fedora 15

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
xhassex
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

fedora 15

Inlägg av xhassex »

Jag har precis provat på att installera fedora 15 och allt flyter på som en dröm, ännu så länge ::) Min lilla fråga till er är hur använder man sudo i fedora. Som det är just nu så kan jag inte flytta en repo fil till repo mappen sudo cp vet den inte vad det är.

Har bara hållit på med ubuntu i ett antal år, så jag kan ej andra system. Så om någon här kunde hjälpa till så vore jag jätte tacksam
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: fedora 15

Inlägg av Konservburk »

xhassex skrev:Min lilla fråga till er är hur använder man sudo i fedora. Som det är just nu så kan jag inte flytta en repo fil till repo mappen sudo cp vet den inte vad det är.
Jag har inte testat fedora, så jag vet inte säkert, men jag mistänker att du ska göra så här:

Kod: Markera allt

su -
Ange root-lösenordet och fortsätt sedan med vad du nu behöver göra som root.

Du kan förstås installera sudo om du vill och fortsätta som i ubuntu.
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

Annars kan man även göra något liknande såhär:

Kod: Markera allt

su -c "cp källa mål"
om det bara är ett kommando som skall utföras.
(Bara ett litet tips.)
Användarvisningsbild
xhassex
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xhassex »

Tack för tipsen, dom behövs verkligen
Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad på fedora och ubuntu, men det var det. Kanske beror det på att jag är van vid ubuntu och har lärt mig hur man lägger till källor. I fedora så förstår jag inte så himla mycket. Bara en sådan sak att installera libreoffice. Det var ett arkiv man laddade ner, och när man hade packat upp det så hade man en massa rmp filer, och jag läste i ett forum hur man skulle göra, men när jag gjorde så, så fick jag felmed, det var en massa beroenden som inte stämde.

Det var himla tur att jag inte installerade Fedora på min huvuddator, då hade jag varit mycket besviken. Det kanske inte är svårare men det är annurlunda, men jag skall hålla på med den burken på "lediga" stunder, så får vi se ifall jag lär mig något.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"