Problem med nvidia drivrutin

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Rjinswand
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Problem med nvidia drivrutin

Inlägg av Rjinswand »

Att Starcraft 2 inte fungerade ordentligt på min gamla dator (7fps) blev droppen som fick bägaren att rinna över, så jag bestämmde mig för att bygga en ny. Eftersom jag läst att nvidia skulle fungera mycket bättre med linux än ATI så valde jag det. Men nu blir jag vansinnig på drivrutinerna.

Första problemet jag har är att Starcraft 2 inte vill starta vilken jag än använder (varker proprietär eller fri), det antar jag kan fixas, har inte gått in på det i detalj.

Andra problemet är att min skärm inte fungerar med den proprietära drivaren.
Jag använder en samsung tv som skärm i vanliga fall, den är dock konstruerad så att om bilden inte stämmer så vägrar den visa något alls. Förut använde jag upplösningen 1440x900, det som rekommenderas för tvn, gör jag det nu händer ingenting. Kan det bero på att den tidigare var kopplad via VGA och nu DVI - HDMI och att det inte fungerar likadant?

Som jag fattat det är det den proprietära drivaren som gäller om man ska spela?
Senast redigerad av 1 Rjinswand, redigerad totalt 7 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med nvidia drivrutin

Inlägg av ubot »

Vad har du för grafikkort?

Kod: Markera allt

sudo lshw -c display -short
Vad får du om du kör kommandot:

xrandr
Finns Starcraft som linuxversion eller använder du Starcraft för Windows genom Wine i Ubuntu?
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Oj glömde visst skriva att jag har nvidia gtx 560

Eftersom jag använder en annan skärm nu så länge ger väl inte xrandr särskilt mycket, eller?

Starcraft körs genom wine, jag har dock fått igång det men inte så stabilt.
ubot

Inlägg av ubot »

I 11.04 verkar allt fungera men inte i 10.10 om man får tro WineHQ: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=11123

Och nej, xrandr förutsätter ju att du har rätt skärm ansluten till datorn.
I just installed a GTX 560 TI and have it working on 10.10 with acceleration and compiz. Just go to nvidia's website and query for linux drivers for the gtx570 including beta drivers. Download and install the 270.xx driver that comes up. It doesn't outright say it will work with the 560 but I gave it a shot and it seems to work fine.
och
Especially since the GTX 560 isn't exactly a new architecture; In most respects it's a scaled-down 570, and driver support for the 570 is stable.
Vilken proprietär drivrutin är det som du använder nu?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1681040
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Hade visst missat att uppdatera min profil, kör natty, men nu är det fixat.

GTX 560 och GTX 560 Ti är inte samma kort, vet dock inte hur stor skillnaden är.

Jag vet inte exakt vilken drivare jag kör nu, hur kollar jag?
Jag installerade den proprietära från hårdvarudrivrutiner. Kan det hjälpa att installera en äldre och hur gör jag det på bästa sätt i så fall? Minns att pun sa att jag inte skulle installera fglrx genom synaptic men är det samma sak med nvidia drivare?
ubot

Inlägg av ubot »

Du kollar drivaren med:

jockey-text -l
och

apt-cache show nvidia-current
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

jockey-text -l
xorg:nvidia_current - Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA (Proprietär, Aktiverad, Används inte)

apt-cache show nvidia-current
Version: 270.41.19-0ubuntu1~xup~natty
Filename: pool/main/n/nvidia-graphics-drivers/nvidia-current_270.41.19-0ubuntu1~xup~natty_amd64.deb
ubot

Inlägg av ubot »

Jag är förvånad över att det står att den proprietära divrutinen är aktiverad men not in use. Jag har hittat en bugg som verkar passa in bra: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/771788
Kolla särskilt in den här kommentaren: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... omments/85
Vad får du om du kör:

sudo apt-cache show nvidia-current-modaliases
Vilken version av nvidia-current-modaliases har du?
Jag vet inte om det här löser dina två problem (starcraft och skärmen) men jag tycker det är skumt att det står "Används inte" om drivrutinen när du har aktiverat den. ???
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Package: nvidia-current-modaliases
Source: nvidia-graphics-drivers
Priority: optional
Section: admin
Installed-Size: 100
Maintainer: Ubuntu Core Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Architecture: amd64
Version: 260.19.26-0ubuntu1~xup
Filename: pool/main/n/nvidia-graphics-drivers/nvidia-current-modaliases_260.19.26-0ubuntu1~xup_amd64.deb
Size: 23988
MD5sum: 6d055ca0572ee5f37e41d4103f4fb3e3
SHA1: e0c05431b8f2cd46ea6050cd05a8ffa4e1524f6d
Description: Modaliases for the NVIDIA binary X.Org driver
 The modaliases provide a list of pci id's which makes it possible to
 detect the model of a graphic card.
Verkar som jag har exakt det problemet, modaliases måste uppdateras men hur gör jag?
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Rjinswand skrev:

Package: nvidia-current-modaliases
Source: nvidia-graphics-drivers
Priority: optional
Section: admin
Installed-Size: 100
Maintainer: Ubuntu Core Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Architecture: amd64
Version: 260.19.26-0ubuntu1~xup
Filename: pool/main/n/nvidia-graphics-drivers/nvidia-current-modaliases_260.19.26-0ubuntu1~xup_amd64.deb
Size: 23988
MD5sum: 6d055ca0572ee5f37e41d4103f4fb3e3
SHA1: e0c05431b8f2cd46ea6050cd05a8ffa4e1524f6d
Description: Modaliases for the NVIDIA binary X.Org driver
 The modaliases provide a list of pci id's which makes it possible to
 detect the model of a graphic card.
Verkar som jag har exakt det problemet, modaliases måste uppdateras men hur gör jag?

Hej!

Ta gärna titt på följande länk
http://www.n00bsonubuntu.net/content/ho ... y-narwhal/

Lycka till! :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Tack men jag har redan den senaste drivrutinen, som jag förstår det hela ligger problemet i att nvidia-current-modaliases inte matchar, alltså är det den filen jag behöver uppdatera. Tack i alla fall.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Rjinswand skrev:Tack men jag har redan den senaste drivrutinen, som jag förstår det hela ligger problemet i att nvidia-current-modaliases inte matchar, alltså är det den filen jag behöver uppdatera. Tack i alla fall.
paketet nvidia-current-modaliases finns inte i natty längre utan ska vara ihopslagt med nvidia-current. På natty så är nvidia-current-modaliases i konflikt med nvidia-current och nvidia-current har en regel om att det ersätter nvidia-current-modaliases. Du borde egentligen inte kunna ha båda paketen installerade samtidigt på natty med olika versioner om du inte installerat nvidias drivisar manuellt eller så. Om problemet egentligen ligger i den sammanslagningen eller inte är jag osäker på. Tänkte själv uppdatera paketen för nvidias drivis för natty och lägga upp på min PPA och i samband med när jag gör det så får jag väl se över i paketen hur de gjort med modaliases för jockey och nvidia.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Jag har väl i ärlighetens namn trixat lite med drivrutinerna och installerat både den proprietära och den fria om vartannat för att se om jag kunde få det att funka innan jag frågade här.. Skulle problemet vara löst om jag slängde in 10.10 i stället för natty?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Rjinswand skrev:Jag har väl i ärlighetens namn trixat lite med drivrutinerna och installerat både den proprietära och den fria om vartannat för att se om jag kunde få det att funka innan jag frågade här.. Skulle problemet vara löst om jag slängde in 10.10 i stället för natty?
Det är väl tveksamt. Har man ett så nytt grafikkort som nvidia gtx 560 så kan man ju tycka att så nya drivisar som möjligt borde vara det bästa. Med maverick så kommer ju något äldre drivisar som standard.

Om det "bara" är tvn som krånglar med hdmi så tycker jag det mer låter som ett konfigurationsproblem. Det kanske bara är så att den detekterar tvn fel eller inte alls så du får tvinga in inställningar istället. Har inte hdmi själv så jag har inte så stor vana med settings för just det. Kör min tv-out med S-Video.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Skulle det kunna hjälpa med ett annat grafikkort? Eftersom nvidia-kort är det som rekommenderas jämt när jag läser om linux så måste ju många få det att fungera? Och om det bara hängde på drivrutinerna borde väl inte dom som inte fungerar rekommenderas alls eller i alla fall fixas?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag inne på samma linje som philip5. Det är nog inte grafikkortet eller drivrutinerna som är det egentliga problemet. Om inte din tv autodetekteras ordentligt kan du behöva tvinga fram lämpliga inställningar för anslutningstyp eller upplösning eller vad det nu kan vara som kan tänkas strula i det här fallet.

Vad står det i filen /var/log/Xorg.0.log efter att du har försökt starta X med tvn inkopplad som skärm, men innan du har startat X igen med annan skärm? Där kan det finnas intressant information som talar om på vilket sätt den misslyckas.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Grejen är ju att det inte bara är skärmen som strular, jag tycker starcraft borde flyta bättre och det verkar konstigt att drivrutinen skulle vara aktiverad men inte användas.. Till och med mitt gamla ATI kort fungerade med mindre strul..

Det måste ju finnas fler här inne som använder nvidia, vad använder ni för drivrutiner?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rjinswand skrev:Grejen är ju att det inte bara är skärmen som strular, jag tycker starcraft borde flyta bättre och det verkar konstigt att drivrutinen skulle vara aktiverad men inte användas..
Vad händer om du försöker tvinga den att använda drivrutinen?
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Testar just nu att köra 10.04 för att se om det fungerar bättre.

Hur tvingar jag den?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rjinswand skrev:Hur tvingar jag den?
Du ändrar i filen xorg.conf, eller skapar den om den inte redan finns, eller skapar en fil i katalogen xorg.conf.d. Se till att det finns en Section "Device" som innehåller Driver "nvidia".

Efter ändringen kommer du antagligen inte kunna starta X, för annars borde du redan kunnat aktivera drivrutinerna på det vanliga sättet. Det är nu du ska titta i loggfilen för att få reda på vad som blir fel.
Skriv svar

Återgå till "Bild"