Som de flesta vet så förespråkar jag shares-admin då det gäller utdelning av filer på nätverket och då speciellt i ett windowsnätverk...
Nu är det så att jag har kommit till den punkt i livet där det strular till det rejält för mig, och jag håller på och blir galen för hur jag än vrider, tweakar eller pular så får jag inte till det!
Jag har två Windowsburkar på mitt nätverk, sambons bärbara och min gamla hederliga krysslåda som agerar mediacenter än så länge tills den ger upp helt...
Nu till saken, innan jag blåste ren servern för en helt fräsch version av Ubuntu Server så fungerade utdelningarna, men efteråt så gör det inte det längre. Har testat både med shares-admin samt samba utan någon som helst framgång.
I shares-admin så väljer jag självklart vilken mapp det gäller, samt väljer SMB och kollar så att rätt användare ska ha åtkomst. Spelar ingen roll!
Högerklickar jag på mappen och väljer "sharing options" och där ställer in allt så blir det likadant som för shares-admin. Väljer jag att tillåta åtkomst för de utan konton så försvinner mappen för Windowsfolket!
Någon som kan hjälpa mig tillrätta med allt detta, så skulle jag uppskatta det

Hälsningar
Kirill