Kunde inte montera Storebror

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kunde inte montera Storebror

Inlägg av revoltism »

rokk skrev:
revoltism skrev:Har du provat fsck.ntfs som jag föreslog lite längre upp? Jag tror inte att det löser ditt problem tyvärr utan enklast måste vara att formatera om med risk för dataförlust.
Mjo men får bara
fsck från util-linux-ng 2.17.2
fsck: fsck.ntfs: hittades inte
fsck: Fel 2 när fsck.ntfs kördes för /dev/sdc2
Hmm.. verkar som den heter ntfsfix numera. Så du kan prova "sudo ntfsfix /dev/sdc2" .. men jag tror Bowmore troligen hittat problemet så gör detta bara som sista utväg.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
rokk
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rokk »

Bowmore skrev:
rokk skrev:Fick följande fel:
rm: kan inte ta bort "/home/rokk/-local/share/gvfs-metadata": Filen eller katalogen finns inte
Ska vara en punkt före local istf ett bindestreck.
haha ops :P . Men det hjälpte ändå inte...Eller måste jag boota om för att det ska hända nått?
revoltism skrev:
rokk skrev:
revoltism skrev:Har du provat fsck.ntfs som jag föreslog lite längre upp? Jag tror inte att det löser ditt problem tyvärr utan enklast måste vara att formatera om med risk för dataförlust.
Mjo men får bara
fsck från util-linux-ng 2.17.2
fsck: fsck.ntfs: hittades inte
fsck: Fel 2 när fsck.ntfs kördes för /dev/sdc2
Hmm.. verkar som den heter ntfsfix numera. Så du kan prova "sudo ntfsfix /dev/sdc2" .. men jag tror Bowmore troligen hittat problemet så gör detta bara som sista utväg.
ok. Nu har jag missat något. Vad har Bowmore hittat? Är det rensningen av metadatat du menar?

Kan ntfsfix förstöra saker eller?

*edit*
Att boota om hjälpte inte. Aka jag ser fortfarande partitioner i nautilus som inte finns.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

rokk skrev:ok. Nu har jag missat något. Vad har Bowmore hittat? Är det rensningen av metadatat du menar?

Först och främst så talar vi inte längre om ntfs då du har ett annat filsystem på disken, typ=42. Sen är iofs ntfs väl utprovat men ntfs är ett proprietärt format med vad det innebär och själv skulle jag endast använda fsck mot ntfs som en sista utväg och skulle jag ha tillgång till Windows så skulle jag köra en chkdsk där vilket är "samma" sak fast säkrare.

Ok, Nautilus strular och visar alltså forfarande två enheter sdc1 och sdc2. Då provar vi att montera den med kommando istället så får vi se om det lyckas eller om det ger ett felmeddelande som kan leda oss vidare. Risken är dock att Linux inte klarar av filsystemtyp=42 även om jag tycker att den borde det.

Kod: Markera allt

sudo mount /dev/sdc1 /mnt
Ger det bara en ny prompt som svar så kolla innehållet under mappen /mnt.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Anledningen till ditt problem var att du ändrade i partitionen så det finns en chans att ubuntu inte snappade upp det utan försöker nå datat på samma sätt varpå det blir problem. Rensa "cache" skulle eventuellt kunna fixa det. Varför jag tror Bowmore eventuellt hittat en lösning.

Som alltid när du fipplar med partitioner så finns en risk för dataförlust. En knapptryckning eller stavfel kan leda till radering av partition. Så ville bara få med den varningen utifall nått går fel.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
rokk

Inlägg av rokk »

Bowmore skrev:
rokk skrev:ok. Nu har jag missat något. Vad har Bowmore hittat? Är det rensningen av metadatat du menar?

Först och främst så talar vi inte längre om ntfs då du har ett annat filsystem på disken, typ=42. Sen är iofs ntfs väl utprovat men ntfs är ett proprietärt format med vad det innebär och själv skulle jag endast använda fsck mot ntfs som en sista utväg och skulle jag ha tillgång till Windows så skulle jag köra en chkdsk där vilket är "samma" sak fast säkrare.

Ok, Nautilus strular och visar alltså forfarande två enheter sdc1 och sdc2. Då provar vi att montera den med kommando istället så får vi se om det lyckas eller om det ger ett felmeddelande som kan leda oss vidare. Risken är dock att Linux inte klarar av filsystemtyp=42 även om jag tycker att den borde det.

sudo mount /dev/sdc1 /mnt
Ger det bara en ny prompt som svar så kolla innehållet under mappen /mnt.
Aha okej. Ja chkdsk gav ju inga sura miner så då är det väl ingen idé att ge sig på ntfs. Men är det inte väldigt konstigt att allt i Windows tycker att disken är NTFS om den inte är det? Och varför skulle windows ha formaterat med filsystem 42 (sfs eller vad det hette)? Läste lite om det och det verkar ju bara användas i tokgamla Amiga burkar.

Att försöka montera manuellt ger följande:
Failed to read last sector (41943039): Ogiltigt argument
HINTS: Either the volume is a RAID/LDM but it wasn't setup yet,
or it was not setup correctly (e.g. by not using mdadm --build ...),
or a wrong device is tried to be mounted,
or the partition table is corrupt (partition is smaller than NTFS),
or the NTFS boot sector is corrupt (NTFS size is not valid).
Failed to mount '/dev/sdc1': Ogiltigt argument
The device '/dev/sdc1' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?

revoltism skrev:Anledningen till ditt problem var att du ändrade i partitionen så det finns en chans att ubuntu inte snappade upp det utan försöker nå datat på samma sätt varpå det blir problem. Rensa "cache" skulle eventuellt kunna fixa det. Varför jag tror Bowmore eventuellt hittat en lösning.

Som alltid när du fipplar med partitioner så finns en risk för dataförlust. En knapptryckning eller stavfel kan leda till radering av partition. Så ville bara få med den varningen utifall nått går fel.
All right. Jo jag tycker också att det verkar som ubuntu inte snappat upp ändringarna och bara försöker köra på som förr. Det bör väl inte ens finnas några spår kvar av de partitioner som är hopslagna? Nautilus visar ju t.o.m. etiketter av gamla partitioner som bör vara helt borta.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

rokk skrev:Men är det inte väldigt konstigt att allt i Windows tycker att disken är NTFS om den inte är det? Och varför skulle windows ha formaterat med filsystem 42 (sfs eller vad det hette)? Läste lite om det och det verkar ju bara användas i tokgamla Amiga burkar.
Det är inte SFS utan ett Windows filsystem i detta fall. Typen 42 kan som jag skrev tidigare betyda ett av tre typer av filsystem, dvs trippelutnyttjat. Det verkar fortfarande heta NTFS men skillnaden mellan detta och det vanliga NTFS är att detta är ett dynamiskt filsystem vad nu det exakt betyder ...

Det kan vara något fel i partitionsdata (har inte kollat vidare) men också (och det troligaste) att Linux inte förstår filsystemet och ger en missvisande felutskrift.
rokk skrev:Det bör väl inte ens finnas några spår kvar av de partitioner som är hopslagna? Nautilus visar ju t.o.m. etiketter av gamla partitioner som bör vara helt borta.
Mitt förslag att ta bort mappen gvfs-metadata borde ha hjälpt efter det att du startat om Nautilus.

Kolla för säkerhets skull vad detta kommando ger nu:

ls ~/.local/share/gvfs-metadata
rokk

Inlägg av rokk »

Jaså det var det du menade med trippelutnyttjat! :p

ger följande
home home-0364124c.log root root-425a1573.log

Så det är inte tomt, men jag antar att operativet (eller vad det nu är, nautilus?) återskapar nya filer efter reboot?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

rokk skrev:ger följande
home home-0364124c.log root root-425a1573.log
Då ska vi ha raderat ut minnet men det kanske är inläst och du behöver starta om eller kanske räcker det med att köra kommandot killall nautilus

Kollade vidare lite på nätet och som jag förstått det så är det så här med ntfs:

Med den gamla MBR så klara man max 2TB med basic NTFS, dvs fs=07. Det är en begränsning i partitionstabellen, bitarna räcker inte till mer. För att komma förbi den gränsen så kan man använda det nya GFT istf MBR. Men det funkar även för MBR om man skapar sk dynamiskt NTFS, fs=42. Det är då den sista MB på disken behövs för att komma förbi 2TB spärren. I ditt fall hade du kunnat nöja dig med basic NTFS men gjort är gjort.

Har inte hittat något stöd för dynamic NTFS för Linux hittills men därmed inte sagt att det inte finns. Möjligen kan man skicka en förfrågan till ntfsprogs-gänget och höra om det finns eller om de har några tips. Annars är det bara att backa upp och formatera om till basic NTFS om du även vill ha access till disken i Linux-världen.
rokk

Inlägg av rokk »

OK. Tack så mycket för alla svar. Det lutar nog åt att formatera om skiten igen (det är bara så drygt att flytta runt allt data).

Det skulle däremot vara bra om jag kan få ordning på nautilus. Vill inte se alla partitioner som inte finns. För jag antar att den bara kommer att stacka upp ännu fler även om jag blåser om disken på nytt. Varken att starta om eller köra killall tar bort partitionerna från listan. Finns det något annat att prova?

*edit* Vad jag förstår ska ntfs-3g ha stöd för dynamiska ntfs-system. Men när jag försöker mounta med

sudo ntfs-3g /dev/sdc1 /mnt

Får jag samma fel som med mount-kommandot. Samma gäller för /dev/sdc2 men /dev/sdc3 gick att mounta. Skumt!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

rokk skrev:Får jag samma fel som med mount-kommandot. Samma gäller för /dev/sdc2 men /dev/sdc3 gick att mounta. Skumt!
Vad ser du för innehåll när du öppnar sdc3?

Vad ger kommandot

sudo blkid /dev/sdc*
rokk

Inlägg av rokk »

Hur öppnar jag sdc3? :-[

Ger
/dev/sdc1: LABEL="web" UUID="00B27CD3B27CCEA2" TYPE="ntfs"
/dev/sdc2: LABEL="Storebror" UUID="348AEB0B8AEAC906" TYPE="ntfs"
/dev/sdc3: LABEL="Program" UUID="F65C2DED5C2DA977" TYPE="ntfs"
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

rokk skrev:Hur öppnar jag sdc3? :-[
Beror på mot vilken monteringspunkt du monterade den mot.

Om du t.ex ger kommandot
sudo ntfs-3g /dev/sdc3 /mnt
så är enheten /dev/sdc3 och monteringspunkten /mnt.

I så fall går du in i Nautilus, öppnar Filsystem i vänsterkolumnen och sen så öppnar du mappen mnt.
rokk

Inlägg av rokk »

Aha!
Den visar det avsedda innehållet i partitionen med etikett "Program". Alltså fungerar allt som det ska på just den partitionen...Nu är det bara sdc2 som jag vill komma åt. Och så vill jag bli av med sdc1 som inte ens finns...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Bowmore: Det här är inte samma problem som jag hade för ett tag sedan beskrivet i tråden http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 61&t=45643 där testdisk gjorde susen?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

m!rage skrev:Bowmore: Det här är inte samma problem som jag hade för ett tag sedan beskrivet i tråden http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 61&t=45643 där testdisk gjorde susen?
Nix, det är ett problem med dynamisk NTFS där det som i GPT fallet bara är en av de fyra positionerna i MBR som används, nämligen den första. Därför visar t.ex fdisk bara sdc1 fast det egentligen inte är sdc1 utan en pekare till en annan partitionstabell som ligger i slutet på disken. Lite samma tanke som för GPT fast där ligger den "riktiga" partitionstabellen direkt efter MBR eller rättare sagt LegacyMBR, ett kompabilitetskrav att den finns kvar, dock som en dummy. Har dock ingen erfarenhet alls om dynamisk NTFS så det är lite klurigt.

Kommandot blkid visar 3 partitioner, Nautilus visar 3 partitioner och frågan är om det är rätt eller fel.

@rokk: Känner du till volymen web som finns i utskrifterna? Är det något du tidigare skapat?
rokk

Inlägg av rokk »

Jag tror att det är fel. Litar mer på Windows diskhantering i det här fallet...

Yes web känner jag igen. Jag hade tänk köra den partitionen som dokumentrot till min webbserver så jag kan köra både server under windows och ubuntu men med samma dokumentrot. Det blev dock massa strul och det var då jag bestämde mig för att ta bort web och utöka storebror istället.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Här lite fredagsläsning om dynamisk NTFS ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_Disk_Manager

Frågan är om testdisk kan läsa den här typen av diskar

Kvällsgöra:
Installera testdisk och kör sen kommandot:

sudo testdisk
men var försiktig så du inte ställer till det.
- välj först om du vill ha en log
- sen peka ut disken, här /dev/sdc
- välj EFI GPT (kanske funkar)
- Analyze
osv

Sen kan du trycka Q för att gå tillbaks.

Här lite mer jag sprang på
http://support.microsoft.com/kb/320283
Här finns lite om att kolla och manipulera det i Windows
rokk

Inlägg av rokk »

Tack för all info!

testdisk gav bara Bad GPT partition, invalid signature.

dmdiag finns bara till Windows server (kör Win7) så den tråden hjälpte inte heller tyvärr. Känns som att det lättaste är att göra om allt från början? Känns jobbigt, men är nog bäst.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo, det är nog den enda lösningen om du även vill komma åt filerna i Linux-miljön.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hur gick det? Har du löst problemet med att formatera om?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"