Efter uppgradering (11.04): ingenting händer vid musklick

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
barnabooth
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Efter uppgradering (11.04): ingenting händer vid musklick

Inlägg av barnabooth »

Hej,

Jag skriver här för min fars dator som jag inte har tillgång till, men som har frågat mig om hjälp. Problemet är som följer:
Efter en uppgradering till 11.04 så går inloggningen fint. När han kommer till det nya GUI så är ikonerna + papperskorgen till vänster, och det ”gamla skrivbordet” är bevarat. Dock, på den grå bjälke överst, så ser man ubuntu-symbolen t.v. ovanför ikonerna, men inga av de symboler (som jag har sett på screenshots -- jag har inte själv 11.04), ljudet, email, klockan etc finns inte att se på högersidan av denna grå bjälke. Men, det egentliga problemet är, att likgiltigt vilken programikon han försöker klicka på så händer ingenting (även om det verkar som om datorn arbetar). Musen verkar funka, eftersom den funkar vid login.

Förmodligen är det någonting som har kiksat vid uppgraderingen, men min far är mycket ovan vid datorer, så det kan vara en möjlighet att programmen på något sätt kör i bakgrunden och att den nya unity skapar förvirring för honom. Är det någon som skulle kunna ge några tips om vad man skulle kunna kolla upp.
Jag skall ringa till honom i morgon och har tänkt att testa med att man vid inloggning tydligen skall kunna välja "ubuntu classic" och därifrån se hur det funkar, men jag skulle vara tacksam för mer tips.
- - -
Ja, efter senaste samtalet så kom vi fram att när han loggade in under "ubuntu klassisk" så var det inga menurader överhuvudtaget att se; men när han loggade in under "ubuntu klassisk" (säkert läge -- eller vad det heter) så gick det fint och alla program kunde köras. Jag misstänker att det har med de proprietära drivrutinerna att göra. Det verkade som om det stod -- i "hårdvarudrivrutiner" att proprietära drivrutinerna INTE var aktiverade. I synaptic var däremot nvidia-current installerad. Om det är problemet skall jag alltså hitta ut av hur man aktiverar drivrutinerna i 11.04. Det kan jag förhoppningsvis, men skulle fortfarande vara tacksam för en hint. :-)
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Efter uppgradering (11.04): ingenting händer vid musklic

Inlägg av Kirill »

Hejsan!

Unity och Gnome 3 har ett helt eget skrivbord när det kommer till detta. Hade själv saker på skrivbordet som försvann efter uppgradering och installation av Gnome 3. Dessa flyttade jag lätt genom att gå in i min hemmamapp, sen in på skrivbordsmappen och flytta allt där till min hemmamapp. :)

Unity är extremt buggigt, vilket är synd eftersom det förstör upplevelsen för många och då speciellt nybörjare. Det jag skulle rekommendera er är att ta backup på din fars alla saker och sen slänga in en helt ny fräsch installation av Ubuntu. Sen följa min guide här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=53771 för att installera hela Gnome 3 paketet.

Hälsningar
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

barnabooth skrev:Ja, efter senaste samtalet så kom vi fram att när han loggade in under "ubuntu klassisk" så var det inga menurader överhuvudtaget att se; men när han loggade in under "ubuntu klassisk" (säkert läge -- eller vad det heter) så gick det fint och alla program kunde köras. Jag misstänker att det har med de proprietära drivrutinerna att göra. Det verkade som om det stod -- i "hårdvarudrivrutiner" att proprietära drivrutinerna INTE var aktiverade. I synaptic var däremot nvidia-current installerad. Om det är problemet skall jag alltså hitta ut av hur man aktiverar drivrutinerna i 11.04. Det kan jag förhoppningsvis, men skulle fortfarande vara tacksam för en hint. :-)
Troligen är det så att grafikkortet körs med nouveau's drivrutin. Det du kan testa är att köra kommandot

Kod: Markera allt

sudo nvidia-xconfig
som skapar en ny /etc/X11/xorg.conf för att på så sätt försöka få igång nvidia-current.

Förslaget ovan, att installera Gnome Shell (Gnome 3) via en ppa, ser jag inte som ett alternativ för att lösa din fars problem. Den är främst till för de som redan nu vill testa GS men den är inte helt riskfri och kanske inte heller vad din far vill ha.
barnabooth

Inlägg av barnabooth »

Tack för svar. Jag testade med "sudo nividia-xconfig" i går, men det gick inte. bättre. Loggar han in i unity ("ubuntu") så syns ikonerna till vänster som beskrivit ovanfår; loggar han in i "klassisk" så blir det en helt blank skärm, det enda som syns är ett litet snurrande vitt hjul nere till höger. Endast "ubuntu klassisk (säkert läge)" fungerar. Det verkar fortfarande som om det är grafikdriveren är inaktiverad. Vore fortfarande tacksam för tips.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag är lite förbryllad över den felbild jag ser framför mig. Dels känns det som ett problem med grafikdrivaren, dels som att det är något annat som strular.

Vad ger detta kommando för output?

/usr/lib/nux/unity_support_test -p
Har allt blivit installerat ok, kör dessa kommandon

sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get -f install
sudo apt-get check
bara för att fixa till eventuella tillkortakommanden vid en uppgradering då det tydligen visat sig inte vara alltför ovanligt.
barnabooth

Inlägg av barnabooth »

Tack för tips!
Jag återkommer efter kvällens aftonsession via telefonen.
barnabooth

Inlägg av barnabooth »

Ja, efter en besvärlig afton så ger kommandot

/usr/lib/nux/unity_support_test -p

unity_support_test: kommandot hittades inte
Filen unity_support_test ligger i biblioteket nux, dock.
Det skall också sägas att detta är gjort från ubuntu klassisk (säkert läge), eftersom terminalen inte kan öppnas (heller inte med ctrl +shift + t) från unity.

Ja, är det någon som har ett tipps. Själv kan jag inte se annat än att kanske försöka att återinstallera 11.04 från distans, någonting jag helst inte vill, då jag är rädd för att min far saboterar min fina uppdelning mellan /home och / ...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Konstigt att kommandot /usr/lib/nux/unity_support_test -p ger svaret unity_support_test: kommandot hittades inte trots att du skriver att filen finns. Finns filen (kommandot) så borde man inte kunna få det svaret, hmm...

Jag antar att du körde de tre andra kommandona också?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"