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Rjinswand
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Dual boot hjälp

Inlägg av Rjinswand »

Antar att liknande frågor ställts innan men jag har inte lyckats hitta något som svarar på alla mina frågor på ett tydligt sätt.

Jag tänkte jag skulle börja dual boota med xp och ubuntu, xp för spel, ubuntu till resten.
Jag har ca 450gb tillgängligt och tänkte mig att jag skulle dela upp det något i stil med:

20gb C: Windows xp
100gb D: Spel, program (antivirus, brandvägg osv)
20gb /
2gb swap
resten /home

Låter det bra?
Det jag undrar är hur jag gör det säkert, vill t.ex inte att smittade filer från ubuntu ska komma åt xp, det borde väl vara säkrast att inte låta dom två OSen kunna ha kontakt med varandra alls, om så möjligt?
Hur, om möjligt, ordnar jag det?

Jag vet inte heller riktigt hur jag ska partitionera för att få det så bra som möjligt, antar att det smidigaste är att installera windows, därefter ordna C: och D: i windows och lämna utrymmet för ubuntu tomt och fylla och partitionera upp det under installationen av ubuntu?

Slutligen vad menas med (vet ej vad det heter på svenska) primary och extended partitioner och är det något jag över huvud taget behöver tänka på?
Senast redigerad av 1 Rjinswand, redigerad totalt 10 gånger.
revoltism

Re: Dual boot hjälp

Inlägg av revoltism »

Det låter som en bra idé.. jag tror dock du skulle klara dig bra med en 10-15gb "/". Chansen att du kommer få visrus på Ubuntu är i det närmsta obefintlig. Dessutom är det två olika system och vilket innebär att ubuntu är imun mot windowsvirus och vise versa. Så du behöver inte vara rädd för att ubuntu ska smitta ner windows. Båda systemen hålls isär med skillnad att du från ubuntu kan komma åt windowsfiler med inte tvärtom om du inte installerar ett program för det. Chansen är större att din windowspartition får virus och att du får laga den med ubuntu. Så det är egentligen bara fördelar att låta ubuntu komma åt dina windowsfiler.

Jo, låter bra. Det är rekommenderat att inte installera windows efter en ubuntuinstallation då det bryter grub (bootloadern) som i ett sånt fall måste sättar upp igen. Så sätt upp windows först och sedan ubuntu som du skrev.

Så länge du inte skapar fler än fyra "primary" (primär) så borde du klara dig. Oftast räcker det med en. Resten sätter du i en "extended" (utökad) som du sedan sätter resten av partitionerna i.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
kolkungen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av kolkungen »

Det finns ett superbt gratisprogram som kan partitionera aktiva diskar i windows: Easus Partition Master Home edition, http://www.partition-tool.com/product.htm
Det defragmenterar, flyttar ihop och partitionerar , hyfsat snabbt, enkelt och GrAtIs, helt i ubuntus anda. Gör en primär till WinXP, en utökad till spel/program, och en utökad av resten att ha UBUNTU i, kör sen GPARTED från live-disk och styr upp UBUNTU-partitionen i /,/home och /swap.

Lycka till och välkommen i gänget!
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Tack för dom snabba tipsen!
Att det inte finns många linux virus ute i det vilda vet jag, så det är egentligen inte ubuntu jag är orolig för, jag tänkte snarare att eftersom jag kommer surfa m.m med ubuntu och inte windows ifall det fanns en risk att ett virus skulle komma in genom ubuntu, och därifrån vandra över till windows där det kan orsaka skada. Om ni hänger med i hur jag menar.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Rättelse: Jag har ingen dvdläsare på min nuvarande dator, där emot har jag en i min gamla, problemet är att jag inte får loss den, antar att usb och ljud ut/in sladdarna är i vägen på något vis (datorn är från acer så den var väl inte gjord för att ta isär)..

Men det borde väl gå att från gamla datorn fixa ett ubsminne med windows att boota från? Någon som vet hur jag bär mig åt, fungerar det att använda "skapa uppstartsdisk"?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"