BankID i Ubuntu 64 bit
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
BankID i Ubuntu 64 bit
@AbtZ: Gjorde du nåt mer än att lägga in "pcscd" i /etc/rc.local på 64-bitars för att få kortläsaren att fungera? Jag får den inte att fungera, vilket vore najs...
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!
Ja, du måste ha en drivrutin. Man kan fulhacka in 32-bitars drivrutinen, men sist jag höll på med det hamnade jag i dependency hell, vilket ledde till många timmars slit med att få ordning på allt igen.
En bättre lösning är att ladda ner drivrutinen som finns länkad på Fribids wiki:
http://www.filesonic.com/file/551493251 ... _64bit.deb
Hela proceduren i korta drag:
1. Installera och få BankID att fungera.
2. Ladda ner och installera 64-bitarsdrivrutinen
3. Öppna upp /etc/rc.local som administratör och lägg till "pcscd" ovanför "exit 0"
En bättre lösning är att ladda ner drivrutinen som finns länkad på Fribids wiki:
http://www.filesonic.com/file/551493251 ... _64bit.deb
Hela proceduren i korta drag:
1. Installera och få BankID att fungera.
2. Ladda ner och installera 64-bitarsdrivrutinen
3. Öppna upp /etc/rc.local som administratör och lägg till "pcscd" ovanför "exit 0"
-
Hmm... Jag har gjort allt det men det funkar ändå inte. Handelsbanken säger bara att jag saknar kortläsare, samma sak med installbankid.com
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag vet inte om det framgick, men filen rc.local exekveras när du startar datorn. Vill du få det att fungera utan omstart kan du köra
Om det annars inte fungerar har det säkert att göra med Nexus Personal BankID. För att det ska fungera i 64-bit måste man köra terminalkommandot efter att man installerat programmet enligt anvisningarna.
Kod: Markera allt
sudo pcscd -f
Kod: Markera allt
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
-
Kruxet verkar vara att drivrutinen inte installeras, oavsett om jag använder gdebi eller sofware-center. Eller, den installeras men upptar 0 byte på disken rättare sagt. Vad göra, någon som vet?
- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
TACK & TACK!AbtZ skrev:Jag vet inte om det framgick, men filen rc.local exekveras när du startar datorn. Vill du få det att fungera utan omstart kan du köraOm det annars inte fungerar har det säkert att göra med Nexus Personal BankID. För att det ska fungera i 64-bit måste man köra terminalkommandotKod: Markera allt
sudo pcscd -f
efter att man installerat programmet enligt anvisningarna.Kod: Markera allt
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
Använde tips, det funkar kanon. Skriva iterminalen, logga ut m.m., men det funkar!
- Lao Tzu
Re: BankID i Ubuntu 64 bit
Utanför ämnet: Tråden delad från: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 70#p437470 (Där även tipset om hur man går tillväga finns).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)