system requirements för Ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
kimU
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

system requirements för Ubuntu

Inlägg av kimU »

vad bör datorn ha för prestanda egentligen för att klara tex 11.04,
eller 10.04 osv?
är det samma för båda?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: system requirements för Ubuntu

Inlägg av mcNisse »

Det beror på vad du vill göra. Kolla in den här sidan: https://help.ubuntu.com/community/Insta ... quirements
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

För 11.04 skulle jag minst rekommendera 2 gig RAM, en CPU på 1,5-2Ghz och ett grafikkort på 512 MB. Bara operativsystemet tar ca: 500 Mb RAM att köra men ovan på det vill du troligen köra webbläsare och dyligt. Beroende på vilken och hur många flikar som är öppna så får du räkna kring en 500 Mb RAM där också. Vilket innebär att du kommer ligga på omkring 1-1,2 GB RAM under normalanvändning. Kommer inte håg 10.04 men har för mig att den tog ca: 300 Mb RAM.

Jag noterade dock en avsevärd förbättring efter att ha uppdaterat till 2.6.39 kärnan. Det är lite riskablet men kan vara värt att prova om man vill ha bättre prestanda. Det finns en PPA för den.

Någon fler får gärna verifiera detta då jag inte kör ett "standard" system och inte heller Unity längre. Det fina med Linux är dock att man kan anpassa och välja ett system som utnyttjar mindre RAM om så krävs.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Jag kör 11.04 på en äldre compaq nx6325, med knappt 1 gig minne på.
Allt funkar perfekt, både internet, filmer och annat. Har kört vista på jobbet med för lite minne och vet vad seeeg dator vill säga.
här går det som blixten.
m!rage

Inlägg av m!rage »

10.04 och 10.10 har jag använt respektive använder fortfarande på datorer med P4-processorer och 512 MB internminne. Det var/är fortfarande betydligt snabbare än Windows 7 på en nästan fem år nyare dator. Givetvis får man anpassa sig lite och kanske inte ha 20-30 öppna flikar i Firefox samtidigt som man kör en film och en flertrådig kompilering i bakgrunden, men det fungerar utmärkt för "vanliga datorsysslor".

11.04 i klassiskt läge har liknande systemkrav. Med Unity gäller ungefär det som revoltism skriver. För äldre datorer än de jag nämnde skulle jag rekommendera en annan distribution än Ubuntu, exempelvis Lubuntu eller Linux Mint Debian Edition.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Just nu kör jag Lubuntu 11.04 på en Sempron 2800+ och 512 MB Ram.
Det går aldeles utmärkt.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"