mvh Peetra, Finland.

Här finns webbmanualen: http://design.canonical.com/brand/D.%20 ... elines.pdfphilip5 skrev:Använder sidan verkligen de officialla Ubuntufärgerna? Ubuntu har väl en grafisk profil med färger och liknande att använda för Ubuturelaterade sajter och annat?
Det är nog dessutom väldigt klokt av er. Jag har försökt puffa för något liknande: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2 ... tt-ubuntu/Peetra skrev:
Jag tror jag måste skriva om BÅDE LibreOffice och OpenOffice, här i Finland pushas det hårdare för LTS-versionen.
Jag tror att det möjligtvis handlar om en finladism eller ett populärkulturellt uttryck. Jag har iallafall sett och hört uttrycket såpass mycket i reklam, så att jag förstår att det betyder enkelt och testat/accepterat av normalt folk.Rune.K skrev:Meningen "Ubuntu är ett operativsystem utvecklat för människor!" verkar lite märklig
Nej, det är ingen finlandism. Snarare populärkulturellt, som du påpepkar. Jag misstänker att det är en reklamförkortning av "för vanliga människor", alternativt en variant på "för vanligt folk". (Har inte Ubuntu som slogan "Ubuntu, for human beings"?)Peetra skrev:Jag tror att det möjligtvis handlar om en finladism eller ett populärkulturellt uttryck. Jag har iallafall sett och hört uttrycket såpass mycket i reklam, så att jag förstår att det betyder enkelt och testat/accepterat av normalt folk.Rune.K skrev:Meningen "Ubuntu är ett operativsystem utvecklat för människor!" verkar lite märklig
Skriftspråket är lika i båda länderna, det finns samarbetande institutioner, men vi har i Finland behållit mer vårdat högspråk i tal (om man bortser från att vi hela bunten blandar in finska i talspråk förstås.webaake skrev:Intressant, kanske finlandssvenskan är mer ursprlunglig och därmed vackrare än den svenska vi använder nu? Kanske vår svenska idag inte skall vara en mall för finlandssvenskan?
Finska sajten pushar betydligt mer för den stabila LTS-utgåvan än vi gjort, så det glömdes nog bort. Fixat nu. Men det är lite väl många dubbla upplagor med program, som inte säger något alls åt en som snubblar över Ubuntu, så eventuellt skulle man kunna ta bort alla programnamnena i presentationen.BigMac skrev:Hej!
Vet inte om det är aktuellt längre men:
"Rhythmbox organiserar din musik" men i Natty är det Banshee. (Om någon kör 11.04 vill säga.)
Jo, den var dubbel. Fixat!Den här verkar upprepa sig:
Exemepel på hur Ubuntu ser ut i bruk finns i sektionen Skärmdumpar (på finska). Där finns det också skärdumpar från Kubuntu och Edubuntu. Kubuntu är en parallelversion av Ubuntu som har olika slags program (KDE); är en parallellversion av Ubuntu som har olika slags program (KDE); du kan prova båda och välja den variant du tycker bäst om.
Eller är det jag som missuppfattar innebörden? Mitt åt i sådant fall!![]()
Attans, att jag missat "på" där, men "något att fråga" ist. för "några frågor" känns absolut mer hemtamt.Denna mening kan behövas göras om, såvida det inte är dialektalt förstås:
Om du har något att fråga om Ubuntu, tveka inte på att fråga mer erfarna användare:
Skulle kunna bli:
Om ni har några frågor angående Ubuntu, tveka inte att fråga mer erfarna användare.