10.04 Persistent Bootable Ubuntu USB Flash Drive

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
idgforum
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

10.04 Persistent Bootable Ubuntu USB Flash Drive

Inlägg av idgforum »

Hej,
mitt första inlägg.

Har aldrig provat Linux så ska testa att göra en "Persistent Bootable Ubuntu USB Flash Drive " och följer rådet från användare "ubot" och ger mig på Ubuntu 10.04 LS.

Varför på usb-sticka? Jo i datorn har jag SSD och vill inte partitionera upp den i fler delar för Dualboot eller boota från de 2 lagringsdiskarna (1 st extern e-Sata RAID backupspegling av identisk disk) och riskera förlora ett helt liv.
Och inte vill jag som nybörjare kladda med nytt OS på min Netbook och DeskNote. Kanske jag emigrerar Netbooken till Linux om jag blir haj på detta men på de andra datorerna spelar jag mycket och då blir det fortfarande Windows 7.

Linux på USB tycker jag är det bästa att börja med och pres... gör ju att man kan spara sina inställningar i webbläsaren och dylikt.

Frågor jag nog kommer kunna besvara själv:
Mest använda programmet Notpad hoppas jag finns liknande i Ubuntu.
Undra hur ett USB-Live OS sköter säkerhetsuppdateringar och om det går?
Om det går installera program på USB-Live OS (hur man gör i Linux vet jag ännu inte)?
Undra om jag kommer åt min disk eller den speglade utan att messa sönder informationen?

Till sist, detta med att installera program. Vad jag förstår är det inte exe-filer som gäller utan så kallade paket. Undra vad som är skillnaden mellan paket och binära exe-filer?

Vi ses i eftermiddag?
I5 4690K Server med 1 SSD 3 2TB Mekaniska och diverse överblivna 2,5 tummare
idgforum

Re: 10.04 Persistent Bootable Ubuntu USB Flash Drive

Inlägg av idgforum »

Hej,
mitt andra inlägg.

Kör nu från usb-sticka på min Notebook och är inne i Linux för första gången. Det första som slog mig var den snabba uppstarten. Hoppas nu mina inställningar sparas men blev förvånad hur lätt det är att tweka Ubuntu utseendemässigt. Var lätt att förstå att man ska in på System/Preferences/Appearance för att få all text i systemet stor och lättläst på en 1920X1200 skärm. Och högerklick på raden längs upp som ni kallar panel och vipps kan man öka storleken och se hur ikonerna ser ut. Har aldrig kommit på hur man gör detta i Windows :)

Kör Update Manager och ska se om det fungerar med ett OS på USB. Tar sin lilla tid bara men skriver här så länge. Också om alla tillägg i Firefox sparas.

Hm, verkar inte fungera med uppdateringar men kan leva med det. Ska se om det går installera program och börjar med Flash. Ubuntu Software Center hittade jag och kör på det. Hm, för lite plats. Mina 1 GB lämnade till Casper är redan uppätna. Ska starta om och se om det löser sig.

Nja, sitter nu med Windows igen och skriver. Ubuntu låste sig och efter råd slog jag in CTR ALT F2 eftersom jag inte hittade någon stänga-av-knapp och skrev hjälp. Hittade ingen text om hur man skriver för att stänga ner men gissar på shoutdown eller liknande. Skrev reboot men det ska man visst vara i konsoll stod det (vet sedan min Emiga2-box och telnet att man skapar root genom passwd och gjorde det först). Är man inte i konsoll då. Mycket förvirrande. Hanterade mig fram till det grafiska igen men där var musen+tangentbord låsta.

Stängde av med knappen på datorn och sedan startade det inte upp igen. Troligen är Linux på USB-sticka bara något man leker med eller så ska man absolut inte uppdatera :)

Ska försöka igen vad tiden lider.
idgforum

Inlägg av idgforum »

Körde på Netbooken med ny sticka och uppdaterar man inte så funkar det bra. Inställningarna är kvar vid en omstart och man slipper bluddra med tangentbordinställningar och tillägg i Firefox vid varje start. Jag ska nu se om det går installera flash på usb-stickan.

Det gick utmärkt. VLC däremot var kört, det gick inte. Då var jag klar och kan konstatera att kör man Windows men är oroligt att vara ute på virusnätet kan man ju köra med Ubuntu på usb-sticka. Även om man som jag inte kan ett skvatt om Linux. Har bara ströläst lite här på sidan och på penndrive.com, laddat ner ett program och Ubuntu 10.02 iso sedan var det klart.

Ett bra sätt om man vill prova något annat än Windows men är rädd för att ställa till det med startpartitioner (MBR) och dylikt. I med usb och kör tills du tröttnar. Gillar man Linux mycket kan man ju imegrera. Fördelen mellan skiva och usb-stcka är att usb-stickan går lika fort som Windows på mekanisk hårddisk och att man kan spara sina inställning för tangenbord och Firefox (dock inte svensk stavningskontroll av någon konstig anledning).

Tack för att ni läste och hej!
idgforum

Inlägg av idgforum »

Kör nu på Linux Mint istället som verkar bättre att köra från usb-sticka än Ubunut. Blir dock konfunderad när jag ska öppna nätverkström från min Emiga 2 box. VLC finns och Morzillaplugin men inte lätt att hitta med "öppna med annat program". Alltså leta i främmande filträd är inget roligt. Min första stora besvikelse med Linux att detta krånglas till och hugar mig för fortsatta liknade små saker som gör att man kanske stannar vid Windows.

Annars är Linux Mint en trevlig upplevelse hittils!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"