Musklick fungerar inte med vnc
- Jabberwock
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Musklick fungerar inte med vnc
Jag installerade 10.04 på en dator för att ha som webserver (i första hand i alla fall), och jag behöver fjärrstyra den då jag inte har plats för en till skärm.
Jag aktiverade den inbyggda fjärrskrivbordsfunktionen.
På windowsdatorn har jag installerat RealVNC (gratisversionen) och det går utmärkt att koppla upp sig. Jag kan röra runt muspekaren, men musklicken fungerar inte.
Någon som vet något om detta?
vänligen,
Hasse
Jag aktiverade den inbyggda fjärrskrivbordsfunktionen.
På windowsdatorn har jag installerat RealVNC (gratisversionen) och det går utmärkt att koppla upp sig. Jag kan röra runt muspekaren, men musklicken fungerar inte.
Någon som vet något om detta?
vänligen,
Hasse
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Musklick fungerar inte med vnc
Verkar som att du satt upp det rätt när du kommer så pass långt.. kan tänka mig att versionen av RealVNC kanske inte stödjs eller ändrat något. Vore bra att prova en annan klient t.ex. TightVNC. Så du kan utesluta det.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
- Jabberwock
Tack, ska prova direkt efter jobbet!
- Jabberwock
Hej igen. Tyvärr hjälpte inte tricket, det ser likadant ut som i RealVNC.
Men jag tänkte på en sak, jag ser bara "local cursor", som är liten och rund (konfigurationsfråga, men så blir väl bra...) och borde jag inte då även se en "remote cursor"?
Kanske där skon klämmer?
Men jag tänkte på en sak, jag ser bara "local cursor", som är liten och rund (konfigurationsfråga, men så blir väl bra...) och borde jag inte då även se en "remote cursor"?
Kanske där skon klämmer?
-
Har ärligt ingen koll.. har själv inga problem alls men då kör jag bara linux. Förhoppningsvis ser någon som dual-bootar windows det här och kan hjälpa bättre.
Det kan vara något i conf-filen som behöver åtgärdas. Vad, har jag ingen aning över.
Det kan vara något i conf-filen som behöver åtgärdas. Vad, har jag ingen aning över.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
- Jabberwock
Jag har kommit liiiite längre. Jag klickade på någonting, först på "let server take care of remote mouse" (i windows-klienten (TightVNC)), och då hände först ingenting, men efter några klick på "Request screen refresh"-knappen i ubuntu-fönstret (windows mode) så dök plötsligt ubuntu-muspekaren upp under windows-mini-muspricken.
Mystiskt nog så fungerade just den detaljen även i RealVNC-viewern efter denna händelse.
Sedan har jag nu upptäckt en till sak. Om jag klickar på något, t.ex. ett fönster som ligger bakom ett annat, dvs ej i fokus, så händer inget. Men, nästa gång jag kopplar upp mig så är det plötsligt i fokus och alltså även framför det andra.
Jag har då även testat att skriva i terminalen, och ingenting syns där heller förrän nästa gång jag kopplar upp mig, då texten helt ogenerat visar sig.
Jag känner mig väldigt frustrerad, det här är så jätteenkelt i windows, och hoppas det går att lösa även i ubuntu. Hoppas att någon med revoltisms vänlighet kan hjälpa mig vidare så att jag kan börja lägga in information på webservern.
Mystiskt nog så fungerade just den detaljen även i RealVNC-viewern efter denna händelse.
Sedan har jag nu upptäckt en till sak. Om jag klickar på något, t.ex. ett fönster som ligger bakom ett annat, dvs ej i fokus, så händer inget. Men, nästa gång jag kopplar upp mig så är det plötsligt i fokus och alltså även framför det andra.
Jag har då även testat att skriva i terminalen, och ingenting syns där heller förrän nästa gång jag kopplar upp mig, då texten helt ogenerat visar sig.
Jag känner mig väldigt frustrerad, det här är så jätteenkelt i windows, och hoppas det går att lösa även i ubuntu. Hoppas att någon med revoltisms vänlighet kan hjälpa mig vidare så att jag kan börja lägga in information på webservern.
-
Verkar vara problem med latens.. komprimerar du datan något? Själv brukar jag använda "ssh -C user@ipnummer" för att få en snabbare anknytning. Gissar att detta borde gå även på windows. Vad har du för uppkoppling förresten?
- Jabberwock
Det är bara lokalt på nätverket, så hastigheten på nätet tror jag räcker.
Ska jag bara skriva det där kommandot i terminalen och windows kommandoprompt ?
*edit*
Jo, förutom att jag inte komprimerar datan... så det där med latens. Det är alltså så att det inte går att vänta ut att bilden så småningom kommer, utan jag måste stänga VNC, och ta upp fjärrdatorn en gång till för att se förändringen.
*slut edit*
Ska jag bara skriva det där kommandot i terminalen och windows kommandoprompt ?

*edit*
Jo, förutom att jag inte komprimerar datan... så det där med latens. Det är alltså så att det inte går att vänta ut att bilden så småningom kommer, utan jag måste stänga VNC, och ta upp fjärrdatorn en gång till för att se förändringen.
*slut edit*
-
Nej, det är så jag gör på linux.. jag tunnlar via ssh pga säkerhet och sedan startar jag x11vnc på värddatorn. Slutligen kopplar jag upp mig via Vinagre för VNC-sessionen.
1. ssh -C -p <port> -L <port>:localhost:<port> user@ipnummer
2. x11vnc -localhost -display :0
3. Öppnar Vinagre och väljer VNC samt "localhost:0"
Kör du på ditt interna nätverk borde inte latens vara problem men utifrån det du beskriver tycker jag det är misstänkt. Det kan ju vara så att dina musklick registreras men att det tar lång tid för "bilden" att uppdateras varför du uppfattar det som att det inte registreras.
1. ssh -C -p <port> -L <port>:localhost:<port> user@ipnummer
2. x11vnc -localhost -display :0
3. Öppnar Vinagre och väljer VNC samt "localhost:0"
Kör du på ditt interna nätverk borde inte latens vara problem men utifrån det du beskriver tycker jag det är misstänkt. Det kan ju vara så att dina musklick registreras men att det tar lång tid för "bilden" att uppdateras varför du uppfattar det som att det inte registreras.
- Jabberwock
Ok, eftersom jag kör över eget nätverk så har jag inte tänkt slå på någon särskild säkerhet annat än att jag har satt ett lösenord.
Finns det något sätt att tvinga grafiken att köra då? För det är ju färska datorer, en helt ny installation av linux och jag har inga problem med nätverket.
Kan det vara drivrutinen till grafikkortet kanske? (nVidia, den allra senaste funkade inte utan jag fick backa ett hack, men det går väl att gå ifrån den proprietära i värsta fall)
Finns det något sätt att tvinga grafiken att köra då? För det är ju färska datorer, en helt ny installation av linux och jag har inga problem med nätverket.
Kan det vara drivrutinen till grafikkortet kanske? (nVidia, den allra senaste funkade inte utan jag fick backa ett hack, men det går väl att gå ifrån den proprietära i värsta fall)
-
Nej, du behöver nog inte göra på något speciellt sätt såvida du inte tänker koppla upp utifrån. Tyvärr är jag totalt kass på VNC-klienter från Windows. Så vet inte vilka felsökningsmöjligheter du har. Såg något om att TightVNC skulle komprimera automatiskt.. så det kanske redan görs.
Hur kopplar du upp dig mot den?
Hur kopplar du upp dig mot den?
- Jabberwock
TightVNC har jag bara som windowsklient. Den funkar ungefär likadant som RealVNC (som jag jobbat tidigare med i rena windows-miljöer).
På ubuntu-datorn som måste fjärrstyras så konfigurerade jag bara det inbyggda "Fjärrskrivbord" eller vad det nu hette från systemmenyn/administration (eller om det var system/inställningar...)
Där har jag egentligen bara slagit på sakerna samt satt ett lösenord.
Mig kvittar det egentligen vilka program jag använder för detta på klient/server-sida.
Sen kan inte jag min linux tillräckligt bra, det vet jag... men kan det vara någon slags teknisk skillnad på en fjärrsession och en lokal session, så att grafiken hanteras annorlunda på något sätt?
På ubuntu-datorn som måste fjärrstyras så konfigurerade jag bara det inbyggda "Fjärrskrivbord" eller vad det nu hette från systemmenyn/administration (eller om det var system/inställningar...)
Där har jag egentligen bara slagit på sakerna samt satt ett lösenord.
Mig kvittar det egentligen vilka program jag använder för detta på klient/server-sida.
Sen kan inte jag min linux tillräckligt bra, det vet jag... men kan det vara någon slags teknisk skillnad på en fjärrsession och en lokal session, så att grafiken hanteras annorlunda på något sätt?
-
Nej, det bör inte vara någon skillnad.
Hmm.. undra på om det kan vara det som är problemet. Att du använder Vinagre. Du kanske bör prova använda x11vnc istället. Du installerar det från terminalen med "sudo apt-get install x11vnc"
Hmm.. undra på om det kan vara det som är problemet. Att du använder Vinagre. Du kanske bör prova använda x11vnc istället. Du installerar det från terminalen med "sudo apt-get install x11vnc"
- Jabberwock
Stort tack
Med x11 fungerar det faktiskt även om det är väldigt segt. Lite konstigt att Ubuntu-teamet inte har uptäckt att deras inbyggda program är oanvändbart.
Jag bugar och bockar och kan nu börja jobba med webservern,
//Hasse

Jag bugar och bockar och kan nu börja jobba med webservern,
//Hasse