Gnome3/gnome-shell öppnar movieplayer när USB monteras.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Laser_Blader
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Gnome3/gnome-shell öppnar movieplayer när USB monteras.

Inlägg av Laser_Blader »

Hej.

Ligger tråden fel så ber jag om ursäkt.

Men mitt problem ser ut såhär, Har använt mig av Ubuntu, och Mint i många år, Gick över till PinguyOS för 6mån sen, Funkar kanon! Som Mint på steroider.
Fungerat felfritt Out of the box alltid.

Men nu belv man nyfiken på Gnome3, provade Fedora 15 ett tag, kändes fint. Så jag installerade nyaste gnome-shell på Netbooken med PinguyOS 11.04.
Funkar fint, det enda som inte vill som jag vill är när jag stoppar in ett USB minne, så äppnas Movieplayer automatiskt... Och visar alla filerna på USB minnet, och säger att filformatet inte stöds. Varför?
Någon med bättre koll på Gnome3 än jag med tips?
Och varför visas inte monterade volymer i panelen till höger eller liknande? så man slipper gå in i filhanteraren för att öppna dom?

Likadant är det med Docky's sidpanel, där mina mappar visas, movieplayer öppnas i stället för nautilus när jag försöker öppna mappar därifrån.. Docky panelen med program fungerar felfritt för övrigt...

Har snart inget hår kvar!! Sliter det i frustation! :P
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Gnome3/gnome-shell öppnar movieplayer när USB monteras.

Inlägg av Pink Panther »

Välkommen till Forumet för Ubuntu.

Jag vet inte. Men jag tror inte att Pinguy OS använder sig av Gnome3 de använder "Classic GNOME 2.32.1 Desktop". Se här färsk information om Pinguy OS: http://www.webupd8.org/2011/06/pinguy-o ... -down.html

Har du själv installerat Gnome3? Gnome3 har fortfarande några "bug's". Det kan var en förklaring.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
revoltism

Inlägg av revoltism »

Tror inte det är en bug.. Enda scenariot jag kan komma på är att du någon gång tidigare valt att den automatiskt ska köra mplayer när usb stoppas in. Kan inte säga på rak arm hur du ändrar automatisk körning i pinguy OS dock.. används Nautilus tror jag du borde kunna högerklicka och gå på egenskaper för att ändra program. Det ser ut att funka på min installation i alla fall som i.o.f. är Oneiric Gnome-shell.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Laser_Blader

Inlägg av Laser_Blader »

Pink Panther skrev:Välkommen till Forumet för Ubuntu.

Jag vet inte. Men jag tror inte att Pinguy OS använder sig av Gnome3 de använder "Classic GNOME 2.32.1 Desktop". Se här färsk information om Pinguy OS: http://www.webupd8.org/2011/06/pinguy-o ... -down.html

Har du själv installerat Gnome3? Gnome3 har fortfarande några "bug's". Det kan var en förklaring.

***/Pink Panther
Tack! Jo det vet jag ;) ANvänt PinguyOS på alla datorerna i hemmet i över 6 mån som sagt :P Gnome3 installerade jag själv av nyfikenhet på netbooken

Inte valt någonting i den vägen Revoltism, det fungerade fint innan jag la in gnome3, så antagligen ligger problemet där. :(
Samma sak med mapparna i Docky som jag sa tidigare. Vet inte varför den vill visa filerna med MoviPlayer. Fungerar inte med högerklick för att få fram menyer i gnome3 som i gnome2. Därav det stora förvirringen, saker funkar lite annorlunda i gnome3, dock tycker jag det funkar bra överlag. Men som sagt en el buggar finns det :P
revoltism

Inlägg av revoltism »

hmm... undrar om pinguys version av Gnome-shell skiljer sig åt för har inte själv eller hört om någon med dessa problem tidigare. Själv har jag så att den inte gör något när jag stoppar i ett usbminne.

Vad hade du för inställning innan du la in Gnome-shell?

Kan du förklara lite ytterligare när du säger att du inte kan högerklicka? Var försöker du högerklicka? Jag har inga problem med detta..

Visst menar du Gnome-shell och inte bara Gnome3 va?
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

PinguyOS baseras på Ubuntu så jag antar att du kört in Gnome Shell via PPAn.

Kolla under Systeminställningar i Stäng ner menyn, och där Removable media om det är någon inställning som pekar på Movieplayer eller något som tillåts att starta upp automatiskt. Testa dig fram med att isf ändra till t.ex Ask what to do och se om du får napp.

Tråden flyttas till Experimentverkstad.
Laser_Blader

Inlägg av Laser_Blader »

revoltism skrev:hmm... undrar om pinguys version av Gnome-shell skiljer sig åt för har inte själv eller hört om någon med dessa problem tidigare. Själv har jag så att den inte gör något när jag stoppar i ett usbminne.

Vad hade du för inställning innan du la in Gnome-shell?

Kan du förklara lite ytterligare när du säger att du inte kan högerklicka? Var försöker du högerklicka? Jag har inga problem med detta..

Visst menar du Gnome-shell och inte bara Gnome3 va?
Inställningarna innan var pinguyOS "orginal" :P Ändrar inget sånt, men nu har uppenbarligen någonting hänt :P

Det jag menade med högerklicka va att det funkar inte likadant som i gnome2 tex att högerklicka i paneler och liknande. inget specifikt, lite klumpigt uttryckt bara ;)

Jag hittade en guide på nätet, hittar inte den nu men klistrar in mitt eget inlägg på PinguyOS forum där jag gjorde en guide,

Open Terminal: and run

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

sudo apt-get install gnome-shell

when u have done this, log out/restart an choose ubuntu at login.
Everything will look like a mess but dont worry, open the Terminal again and run:

sudo apt-get purge gnome-accessibility-themes
sudo apt-get install gnome-themes
sudo apt-get install gnome-themes-standard
sudo apt-get install gnome-themes-extras

Also install Gnome-Tweak-Tool

sudo apt-get install gnome-tweak-tool

Now u r set to go! a successfull install of gnome-shell!

Provat inställningarna i Removable media, men usb finns inte ens med där, allt annat är inställt på "Ask".

Ska prova med fedora 15 live igen och se om det är annorlunda där.
Laser_Blader

Inlägg av Laser_Blader »

pluggade in Fedora 15 på usb:n (live)
Och naturligtvis funkade det som det skulle där.

Funderar på att prova att göra en färsk installation av PinguyOS och lägga in gnome-shell innan jag så mycket som klickar en mapp. För att få det så färskt som möjligt.

Funderade nnars på att prova på Fedora 15, men det känns inte hlet bekvämt att lämna ubuntus värd efterså många år.
Skilnader på dom båda? för och nackdelar? Tyckte fedora känndes riktigt mycket snabbare, tillomed på live usb'n.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Glöm då inte att testa om USBn uppför sig på samma sätt INNAN du slänger inte Gnome Shell PPAn.
Laser_Blader

Inlägg av Laser_Blader »

Bowmore skrev:Glöm då inte att testa om USBn uppför sig på samma sätt INNAN du slänger inte Gnome Shell PPAn.
Det vet jag redan med säkerhet att det inte gör. ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, då verkar det vara GS som strular till det. Jag antar att du även testade med att bocka i Never prompt or start programs on media insertion i Removable Media. I så fall måste det vara en bugg i Gnome3/GS.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Har inspekterat inställningar via dconf-editor (installera dconf-tools) och hittade något intressant under "org.gnome.desktop.media-handling". Kan du kolla om "automount-open" är förbockad? Vad händer om du avbockar den och/eller bockar för "automount-never"?
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Jag hade detta problem då jag stoppade in en USB-sticka eller något överhuvudtaget i USB'n på datorn! Mitt problem var att Ubuntu då öppnade upp QMMP eller någon mediaspelare...

Det löste jag genom att högerklicka på en valfri mapp, helst en ny helt tom mapp och välja vilket program som ska öppna som standard!

Jag hade bla. problem med att då jag skulle köra med Anslut till server så gick den lös på min QMMP: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=53646 :P

//Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"