Hur installerar jag hämtade drivrutiner?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hur installerar jag hämtade drivrutiner?
Hej
Jag har Ubuntu 11.04. Har fått en ny skrivare/skanner. Canon pixma mg5150. När ubuntu letar efter drivrutiner så finns det ett bibliotek men inte just denna skrivare. Jag kan då gå in på canon.com och ladda hem drivrutiner för linux. Sen kan jag högerklicka och extrahera här. VAD gör jag sen? Hur får jag datorn att hitta dessa drivrutiner så jag kan använda skrivaren?
när jag har extraherat så slutar filen på tar.gz
Installations-cd som följde med har bara installation för win eller macintosh, så de funkar inte. (har provat).
Snälla någon hjälp....
Monica
Jag har Ubuntu 11.04. Har fått en ny skrivare/skanner. Canon pixma mg5150. När ubuntu letar efter drivrutiner så finns det ett bibliotek men inte just denna skrivare. Jag kan då gå in på canon.com och ladda hem drivrutiner för linux. Sen kan jag högerklicka och extrahera här. VAD gör jag sen? Hur får jag datorn att hitta dessa drivrutiner så jag kan använda skrivaren?
när jag har extraherat så slutar filen på tar.gz
Installations-cd som följde med har bara installation för win eller macintosh, så de funkar inte. (har provat).
Snälla någon hjälp....
Monica
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur installerar jag hämtade drivrutiner?
Välkommen till ubuntu-se.org forum.
Du bara dubbel klickar på "tar.gz" och packar upp mapparna. Antingen får du en eller två mappar. Det brukar vara så med Canon. Beroende av om du kör 32 bit eller 64bit. Canon brukar packa i .deb format. Om du kör 32bit dubbel klickar du .deb filen som har benämning med 32bit i namnet. Då startar Ubuntu installationen av sig själv, följ instruktionerna.
Men tyvärr verkar det vara lite problem med just Canon pixma mg5150.
"Just wanted to bump in - I have Canon Pixma MG5150 and got the driver working with the same hacks. This howto should be made more generous and more easily available".
Men inga instruktioner om hur man utför "hacks" rörande Canon Pixma MG5150.
***/Pink Panther
Du bara dubbel klickar på "tar.gz" och packar upp mapparna. Antingen får du en eller två mappar. Det brukar vara så med Canon. Beroende av om du kör 32 bit eller 64bit. Canon brukar packa i .deb format. Om du kör 32bit dubbel klickar du .deb filen som har benämning med 32bit i namnet. Då startar Ubuntu installationen av sig själv, följ instruktionerna.
Men tyvärr verkar det vara lite problem med just Canon pixma mg5150.
"Just wanted to bump in - I have Canon Pixma MG5150 and got the driver working with the same hacks. This howto should be made more generous and more easily available".
Men inga instruktioner om hur man utför "hacks" rörande Canon Pixma MG5150.
***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Konservburk
I så fall är filen välpackad. Den behöver nog packas upp minst en gång till innan du kommer åt det verkliga innehållet. När allting är ordntligt uppackat brukar det följa med någon typ av instruktioner som beskriver hur du ska gå vidare.Monica H skrev:när jag har extraherat så slutar filen på tar.gz
Jag vet inte om jag hittat samma fil som du. Den jag hittade heter Linux IJ Print Driver_mg5100.tar efter uppackning fick jag tre nya packade filer:
cnijfilter-mg5100series-3.40-1-deb.tar.gz
cnijfilter-mg5100series-3.40-1-rpm.tar.gz
guidemg5100series-pd-3.40-1_en.tar.gz
Den första filen är för debian och ubuntu och släktingar till dessa. Den andra filen är för redhat och fedora och deras släktingar, så den behöver du inte bry dig om. Den sista filen är dokumentationen. Det är nog bra att börja där.
När jag packade upp filen fick jag en katalog vid namn guidemg5100series-pd-3.40-1_en och i den katalogen fanns ytterligare en katalog som heter MG5100series. I den fanns slutligen fler katalkoger och filer, bland annat filen guide_index.htm som jag öppnade med firefox. Där kunde jag tillslut läsa alla instruktioner om hur drivrutinerna ska installeras.
Hittills har allt detta gått att göra grafiskt genom att klicka runt i filhanteraren. Samma sak går även att göra från en terminal med följande kommandon:
Kod: Markera allt
wget http://files.canon-europe.com/files/soft40248/software/Linux\ IJ\ Print\ Driver_mg5100.tar
tar xvf Linux\ IJ\ Print\ Driver_mg5100.tar
tar zxvf guidemg5100series-pd-3.40-1_en.tar.gz
firefox guidemg5100series-pd-3.40-1_en/MG5100series/guide_index.htm
wget http://files.canon-europe.com/files/soft40248/software/Linux\ IJ\ Print\ Driver_mg5100.tar
tar zxvf cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb.tar.gz
cd cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb
sudo ./install.sh
hm, en korkad men nödvändig fråga -om jag själv kan skriva in kommandona konservburken skrev - var går jag in och gör det? är inte programmerar-utbildad...
Monica

Monica
- Konservburk
Det är int alls en korkad fråga. I den gamla skrivbordsmiljön var det via menyn Program > Tillbehör > Terminal. I den nya miljön så klickar du på ubuntu-loggan och skriver terminal i sökfältet.Monica H skrev:hm, en korkad men nödvändig fråga -om jag själv kan skriva in kommandona konservburken skrev - var går jag in och gör det? är inte programmerar-utbildad...
Lita nu inte blint på mina kommandon. Börja med att läsa dokumentationen. Där beskriver de lite mer vad kommandona gör. Sen fortsätter de också och visar hur du går vidare efter installationen för att ställa in skivaren som standardskrivare och liknande saker.
install.sh command not found...
jag kopierade konservens command - och detta var svaret jag fick...hm, bara att börja om från början...jag e jättetacksam för era svar.. men har inte kommit så värst mycket längre.. har jag gjort fel från början kanske...? jag får lura lite..
Monica

jag kopierade konservens command - och detta var svaret jag fick...hm, bara att börja om från början...jag e jättetacksam för era svar.. men har inte kommit så värst mycket längre.. har jag gjort fel från början kanske...? jag får lura lite..
Monica
- Konservburk
Det måste vara sudo ./install.sh med punkt och snedstreck innan install.sh, och du måste ha gjort de andra kommandona rätt först så att allting är uppackat och så att du befinner dig i rätt katalog.Monica H skrev:install.sh command not found...
Har du lyckats komma åt instruktionerna i html-filen ännu?
...lurar men blir inte klokare - kan man ringa någon support? När jag startar utskrifter, så kan nu datorn hitta halvvägs - alltså vad min skrivare heter -, om man klickar i hämta hämtningar så kommer man så långt att anteckningarna säger - att den inte kommer att hämta ... någonting... och så är det stopp igen.. så jag börjar om från början , raderar allt som jag har tankat hem, och gör om från ruta ett...
M
M
- Konservburk
Om du läser dokumentationen så beskriver de 5 olika steg:
1. Install printer driver
2. Select the printer
3. Enter the registered printer name
4. Set the default printer
5. Installation complete
Steg 1 slutar med sudo ./install.sh och efter det behöver antagligen gå vidare med steg 2 till 5 innan allting fungerar som det ska.
1. Install printer driver
2. Select the printer
3. Enter the registered printer name
4. Set the default printer
5. Installation complete
Steg 1 slutar med sudo ./install.sh och efter det behöver antagligen gå vidare med steg 2 till 5 innan allting fungerar som det ska.
när jag öppnar byobu terminal och kopierar in konservens command så laddar den hem 100% och så blir det en massa textrader och sen får jag skriva in mitt lösenord. och sen får jag meddelande om att det är fel...
tålamodet tryter....jag får nog fortsätta i morgon. just nu vill jag bara kasta porslin i väggen.. (nä, det hjälper - jag vet....
).. jag behöver nog få prata med nån telefonmänniska - jag kommer bara in i återvändsgränder hur jag än gör, känns det som....Stort tack i alla fall.. jag återkommer
M

M
- Konservburk
Menar du att du får ett meddelande om att lösenordet är fel? Försök med det sista kommandot igen i så fall tills du lyckas skriva in rätt lösenord.Monica H skrev:sen får jag skriva in mitt lösenord. och sen får jag meddelande om att det är fel...
Eller menar du att du får något annat felmeddelande? Vad säger meddelandet i så fall?
monica@monica-desktop:~$ tar xvf Linux\ IJ\ Print\ Driver_mg5100.tar
monica@monica-desktop:~$ tar zxvf cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb.tar.gz
tar (child): cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb.tar.gz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
monica@monica-desktop:~$ cd cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb
bash: cd: cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb: Filen eller katalogen finns inte
monica@monica-desktop:~$ sudo ./install.sh
[sudo] password for monica:
sudo: ./install.sh: command not found
monica@monica-desktop:~$
så ser det ut.. lösenordet syns inte men när jag har skrivit in det så kommer sudo:./install - not found
tar (child): cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb.tar.gz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
så ser det ut.. lösenordet syns inte men när jag har skrivit in det så kommer sudo:./install - not found
- Konservburk
Nu ser jag vad som har gått fel. Det är redan i det andra kommandot. Det är filnamnet som inte riktigt strämmer efter den första uppackningen.Monica H skrev:monica@monica-desktop:~$ tar xvf Linux\ IJ\ Print\ Driver_mg5100.tar
Där har du källan till felet. Om du tittar lite längre upp så ser du att filen heter cnijfilter-mg5100series-3.40-1-deb.tar.gz istället för cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb.tar.gz (Det är 1 istället för x på ett ställe mitt i filnamnet). Vi gör ett nytt försök med rätt filnamn den här gången:Monica H skrev:monica@monica-desktop:~$ tar zxvf cnijfilter-mg5100series-3.40-x-deb.tar.gz
tar zxvf cnijfilter-mg5100series-3.40-1-deb.tar.gz
cd cnijfilter-mg5100series-3.40-1-deb
sudo ./install.sh
NU blev jag religiös - du e min gud
nu kan jag skriva ut dokument och bilder - men jag kan inte skanna.. till datorn. jag kan skanna från ett papper till ett nytt papper direkt i skrivaren och jag kan nog skanna till usb-minne, har inte kollat än.
TACK FÖR DITT TÅLAMOD OCH DITT KUNNANDE!! jag är jätteglad
Monica

nu kan jag skriva ut dokument och bilder - men jag kan inte skanna.. till datorn. jag kan skanna från ett papper till ett nytt papper direkt i skrivaren och jag kan nog skanna till usb-minne, har inte kollat än.
TACK FÖR DITT TÅLAMOD OCH DITT KUNNANDE!! jag är jätteglad
Monica
- Konservburk
Skannerdrivrutinen verkar ligga i en egen separat fil. Och det verkar vara motsvarande förfarande som vid installationen av skrivardrivrutinerna...Monica H skrev:men jag kan inte skanna..
Dokumentationen:
wget http://files.canon-europe.com/files/soft40249/software/Linux\ IJ\ Scan\ Driver_mg5100.tar
tar xvf Linux\ IJ\ Scan\ Driver_mg5100.tar
tar zxvf guidemg5100series-sd-1.60-1_en.tar.gz
firefox guidemg5100series-sd-1.60-1_en/MG5100series/guide_index.htm
wget http://files.canon-europe.com/files/soft40249/software/Linux\ IJ\ Scan\ Driver_mg5100.tar
tar xvf Linux\ IJ\ Scan\ Driver_mg5100.tar
tar zxvf scangearmp-mg5100series-1.60-1-deb.tar.gz
cd scangearmp-mg5100series-1.60-1-deb
sudo ./install.sh
det funkade inte lika bra. skannerdelen bearbetar men sen lägger den av. när jag startar xsane så hittar den ingenting. men jag är jättenöjd med att du har hjälpt mig med det andra - så får jag klura lite på delproblemet skanning.. än en gång TACK för hjälpen
Monica
Monica
- Konservburk
Skannerdrivrutinerna ser ut att bestå av ett speciellt skannerprogram som heter scangearmp. Testa att plugga ur och i usb-kabeln till skrivaren och starta sedan programmet scangearmp.Monica H skrev:det funkade inte lika bra. skannerdelen bearbetar men sen lägger den av. när jag startar xsane så hittar den ingenting.
och var hittar jag det programmet scangearmb
M
M
hittade...!!