HP COMPAQ laptop vs. Dualboot/GRUB

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
kolkungen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

HP COMPAQ laptop vs. Dualboot/GRUB

Inlägg av kolkungen »

Här kommer ett maffigt O0 första inlägg! Köpte mig en Presario CQ60-300SO på MAXI! :o , Kom med vista, men det gjorde inget tänkte jag för jag skulle köra UBUNTU på den (904 på den tiden). Sagt å gjort, in med Ubuntu, och behöll Vista, för barnens skull, de är bekvämare i win-miljön. Laptopen är (tyvärr? ??? ) utrustad med en recovery-partition (nämns i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=46966 ) vilket tydligen kan vara en bov i dramat. Jag kom inte åt windows från startmenyn, det fanns med som alternativ, då ,precis som nu, (detta är alltså andra omgången jag installerat ubuntu på laptopen) men när jag väljer windows blir skärmen svart i ca 10 sek. sen går den tillbaka till startmenyn. Fick nyligen veta av custombyrat (medlem här han oxå, hjälpte mig att installera denna gången) att HP stoppar in en massa extra-tjofräs i sin BIOS (http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=113&t=54029) ,samt naturligtvis en massa HP-program i Win som man inte vill ha/knappt kan avinstallera. Han har råkat ut för liknande ting med HP lappar tidigare. Kan det göra skillnad om man kör desktop-version vs. notebook? Ställ frågor, om ni behöver mer info, så ska jag försöka återge händelseförlopp. På begäran, även dumpar från terminalen.
EDIT: Såå jäkla maffigt blev det inte... ;)
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: HP COMPAQ laptop vs. Dualboot/GRUB

Inlägg av revoltism »

Jo, lite maffigt blev det ;)

Provade du GAG som jag föreslog tidigare? Skulle gissa att problemet är en kombination mellan dåligt stöd i Grub och skum mjukvara från HP. Han som lyckades med GAG hade i princip exakt samma hårdvara som du.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

Ja, det var inte mycket som skilde, hans BIOS var F53 ,min är F37, annars är det ingen större skillnad. Har inte hunnit prova GAG ännu, men har en långhelg framför mig då jag hoppas hinna. Ska ta lite backup bara innan jag testar, för säkerhets skull. Kraschar allt blir det en ren ubuntu-installation. Lovar att återkomma i ämnet!
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Har en compaq nx 6325. När jag körde dualboot med W Xp och u 10.10 gick hp protection tool i o sabbade hela tiden. Den tolkade ubuntu som nått fel och hela systemet crashade.
Enda sättet att få det att funka var att installera ubuntu i wubi. Har testat även 11.04 i wubi och allt funkar. Har nu skippat windows och kör enbart 11.04 på både denna, laptopen och min stationära, med ren nyinstallation.
Det enda problem jag haft var nätverket, som jag dock efter benägen hjälp från forumet fick igång.
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

När jag körde dualboot med W Xp och u 10.10 gick hp protection tool i o sabbade hela tiden. Den tolkade ubuntu som nått fel och hela systemet crashade.
Jag kunde, och kan, åtminstone köra Ubuntun , då 904 och nu 1010. Jag gick från desktop med W2000 till laptop med vista, snacka om nerköp.....
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

Nu har jag provat GAG 4.10, det funkade inte för mig, påstods att NTLDR is missing. Troligtvis finns det en nyare version av GAG, ska prova den.

EDIT: det var den senaste versionen jag hade..
revoltism

Inlägg av revoltism »

Hmm.. då blev det lite krångligare. Detta innebär att du kommer få mouta windowspartitionen om den görs det automatiskt? Sedan manuellt kopiera "ntldr" och "ntdetect" från win cd till "C:\". Du har väl ställt in GAG rätt så att den startar rätt partition? Så du inte hänvisar den till "D:\" när den ska gå till "C:\". Du hade eventuellt kunnat prova med en äldre version av GAG också. Se till att göra det rätt så det inte är Grub som spökar.

källa: http://www.adrc.com/diy_rescue/win/NTLDR_error.html
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

Jag har ingen "ren" Win-installations CD, bara recovery-dvd:er, men NTLDR kanske finns på den oxå? OM JAG INTE HADE LYCKATS SLÄNGA DOM NÄR JAG STÄDADE DATORBORDET........ korkat, jag vet.... Sen: Total F**K-UP! Jag lyckades komma till ett stadium med en helt svart skärm, inget OS i sikte!
Det hjälpte inte med en annan version av GAG, jag lyckades på nåt sätt ta bort allt...
Provade sen att lägga in BARA Ubuntu,men som jag misstänkte, på nåt sätt gör biosen att man måste ha en Win-installation på datorn(verkar det som) , ubuntu bara frös, markören gick att flytta runt men klicka, gick inte. Fick tag i min egen XP-skiva, gick inte att installera, provade med min W2K, gick inte heller, lånade sen en XP SP2 skiva, och fick in Win på 20 Gb, och efter lite kludd, har jag nu ett fungerande ubuntu på de andra 230 Gig:en. Nu vill jag bara styra upp partitionerna så jag får lite swap, och en egen home, om det inte är för sent....
revoltism

Inlägg av revoltism »

Nej, det är inte för sent... lite jobbigt.. men inte försent. Du kan partitionera med hjälp av Gparted via Ubuntu live cd:n. Du kan tyvärr inte ha partitionen du ska ändra monterad. Home-partitionen rekommenderar jag att du formaterar till Ext4 och Swap andvänder du "linux-swap". Swap ska vara lika stor som du har RAM och root systemet bör vara kring 10-15Gb. Resten sätter du på home.
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

Du kan partitionera med hjälp av Gparted via Ubuntu live cd:n. Du kan tyvärr inte ha partitionen du ska ändra monterad.
Men, kan jag avmontera hela partitionen i Gparted? Ser inte min hårddisk konstig ut? (här skulle jag klistrat in en skärmdump.... ??? )

Home är där filer, dokument och annat hamnar, root är "systemet", eller hur?
revoltism

Inlägg av revoltism »

Problemet är om du kör systemet som du ska partitionera samtidigt. Du har ju hela systemet på en partition just nu och kan därför inte avmontera den då den är aktiv. Därför behöver du köra Gparted via en livecd eller liveusb. Du avmonterar och choppar upp den efter eget tycke.. Jag vet inte vad du menar med konstig.. du kan klistra in från terminalen "sudo fdisk -l" eller det snyggare "mount | column -t" om du vill.

Du kommer sedan få editera /etc/fstab så att de monteras rätt..
1. sudo gedit /etc/fstab
2. sudo blkid -o full -s UUID
3. lägg in i fstab

Det stämmer.. home är där programinställningar och personliga filer ligger. Root även kallad "/" är för systemet.
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

sudo fdisk -l ger:

Kod: Markera allt

mats@mats:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for mats: 

Disk /dev/sda: 250,1 GB, 250059350016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x00000001

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sda1   *           1        2550    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            2551       30402   223714305    5  Utökad
/dev/sda5            2551       30402   223714304   83  Linux
Den utökade partitionen är 2 partitioner som bägge 2 är hela partitionen..??

mount | column -t ger

/dev/sda5         on  /                         type  ext4                   (rw,errors=remount-ro,commit=0)
proc              on  /proc                     type  proc                   (rw,noexec,nosuid,nodev)
none              on  /sys                      type  sysfs                  (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl           on  /sys/fs/fuse/connections  type  fusectl                (rw)
none              on  /sys/kernel/debug         type  debugfs                (rw)
none              on  /sys/kernel/security      type  securityfs             (rw)
none              on  /dev                      type  devtmpfs               (rw,mode=0755)
none              on  /dev/pts                  type  devpts                 (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none              on  /dev/shm                  type  tmpfs                  (rw,nosuid,nodev)
none              on  /var/run                  type  tmpfs                  (rw,nosuid,mode=0755)
none              on  /var/lock                 type  tmpfs                  (rw,noexec,nosuid,nodev)
binfmt_misc       on  /proc/sys/fs/binfmt_misc  type  binfmt_misc            (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon  on  /home/mats/.gvfs          type  fuse.gvfs-fuse-daemon  (rw,nosuid,nodev,user=mats)
revoltism

Inlägg av revoltism »

Du kan bara ha fyra primära partitioner som mest men däremot hur många "utökade partitioner" som helst. Du måste ha minst en primär partition som också är startuppbar (den med "*"). Så bry dig inte om /dev/sda2 så mycket. Du kommer skapa dina utökade partitioner "inne" i den partitionen. Som i ditt fall t.ex. där /dev/sda5 är "inne" i den utökade.

Jag har aldrig haft en windowspartition som startuppbar så vet inte hur bra det är.. ser dock att du har det. Så det du gör är att dela /dev/sda5 i tre delar.
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

Provade sen att lägga in BARA Ubuntu,men som jag misstänkte, på nåt sätt gör biosen att man måste ha en Win-installation på datorn(verkar det som)
Jag hade fel! Sitter nu med en ren 10.10 installation, inget köpeskit från Bill...

mats@soptunna:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for mats: 

Disk /dev/sda: 250,1 GB, 250059350016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x000d82b6

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sda1   *           1        3917    31457280   83  Linux
/dev/sda2            3917       30402   212739073    5  Utökad
/dev/sda5           30141       30402     2096128   82  Linux växling / Solaris
/dev/sda6            3917       30141   210641920   83  Linux

Posterna i partitionstabellen är inte i diskordning
Känns lite som att nåt blev lite knas när jag partitionerade......

sudo gedit /etc/fstab

/etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=116a359c-0d80-4fe5-9bd9-4293c3857977 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sdb6 during installation
UUID=5742d82f-8155-4248-aeb6-001267de2805 /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sdb5 during installation
UUID=38cea234-7f54-47bd-ba88-e96381d79031 none            swap    sw              0       0
Du kommer sedan få editera /etc/fstab så att de monteras rätt..
1. sudo gedit /etc/fstab
2. sudo blkid -o full -s UUID
3. lägg in i fstab
Kan du förtydliga lite...???

Och, förrsten, mitt trådlösa nätverkskort ,Atheros AR5001 funkar inte längre... trådlöst läge är inaktiverat.. har tittat runt i varenda tråd här på forumet i ämnet men får inte rätt på det. Tusen tack för hjälp och stöd så här långt!
revoltism

Inlägg av revoltism »

Ser ut att vara okej.. /dev/sda5 och /dev/sda6 borde egentligen byta plats med varandra. Jag vet inte om det har någon inverkan dock. Du lär väl annars märka det. I övrigt behöver du inte göra något mer. Fstab ser också okej ut så du behöver inte montera och trixa något där. Och välkommen till friheten färresten ;)

Angående trådlösa så vet jag inte om det finns någon enkel lösning.. men hittade denna på ubuntuforums.org http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=5
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

Tråd löst, förresten! Ser ni ordvitsen?

(Nej har inte fått igång det trådlösa ännu)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"