Ta bort programkällor

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
starwolf
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ta bort programkällor

Inlägg av starwolf »

Hur får jag bort gamla programkällor????
System/administration/programkällor/övrig programvaror
Bilagor
pp.png
pp.png (68.56 KiB) Visad 444 gånger
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ta bort programkällor

Inlägg av ThinLizzy »

om det inte fungerar med att markera och klicka på ta bort, så kan du alltid ta bort dom manuellt:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/apt/sources.list
starwolf

Inlägg av starwolf »

så ser sources.list[attachment=1]pb.png[/attachment]
så ser programkällor ut[attachment=0]pa.png[/attachment]
Bilagor
pa.png
pa.png (63.72 KiB) Visad 434 gånger
pb.png
revoltism

Inlägg av revoltism »

sources.list används numera inte utan de sparas i /etc/apt/sources.list.d/ som en egen fil. I undantagsfall kan dock sources.list användas fortfarande.

Så antingen tar du bort eller ändrar dem via synaptic eller från mappen jag nämnde oven.

Via terminal så tar du bort med "rm" exemelvis "sudo rm /etc/apt/sources.list.d/medibuntu*" Skulle ta bort mediabuntu. Enklast är dock att bara skriva "sudo nautilus" för att använda filhanteraren.

Bäst är väl att ändra om du fortfarande använder programmet. Via Synaptic -> inställningar -> förråd -> övrig programvara -> redigera. Och sedan ändra "maverick" till "natty". De flesta repositorier ser till att stödja nya versioner av Ubuntu så oftast går det bra. Jag använder t.ex. fortfarande en "maverick" då den inte finns för "natty" än.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"