Jag kör min HP dv5 med Ubuntu 11.04, 64-bit AMD.
Har den kopplad till min Marantz-reciever, och får upp bilden på tv'n.
Jag blev verkligen imponerad när bilden bara helt enkelt flyttades till tv'n när jag kopplade in sladden, och har stora förhoppningar på att kunna fortsätta köra Ubuntu.
Problemet är att så fort jag stänger locket så stängs bilden från datorn av, och det finns ingen inställning i "inställningar för strömhantering" för att hålla skärmen igång när jag stänger locket.
Inte kan väl Cannonical ha glömt av, eller ignorerat att det finns användare som faktiskt vill ha sina laptops som mediaspelare?
Finns det någon här som kan ge mig en bra beskrivning på hur man skall gå till väga?
Min engelska är god, men mitt linuxkunnande är obefintligt.
Tack på förhand.
Hålla skärmen vid liv
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Hålla skärmen vid liv
Finns en inställning under power management där du kan ställa in vad som händer när du stänger ner locket...
Nu vet jag inte om du kör Gnome 2, Gnome 3, Unity eller något annat skrivbord?
Hälsningar
Kirill
Edit: Lite googlande fixade en bra guide med bilder: http://askubuntu.com/questions/42611/is ... samsung-nc
Nu vet jag inte om du kör Gnome 2, Gnome 3, Unity eller något annat skrivbord?
Hälsningar
Kirill
Edit: Lite googlande fixade en bra guide med bilder: http://askubuntu.com/questions/42611/is ... samsung-nc
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
-
Hej Kilill.
Tack så hemskt mycket för ditt svar, men det som stod på den sidan var ju hur man får datorn att gå ner i viloläge, även om nätverkskortet inte alltid vill acceptera att bli satt i viloläge. Samtliga av dom inställningar som nämndes i den forumposten har jag redan luskat ut, men inte tvärt om. Jag vill kunna slå igen mitt lock, och fortfarande ha bild på tv'n.
Jag har inte lyckats hitta någon bra beskrivning på hur man kan lösa det.
Jag kör Ubuntu 11.04 Natty, på en HP Pavillion dv5.
Sedan jag först satte i installationsskivan tills idag så har allt fungerat klockrent, och jag känner att jag äntligen hittat det linux jag alltid har letat efter. Ett som sköter allt det svåra åt mig, och läter mig använda datorn för surf och nöje utan att behöva bry mig om hur jag skall konfigurera datorn med hjälp av kommandotolken.
Men nu verkar det som om jag blir tvungen att lära mig det ändå, eftersom efter vad jag har sett, så har Cannonical tagit bort just den funktionen jag efterfrågar i Natty. Det finns alltså inte något menyval på den skärm som visades upp på den länk du gav mig, som gör att jag kan stänga locket utan att skärmen slocknar.
Alltså, inget läge för att köra min laptop inbyggd i tvbänken som en mediadator.
Tack så hemskt mycket för ditt svar, men det som stod på den sidan var ju hur man får datorn att gå ner i viloläge, även om nätverkskortet inte alltid vill acceptera att bli satt i viloläge. Samtliga av dom inställningar som nämndes i den forumposten har jag redan luskat ut, men inte tvärt om. Jag vill kunna slå igen mitt lock, och fortfarande ha bild på tv'n.
Jag har inte lyckats hitta någon bra beskrivning på hur man kan lösa det.
Jag kör Ubuntu 11.04 Natty, på en HP Pavillion dv5.
Sedan jag först satte i installationsskivan tills idag så har allt fungerat klockrent, och jag känner att jag äntligen hittat det linux jag alltid har letat efter. Ett som sköter allt det svåra åt mig, och läter mig använda datorn för surf och nöje utan att behöva bry mig om hur jag skall konfigurera datorn med hjälp av kommandotolken.
Men nu verkar det som om jag blir tvungen att lära mig det ändå, eftersom efter vad jag har sett, så har Cannonical tagit bort just den funktionen jag efterfrågar i Natty. Det finns alltså inte något menyval på den skärm som visades upp på den länk du gav mig, som gör att jag kan stänga locket utan att skärmen slocknar.
Alltså, inget läge för att köra min laptop inbyggd i tvbänken som en mediadator.
-
Jag har funnit en lösning på problemet, och är inte längre i behov av hjälp längre.
Jag återkommer med en beskrivning av lösningen vid ett senare tillfälle.
Jag återkommer med en beskrivning av lösningen vid ett senare tillfälle.