Går inte att ansluta till server från utanför nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Fungustruck
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Går inte att ansluta till server från utanför nätverk

Inlägg av Fungustruck »

För någon månad sedan fick jag för mig att jag ville testa sätta upp en webbserver eftersom jag läst en guide (http://net.tutsplus.com/tutorials/php/h ... -for-free/ fast jag installerade Ubuntu 10.04) som var lättförståelig för någon som inte har någon större vana med Linux. Det gick fint och jag kunde komma åt den från nätverket och utanför nätverket. Jag har sedan ett par veckor tillbaka kört en Minecraft-server på datorn i fråga för mig och några vänner och även det har fungerat bra. Nu över helgen har jag däremot inte varit hemma och pga. strömavbrott var servern avslagen när jag kom hem och när jag startade upp den igen kunde ingen utanför mitt hemnätverk komma åt den, varken webbservern eller Minecraft-servern. Jag förstår givetvis att detta är knapphändig information jag delar med mig av, men jag vet inte vad som är av intresse för att kunna lösa problemet.

Jag finner detta ytterst märkligt då jag inte kan förstå vad som förändrats sedan servern sist användes och det gör mig irriterad att inte kunna lösa det på egen hand så jag skulle uppskatta om någon hade ens en liten idé om vad som skulle kunna vara på tok och peka mig i rätt riktning.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Går inte att ansluta till server från utanför nätverk

Inlägg av ajja »

Troligtvis så släppte ditt gamla IP:nr och när du startade om fick du ett nytt.
Du behöver i sådana fall tala om för routservrarna vilket ditt nya IP:nr är. Du vet nog var du skrev in detta byt ut på samma ställe mot det nya.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Fungustruck

Inlägg av Fungustruck »

ajja skrev:Troligtvis så släppte ditt gamla IP:nr och när du startade om fick du ett nytt.
Du behöver i sådana fall tala om för routservrarna vilket ditt nya IP:nr är. Du vet nog var du skrev in detta byt ut på samma ställe mot det nya.
Jag har däremot i routern ställt in så att serverburken får ett statiskt IP och den har startats om flera gånger under tiden jag använt den (och fungerat efteråt).
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Det är inte det interna IP:t, utan ditt externa (det du får av din ISP), jag menar.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Fungustruck

Inlägg av Fungustruck »

ajja skrev:Det är inte det interna IP:t, utan ditt externa (det du får av din ISP), jag menar.
Då förstår jag. Det är dock detsamma som tidigare.
MEN, jag löste det. Jag använde tidigare DMZ för att 'exponera' servern för internet, men något verkar ha blivit knas. Jag vidarebefordrade istället portarna (80, 443, 25565 och 22) och nu fungerar det galant igen.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Kanon :) Ta då och markera den som löst också är du snäll!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"