När jag kör med GIMP så tar allting en ganska lång tid innan det sker, tex. när man ska ha fram "kurvor" kan det ta upp till 10 sekunder innan diagrammet dyker upp, och det gäller många av verktygen som finns i menyn, så har det varit en längre tid utan att jag har brytt mig om det, men nu när jag använder GIMP mycket är det irriterande.
Kan det vara så att en ny drivrutn behövs, var hittar jag det i så fall? eller kan jag testa med något annat?
Tacksam för hjälp
Ubuntu 10.04 LTS och Geforce 6200LE
Enligt NVIDIA X Server setting står det denna drivrutin:
NVIDIA Driver Version: 173.14.22
och skärmdumpen av hårdvarudrivrutiner ser ut enligt bifogad bild
Segt att använda GIMP - drivrutin problem eller?
Segt att använda GIMP - drivrutin problem eller?
- Bilagor
-
- nvidia.png (89.24 KiB) Visad 1405 gånger
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Segt att använda GIMP - drivrutin problem eller?
Kan det vara att du har ett svagt grafikkort? Ju större bild och ju mer effekter du har desto segare blir Gimp. Har du kollat hur mycket RAM som slukas? Ska du använda kurvor hade jag rekommenderat InkScape istället. Då kan du spara i SVG också.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan även testa med att ta byta namn på din användarmapp för GIMP, .gimp i din hemmapp. Den är gömd och syns med CTRL+h. Nästa gång du startar GIMP skapas en ny användarmapp och om det är något som strulat i den är det borta.
Om du har installerat penslar manuellt måste du flytta över dem till den nya mappen själv.
Om du har installerat penslar manuellt måste du flytta över dem till den nya mappen själv.
Tack för infot, men det löste sig, grafikkortet bör räcka till och jag har 4 Gb ram och datorn använder 3,någoting, bör också räcka till,ska kolla med InkScape ocksårevoltism skrev:
Kan det vara att du har ett svagt grafikkort? Ju större bild och ju mer effekter du har desto segare blir Gimp. Har du kollat hur mycket RAM som slukas? Ska du använda kurvor hade jag rekommenderat InkScape istället. Då kan du spara i SVG också
Jamen, det löste det hela, allt flyter bra nu, tackar, hade också förbrett (download) mig för den senaste drivrutinen men nu slipper jag böka med detPavel skrev:
Du kan även testa med att ta byta namn på din användarmapp för GIMP.....