Ett märkligt fenomen, jag har Win 7 och Ubuntu 10.04 på samma C: hårddisk och kommer ut på nätet i Win men inte i Linux?
Detta hände när jag var ute på nätet på Linuxsidan och sökte en website, helt plötsligt bröts kontakten med Internet, med ett info om att inte vara uppkopplad längre och på den vägen är det.
Jag har inte gjort någon markering om att inte fortsätta att vara uppkopplad på Internet.
Nåväl hur löser man detta problem?
Kommer inte ut på nätet Ubuntu 10.04
Re: Kommer inte ut på nätet Ubuntu 10.04
Det kanske är så enkelt att Firefox har gått in i Work Offline-läget. Kolla i Firefox File-meny om Work Offline är valt. Ta bort bocken framför alternativet i.s.f.
Om det inte har med det att göra så föreslår jag att du kör det här kommandot för att kontrollera din uppkoppling när du har startat Ubuntu: Vad får du då?
Kör också det här i Terminalen: och posta reslutatet här i tråden.
Kör också det här och posta output här:
Om det inte har med det att göra så föreslår jag att du kör det här kommandot för att kontrollera din uppkoppling när du har startat Ubuntu:
Kod: Markera allt
ping -c 5 google.com
Kör också det här i Terminalen:
ifconfig
Kör också det här och posta output här:
sudo lshw -c network
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Kommer inte ut på nätet Ubuntu 10.04
Hur är du kopplad till nätet?! Trådlöst eller via kabel?
Oftast är det så att du har en "lease" på ditt IP från routern eller gatewayen eller modemet som du har fått "lånat" en viss tid. När du byter OS så måste du vänta tills det har släppt om du ska kunna surfa igen.
Detta är helt logiskt, och fungerar dessvärre såhär då man jobbar med nätverk. För att komma runt detta, så är väl den enkla lösningen att gå in och göra en manuell handpåläggning i routern om du har tillgång till denna och släppa ditt IP lån.
Oftast är det så att du har en "lease" på ditt IP från routern eller gatewayen eller modemet som du har fått "lånat" en viss tid. När du byter OS så måste du vänta tills det har släppt om du ska kunna surfa igen.
Detta är helt logiskt, och fungerar dessvärre såhär då man jobbar med nätverk. För att komma runt detta, så är väl den enkla lösningen att gå in och göra en manuell handpåläggning i routern om du har tillgång till denna och släppa ditt IP lån.

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551