Jag gillar Ubuntu men jag måste ju klara av att hantera det på egen hand också (alt. hitta en ny nörd-pojkvän)

Efter tre dagars googlande, och streckläsning av alla världens ubuntu-forum, testande av olika skumma kommandon i terminalen osv osv så behöver jag hjälp. Har fastnat och kommer inte längre.
Hade samma problem när mitt ex installerade Ubuntu senast men jag vet att han lyckades lösa det då.
Problem:
1. CPU går konstant på 100% enligt systemövervakaren
2. Fläkten går på högvarv - antagligen beroende på ovanstående problem. Det låter skit och är störigt.
Testade grejor:
1. Htop - anger ingen ovanlig aktivitet som tar CPU-kraft
2. Sensors -
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1: +78.0°C (crit = +99.0°C)
temp2: +26.8°C (crit = +105.0°C)
3. Inga förslag på nya drivrutiner att installera enligt "Hårdvarudrivrutiner" i Ubuntu-menyn
4. Häromdagen i "Systemövervakaren" (får dock inte upp samma problem nu) fanns det en namnlös fil som tog upp enormt mycket CPU-kraft och inte gick att döda.
Idéer:
1. Vill inte ändra fläktstyrningen manuellt i BIOS eftersom CPU:n verkar behöva kylning
2. NVDIA - drivrutiner? Ingen aning hur man gör detta eller om det gäller min dator men på andra forum pratas det om detta, dock inte hittat vettig lösning
3. ACPI
4. Några dolda filer som ligger och tar processorkraft som måste dödas.
All kontakt med terminalen osv. har jag fått lära mig den hårda vägen de senaste tre dagarna, så lägg gärna eventuella svar på en extrem n00b-nivå.
Jag kör förresten på en gammal HP G5000-laptop.