insändaren löd så här
"Hej Datormagazin
Jag har ett tips på vad ni skulle kunna skriva om i eran tidning.
Ni skriver ju redan om Linux och det är mycket bra, men det finns ett område som ni inte har skrivit om såvitt jag vet, nämligen att det faktiskt går att köpa vanliga pc datorer, både bärbara och stationära med Linux förinstallerat i Sverige. Men hur bra är dessa datorer och vad får man för pengarna? Vad ingår det för support osv ?
Hur skulle det vara med ett jämförande test av några av dessa maskiner?
Jag har sett att ni har fått frågor om detta tidigare och jag är säker på att det är ett område som intresserar många nu när Linux växer sig allt starkare och vi konsumenter mer eller mindre kommer drunknar i Vista-reklam i TV och tidningar i och med att Microsoft sparkar igång sina reklamkampanjer.
Det är ju faktiskt långtifrån alla som vill ha Vista när de köper en ny dator, vi har faktiskt ett val som konsumenter, men det kan ibland vara svårt att välja om man inte vet om att man har ett val, utan tror att det bara finns ett alternativ"
Deras kommentar lyder:
"Visst har du rätt i att det behövs en motvikt till den förkrossande dominans som Microsoft Vista har i media just nu. Stort tack för et bra artikelförslag, vi ska se om vi kan få ihop tillräckligt många produkter för att kunna göra ett vettigit test. Det är långt ifrån omöjligt"
Jag hoppas att det blir något av detta
Om Ni som läser detta har en firma som säljer linuxdatorer så kan ni ju höra av er till Datormagazin så de får tillräckligt många produkter att testa.