Nybörjarfråga om hårdvara
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Dockland
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Nybörjarfråga om hårdvara
Mitt tangentbord lägger av med jämna mellanrum. Det är ett vanligt PS2 kontakt tangentbord, inte USB.
Helt plötsligt slutar det bara fungera och en hard reset måste göras. Har provat det vanliga, att dra ut kontakten till tangentbordet och sedan sätta i det igen.
Är detta ett vanligt problem?
Helt plötsligt slutar det bara fungera och en hard reset måste göras. Har provat det vanliga, att dra ut kontakten till tangentbordet och sedan sätta i det igen.
Är detta ett vanligt problem?
Re: Nybörjarfråga om hårdvara
Skärmen fryser alltså inte, dvs, du kan använda musen och klicka dig fram?
- Dockland
- AVREGISTRERAD
musen ballar också ut och den verkar klicka febrilt av sig själv hela tiden. Jag lyckas bara starta om datorn helt genom att trycka och hålla inne powerknappen
okej, då låter det lite mer som nåt jag känner igen. På min laptop hände liknande saker ganska ofta, då jag hade låtit batteriet ta slut och sedan startade upp det från det läget. Men detta gällde 9.10 och har inte hänt mig på den efter uppgraderingen 9.10 --> 10.10.
Min sekundära bordsdator beter sig illa på detta samma vis, då den försöker ladda upp kassa javascript. Bordsdatorn har jag en ganska klar diagnostik på, eftersom jag kan "fixa" problemet genom att använda annat graffekort. De drivrutiner jag har till detta grafikkort är inte helt kompatibla med kortet, eller fel installerade/konfigurerade.
Så jag har alltså (haft) samma symptom med olika orsaker.
Eftersom du talar om PS2 kontakt tangentbord, så gissar jag att det inte är batteriet. NU har jag ju inte någon lösning åt dig, men lite hum om att du kanske ska googla på ditt graffekort. Du förlorar iallafall inget mer än tiden på att kolla hur det är med den. Om du är ovan med Ubuntu/Linux, så tycker jag att su ska kolla här på forumet före du börjar mecka med graffedrivrutiner, de kan vara superknepiga och är en vanlig orsak till att folk installerar om. Så försök alltså inte fixa det, om du inte vet att det är trasigt.
Min sekundära bordsdator beter sig illa på detta samma vis, då den försöker ladda upp kassa javascript. Bordsdatorn har jag en ganska klar diagnostik på, eftersom jag kan "fixa" problemet genom att använda annat graffekort. De drivrutiner jag har till detta grafikkort är inte helt kompatibla med kortet, eller fel installerade/konfigurerade.
Så jag har alltså (haft) samma symptom med olika orsaker.
Eftersom du talar om PS2 kontakt tangentbord, så gissar jag att det inte är batteriet. NU har jag ju inte någon lösning åt dig, men lite hum om att du kanske ska googla på ditt graffekort. Du förlorar iallafall inget mer än tiden på att kolla hur det är med den. Om du är ovan med Ubuntu/Linux, så tycker jag att su ska kolla här på forumet före du börjar mecka med graffedrivrutiner, de kan vara superknepiga och är en vanlig orsak till att folk installerar om. Så försök alltså inte fixa det, om du inte vet att det är trasigt.

- Dockland
- AVREGISTRERAD
Tack för ditt svar. Det verkar som grafikdrivisarna kan vara boven i dramat. Men är det krångligt att installera nya från tillverkarens hemsida. Det brukar ju bara vara en körbar fil som installerar sig själv. Men så kanske det inte är i Ubuntuvärlden. Ja, jag får väl se om det kommer tillbaka samma problem. Får väl ta bort ubuntu i värsta fall och gå tillbaka till windows 7, fast det är det sista jag vill.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Jag hittade denna sidan
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/550655
Men har inte en susning om vad det menas med alla dessa textfiler och kommandon. Det fanns ingen utförlig beskrivning på sidan heller. Jag vill bara kunna installera på enkelt vis en körbar fil. Skall det vara så svårt att ordna, det finns ju för övriga program menar jag.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/550655
Men har inte en susning om vad det menas med alla dessa textfiler och kommandon. Det fanns ingen utförlig beskrivning på sidan heller. Jag vill bara kunna installera på enkelt vis en körbar fil. Skall det vara så svårt att ordna, det finns ju för övriga program menar jag.
- Konservburk
Det går att ladda ner en körbar fil från nvidia och installera drivrutiner den vägen även i ubuntu. Men det är inget som rekommenderas för nybörjare. Själva installationen är inte speciellt svår. Problemen dyker upp först långt senare i samband med ubuntus uppdateringar av kärnan. När det händer kan det blir riktigt jobbigt, och många som har gått på den minan väljer att installera om allt från början av ren frustration.Dockland skrev:Men är det krångligt att installera nya från tillverkarens hemsida. Det brukar ju bara vara en körbar fil som installerar sig själv. Men så kanske det inte är i Ubuntuvärlden.
Det går dock att installera nvidias egna drivrutiner utan att riskera dessa problem. I första hand via menyn:
System > Administration > Hårdvarudrivrutiner
Om du vill uppdatera till de absolut senaste drivrutinerna så kan du lägga till ett ppa så här:
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Du kan ju kolla nästa gång om det är grafiken eller mus/tangentbord som strular genom att trycka Alt+PrtSc+B. Startar datorn om då så fungerar tangentbordet.
En annan sak du kan kolla upp är om det finns någon grafikdrivare angiven under System > Administration > Hårdvarudrivrutiner. Eftersom du har ett nVidia-kort finns det troligen en proprietär som du kan aktivera och sen testa om du blir av med frysningarna. Är den aktiverad så testa då istället med att inaktivera den, dvs du växlar då till den öppna nouveaux-drivaren.
En annan sak du kan kolla upp är om det finns någon grafikdrivare angiven under System > Administration > Hårdvarudrivrutiner. Eftersom du har ett nVidia-kort finns det troligen en proprietär som du kan aktivera och sen testa om du blir av med frysningarna. Är den aktiverad så testa då istället med att inaktivera den, dvs du växlar då till den öppna nouveaux-drivaren.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Tusen tusen tack för all hjälp. Detta är oerhört hjälpfullt för mig. Jag lär mig hela tiden och vill verkligen inte tillbaka till det förra operativsystemet.
Tusen tack ånyo.
Tusen tack ånyo.
Skönt att det löste sig
Berätta gärna vad du gjorde för att lösa problemet. Det kan vara värdefullt för andra som senare hittar den här tråden och har liknande problem.
Markera sen gärna tråden som löst också
Hur du gör finns nu beskrivet här under punkt 3:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 86#p360686
alltså bara ett klick i det inlägg som löste ditt problem

Berätta gärna vad du gjorde för att lösa problemet. Det kan vara värdefullt för andra som senare hittar den här tråden och har liknande problem.
Markera sen gärna tråden som löst också

Hur du gör finns nu beskrivet här under punkt 3:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 86#p360686
alltså bara ett klick i det inlägg som löste ditt problem

- Dockland
- AVREGISTRERAD
Jag vet inte om det är löst ännu dock. Jag fick kommandot till hur jag uppdaterar/uppgraderar till senaste versionen. Så jag väntar med att skriva om det är löst.
Versionen av vad?Dockland skrev:Jag fick kommandot till hur jag uppdaterar/uppgraderar till senaste versionen.
Det där måste jag skriva in en varning om, för det är vad jag fick strul med på den datorn, som jag alltså inte hunnit/brytt mig om att fixa, då jag ju vet att orsaken beror på kasst graffekort, eftersom jag testat med andra.Konservburk skrev: Det går dock att installera nvidias egna drivrutiner utan att riskera dessa problem. I första hand via menyn:
System > Administration > Hårdvarudrivrutiner
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Oj, förlåt. Grafikdrivrutinen till mitt Nvidia-kort.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
För att markera en tråd som löst, sedan jag bytte tema här på forumet så finns inte knappen "godkänn detta svar" eller liknande. Bara rapportera detta inlägg.
Hur gör jag för att markera en tråd som löst?
Hur gör jag för att markera en tråd som löst?
Ok, jag tolkar dig som att du aktiverade den proprietära drivrutinen (nvidia-current) vilket då tyder på att det är en bugg i den öppna (nouveau). Säg till om jag har missuppfattat dig.
Vad jag förstått så stöder inte vissa stilar (tema) denna löst-funktion. Har för mig att Peetra sa att stilen vulfgar inte gör det än. Du kan prova med att byta stil och se om du då kan markera tråden som löst, annars fixar jag det åt dig.
Vad jag förstått så stöder inte vissa stilar (tema) denna löst-funktion. Har för mig att Peetra sa att stilen vulfgar inte gör det än. Du kan prova med att byta stil och se om du då kan markera tråden som löst, annars fixar jag det åt dig.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Jag vet inte vilken version av drivrutinen jag installerade, följde bara hans exempel här ovan.
Japp, det är det temat jag har, så fixa gärna så tråden blir löst.
Japp, det är det temat jag har, så fixa gärna så tråden blir löst.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Nu kom problemet åter. Musen och tangentbordet ballade ur. Löpte amok och den hard reset var det enda som fungerade. Inga tangenbordskommandon fungerade och musen bara fladdrade omkring ostyrligt.
Undra om det går att lösa
Undra om det går att lösa
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Samma problem kommer ideligen. Någon som har något svar efter liknande erfarenheter?
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Detta händer bara när jag har avancerade skrivbordseffekter aktiverat. Typ Compizinställningar, wobbly Windows m.m.