Avinstallerade zeitgeist => strul med unity

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Medsch
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Avinstallerade zeitgeist => strul med unity

Inlägg av Medsch »

Ville inte att zeitgeist skulle tracka mina senast använda filer och då hittade jag en guide där jag körde

rm ~/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite
zeitgeist-daemon --replace

och sedan avinstallerade zeitgeist. Då upptäckte jag att det inte går att söka på vare sig program eller filer när jag trycker på Meta/windows-tangenten, vilket jag naturligtvis vill kunna göra. Försökte då ominstallera zeitgeist men det funkar ändå inte att söka. Någon som vet hur jag löser detta?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 Medsch, redigerad totalt 20 gång.
Bowmore

Re: Avinstallerade zeitgeist => strul med unity

Inlägg av Bowmore »

Medsch skrev:Då upptäckte jag att det inte går att söka på vare sig program eller filer när jag trycker på Meta/windows-tangenten, vilket jag naturligtvis vill kunna göra.
Av naturliga skäl då det är Zeitgeist som sköter det jobbet ;)

Prova att starta daemonen med Alt-F2 och zeitgeist-daemon --replace
Forslan

Inlägg av Forslan »

Jag har samma problem, dvs att jag inte kan söka program och filer och "Alt-F2 och zeitgeist-daemon --replace" fungerar inte. Något mer tips?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Vad ger kommandot för svar i terminalen?

Kod: Markera allt

zeitgeist-daemon --replace
Forslan

Inlägg av Forslan »

Följande "svarar terminalen":

af@afd:~$ zeitgeist-daemon --replace
[DEBUG - singleton] Checking for another running instance...
[INFO - zeitgeist.sql] Using database: /home/af/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite
[DEBUG - zeitgeist.sql] Core schema is good. DB loaded in 5.03301620483ms
[DEBUG - zeitgeist.extension] Searching for system extensions in: /usr/share/zeitgeist/_zeitgeist/engine/extensions
[DEBUG - zeitgeist.extension] Searching for user extensions in: /home/af/.local/share/zeitgeist/extensions
[DEBUG - zeitgeist.extension] No extra extensions
[DEBUG - zeitgeist.extension] Found extensions: [<class '_zeitgeist.engine.extensions.blacklist.Blacklist'>, <class '_zeitgeist.engine.extensions.gnome_activity_journal.ActivityJournalExtension'>, <class '_zeitgeist.engine.extensions.datasource_registry.DataSourceRegistry'>, <class '_zeitgeist.engine.extensions.storagemonitor.StorageMonitor'>]
[DEBUG - zeitgeist.extension] Loading extension 'Blacklist'
[DEBUG - zeitgeist.blacklist] No existing blacklist config found
[DEBUG - zeitgeist.extension] Loading extension 'ActivityJournalExtension'
[DEBUG - zeitgeist.extension] Loading extension 'DataSourceRegistry'
[DEBUG - zeitgeist.datasource_registry] Loaded data-source data from /home/af/.local/share/zeitgeist/datasources.pickle
[DEBUG - zeitgeist.extension] Loading extension 'StorageMonitor'
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium dccd57ce-12a8-4001-bcee-2218e9d06007 '5,2 GB-filsystem' as available
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium A8B05A73B05A47C8 '154 GB-filsystem' as available
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium ecdb5327-acbb-42b8-9653-0a0bff664898 '5,2 GB-filsystem' as available
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium c32f5418-914b-467e-a267-788e8b1ee21e '234 GB-filsystem' as available
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium 54CE58EF50389C1E 'H1_1TB' as available
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium fcee5c8b-ee01-4ac8-94c1-a44a1262ade0 '_Fedora-15-Beta-' as available
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium 94A0F25BA0F242F2 'E3_1TB' as available
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Creating NetworkManager network monitor
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] NetworkManager network state: 3
[DEBUG - zeitgeist.storagemonitor] Setting storage medium net 'Internet' as available
[INFO - root] Trying to start the datahub
[DEBUG - root] Running datahub (/usr/bin/zeitgeist-datahub) with PID=4164
[INFO - root] Starting Zeitgeist service...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, daemonen snurrar och allt ser ok ut, dock var den inte igång innan du skrev kommandot i terminalen.

Som du också ser i utskriften
[DEBUG - zeitgeist.extension] Loading extension 'Blacklist'
[DEBUG - zeitgeist.blacklist] No existing blacklist config found
så har du inte svartlistat något vilket är det du behöver göra om du inte vill att den ska logga/visa visst innehåll. Själv har jag t.ex svartlistat allt under /media.

Frågan är om du har följande två paket installerade nu då de tas bort när du avinstallerar zeitgeist:
unity-place-applications
unity-place-files
Forslan

Inlägg av Forslan »

Nej de var inte installerade. Efter installation fungerar allt som vanligt. Tack för hjälpen. Medsch får sätta tråden som löst om det även löser hans problem.
Medsch
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Medsch »

Det funkade! Utmärkt!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Medsch skrev:Det funkade! Utmärkt!
Gott nog ;)
Jag ändrade samtidigt så markeringen för löst pekar mot inlägget som löste problemet.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"