Adobe Digital Editions och läsplatta Cybook Opus

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Thingol
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Adobe Digital Editions och läsplatta Cybook Opus

Inlägg av Thingol »

Hejsan på er

Jag har en läsplatta från Booken, Cybook Opus (som jag är väldigt nöjd med), och har dessutom efter ett par varv lyckats installera Adobe Digital Editions på min Ubuntu 10.10 och det går bra att t.ex från Stadsbiblioteket ladda ner böcker till Digital Editions MEN när jag ansluter min läsplatta till Ubuntu så dyker den upp på skrivbordet och jag kan lägga till och ta bort filer den vägen men den dyker inte upp i Digital Editions så jag kan inte föra över mina lånade böcker till den...nån som har nån idé...
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Adobe Digital Editions och läsplatta Cybook Opus

Inlägg av ubot »

Det var någon som hade ett liknande problem. Jag tror han löste det med att rippa e-böckerna och lägga över dom manuellt till e-bokläsaren.

Jag har planer på att köpa en e-bokläsare. Jag tror att din e-bokläsare har 5" skärm? Hur upplever du det? Jag är väldigt intresserad av Cybook Opus men konkurenterna har 6" och 7". Är inte skärmen lite för liten för att läsningen ska flyta på smidigt?

Edit:
Här är tråden där det finns en lösning: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... l+Editions
En metod som verkar fungera är att knäcka drm-skyddet. Se upp så inte Pontén ser dig läsa en drm-knäckt e-bok bara för då får du pröjsa några hundratusen... http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/746_p ... 000_kronor
Thingol

Inlägg av Thingol »

Jo jag har tänkt den tanken också fast det skulle vara skönt att få allt att funka, men men...jag fortsätter att leta på den fronten...

Va det gäller Cybook så älskar jag den till stor del pga av formatet, den är lättare än alla andra och just storleken 5" gör att den får plats överallt (just nu i skjortfickan) de lite större plattorna har dessutom ofta en stor knappsats som känns onödig i sammanhanget, brukar säga att den slår en pocket-bok när som helst
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, men är inte skärmen lite för liten om man ska läsa en bok på e-bokläsaren? Det är trots allt ganska stor skillnad på 5" och 6". Hur upplever du storleken på skärmen vid läsning? Är det inte ett problem?
Thingol

Inlägg av Thingol »

Har inga som helst problem upplever den hur skön som helst och jag skaffade den förra sommaren och har säkert hunnit läsa mer än 100 böcker både på resor fram och tillbaka och i säng och soffa...som sagt föredrar den framför pocket-böcker...
ubot

Inlägg av ubot »

Thingol skrev:Har inga som helst problem upplever den hur skön som helst och jag skaffade den förra sommaren och har säkert hunnit läsa mer än 100 böcker både på resor fram och tillbaka och i säng och soffa...som sagt föredrar den framför pocket-böcker...
Ok, det låter jättebra. :) Tack!
Skriv svar

Återgå till "Internet"