Vilket Linux till min mamma? =)
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Vilket Linux till min mamma? =)
Hej!
Min mammas gamla dator köpt för ca 4-5 år sedan håller på att mjukvaru haverera . För mycket Windows kultur in denna.
Jag kommer rädda alla bilder sedan vill jag inte installera windows i denna igen. Funderar på att installera Linux. Och självklart vill jag ha något som är så enkelt som möjligt för henne. Är det så likt windows som möjligt vore det bra.
Så skillnaden mellan gnome och KDE? Är Gnone enklare?
Har tittar på ubuntu, kubuntu och Linux Mint.
Jag har inte kollat på vad datorn har för prestanda men den ligger säkert på AMD 1.5-2 Ghz, 2GG RAM.
Vad föreslår ni?
En följdfråga till detta. Måste jag installera alla drivrutiner manuellt eller kommer det gå op autimatik. För när jag körde in ubuntu i min mac behövde jag inte istallera någon maniellt.
Min mammas gamla dator köpt för ca 4-5 år sedan håller på att mjukvaru haverera . För mycket Windows kultur in denna.
Jag kommer rädda alla bilder sedan vill jag inte installera windows i denna igen. Funderar på att installera Linux. Och självklart vill jag ha något som är så enkelt som möjligt för henne. Är det så likt windows som möjligt vore det bra.
Så skillnaden mellan gnome och KDE? Är Gnone enklare?
Har tittar på ubuntu, kubuntu och Linux Mint.
Jag har inte kollat på vad datorn har för prestanda men den ligger säkert på AMD 1.5-2 Ghz, 2GG RAM.
Vad föreslår ni?
En följdfråga till detta. Måste jag installera alla drivrutiner manuellt eller kommer det gå op autimatik. För när jag körde in ubuntu i min mac behövde jag inte istallera någon maniellt.
Re: Vilket Linux till min mamma? =)
Ubuntu 10.04 så slipper du uppdatera systemet innan nästa LTS-version kommer. Det är helt enkelt längre supporttid på LTS-versionerna. Om du tycker att 10.04 är segt på din mammas dator så rekommenderar jag att du i programmet Utseende inaktiverar avancerade skrivbordseffekter. Det brukar snabba upp systemet men på bekostnad av vissa 3d-effekter som skuggor runt öppna fönster osv. Jag tycker du ska satsa på Ubuntu för det är lättast att hitta support-trådar och få hjälp med systemet också. Innan du installerar Ubuntu på din mammas dator så testkör Ubuntu från Ubuntu Live-skivan först. Tänk på att Ubuntu som körs från CD-skiva är segare än Ubuntu på hårddisken är. Det är dock bra att testa så att datorn verkar klara Ubuntu. Testa wifi också när du är inne i Ubuntu Live så att du vet att det går att koppla upp sig trådlöst (om din mamma ska göra det i Ubuntu).
Du måste installera proprietära drivrutiner manuellt i Ubuntu 10.04. Hur det är i 11.04 vet jag inte eftersom utseendet Unity kräver aktiverade 3d-effekter. Jag hade inte installerat 11.04 på din mammas dator (varför skulle jag installera ett operativsystem på din mammas dator förresten?!?) eftersom Unity är helt nytt och det ställer större krav på att grafikkortet har stöd i 11.04 eftersom 3d-effekterna inte går att avaktivera. Problemet med att använda 10.04 är att du får adda PPA för Firefox 4 och några andra program om du vill ha senaste versionerna av programmen. Det som är bra med 10.04 är att det har hängt med ett år nu och att det kommer att komma ut säkerhetsuppdateringar till systemet under längre tid än för 10.10 och 11.04. Här ser du hur länge det kommer att vara support på versionerna: https://wiki.ubuntu.com/LTS
Du aktiverar/inaktiverar proprietär drivrutin under System -> Administration -> Additional Drivers i Ubuntus meny.
Ett tips är att installera Synapse (från deras PPA) eller Gnome Do (från Ubuntus förråd) och lära morsan starta program genom programstartaren Gnome Do (Synapse). Lägger du dessutom till Skrivbordsikoner för Hemkatalogen, Papperskorgen m.m. så kommer din mamma nog snabbt in i användandet av Ubuntu. Så här lägger du till ikoner på Skrivbordet (ej i Unity 11.04 vad jag vet): http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/a ... u-desktop/
Det är idé att installera vlc och gnome-mplayer till morsan också. Om hon chattar så är pidgin ett alternativ till empathy som kommer med Ubuntu.
Du måste installera proprietära drivrutiner manuellt i Ubuntu 10.04. Hur det är i 11.04 vet jag inte eftersom utseendet Unity kräver aktiverade 3d-effekter. Jag hade inte installerat 11.04 på din mammas dator (varför skulle jag installera ett operativsystem på din mammas dator förresten?!?) eftersom Unity är helt nytt och det ställer större krav på att grafikkortet har stöd i 11.04 eftersom 3d-effekterna inte går att avaktivera. Problemet med att använda 10.04 är att du får adda PPA för Firefox 4 och några andra program om du vill ha senaste versionerna av programmen. Det som är bra med 10.04 är att det har hängt med ett år nu och att det kommer att komma ut säkerhetsuppdateringar till systemet under längre tid än för 10.10 och 11.04. Här ser du hur länge det kommer att vara support på versionerna: https://wiki.ubuntu.com/LTS
Du aktiverar/inaktiverar proprietär drivrutin under System -> Administration -> Additional Drivers i Ubuntus meny.
Ett tips är att installera Synapse (från deras PPA) eller Gnome Do (från Ubuntus förråd) och lära morsan starta program genom programstartaren Gnome Do (Synapse). Lägger du dessutom till Skrivbordsikoner för Hemkatalogen, Papperskorgen m.m. så kommer din mamma nog snabbt in i användandet av Ubuntu. Så här lägger du till ikoner på Skrivbordet (ej i Unity 11.04 vad jag vet): http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/a ... u-desktop/
Det är idé att installera vlc och gnome-mplayer till morsan också. Om hon chattar så är pidgin ett alternativ till empathy som kommer med Ubuntu.
haha. Ja varför skulle du vilja på min morsas dator.
Läste lite till- Är inte Kubuntu KDE och ubuntu Gnome. Är inte KDE lättare för morsan då KDE är kanske mer likt windows ?? Eller är jag helt snurrig här.
Läste lite till- Är inte Kubuntu KDE och ubuntu Gnome. Är inte KDE lättare för morsan då KDE är kanske mer likt windows ?? Eller är jag helt snurrig här.
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Jo, KDE är Skrivbordsmiljön i Kubuntu och Gnome är Skrivbordsmiljö i Ubuntu. Det stämmer bra det. Jag tycker inte att KDE är enklare att använda än Gnome. Däremot så finns det dom som tycker att KDE liknar Windows mer än vad Gnome gör, men det handlar ju mer om designen på fönster, ikoner osv än själva användarvänligheten. Det är en smaksak om man föredrar KDE eller Gnome. Jag tycker du ska installera Ubuntu (och Gnome Do, ikoner på Skrivbordet osv). Det borde räcka för att din mamma ska kunna använda datorn normalt. Lägg ev. till ikoner på Skrivbordet för dom program hon använder mest så lär hon ju inte ha några större problem med att använda Ubuntu. Jag menar, Firefox 4 fungerar ju till 99% likadant i Ubuntu som i Windows och Evolution är ju väldigt lik Thunderbird eller standardklienten för mail i Windows. Empathy eller Pidgin är ju snarlik Live Messenger (bortsett från att du slipper reklamen och att videosamtal inte fungerar i Pidgin/Empathy). Tänk på att betteritiden ofta blir lite sämre i Linux på en laptop en med Windows. Om din mamma använder datorn mycket utan att ha den inkopplad i ett strömuttag så är det kanske bättre att låta henne ha kvar Windows. Jag ser bara tre anledningar till att behålla Windows:MacUntu skrev:haha. Ja varför skulle du vilja på min morsas dator.
1. Man spelar avancerade datorspel som är byggda för plattformen Windows.
2. Man använder ett program som inte fungerar i Linux, t.ex: Photoshop eller MS Office (och man tycker kanske inte att Gimp och LibreOffice/OpenOffice duger som ersättningsprogram).
3. Man är i stort behov av bra batteritid och Linux på laptopen suger mer batteri än Windows i vissa fall.
Annars är Ubuntu ett bättre alternativ som operativsystem än Windows enligt mitt sätt att se på saken. Det är ju ett sätt att stödja öppen källkod att INTE använda produkter som bygger på av sluten källkod, t.ex Windows.
Du kan ju testa Ubuntu 11.04 på din mammas dator, men gränssnittet Unity är helt nytt och funktionerna skiljer sig mycket från tidigare versioner av Ubuntu och det är nog ett större steg att gå från Windows till Ubuntu 11.04 än att gå från Windows till Ubuntu 10.04 eller 10.10.
Jag rekommenderar också att du ställer in så att Ubuntu automatiskt hämtar och installerar säkerhetsuppdateringar till på din mammas dator. Då slipper hon hålla på och bry sig om det också. Passa på att ändra så att Update Manager inte poppar upp ett fönster när det finns uppdateringar också. Om du gör dom här ändringarna så kommer Ubuntu automatiskt uppdatera systemet med säkerhetsuppdateringar och när det finns vanliga programvaru-uppdateringar så kommer du se en ikon i panelen om det. Du kan då lite då och då kolla om din mammas dator behöver program-uppdateringar och köra just den typen av uppdateringar manuellt så slipper din mamma bry sig om saken.
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag skulle säga Ubuntu (med Gnome eller Unity) eller Kubuntu (med KDE) mest är en smak och vanesak. Det man börjat med känns mer naturligt och i längden ofta bättre. Jag kör själv Kubuntu och gillar så klart KDE. Antingen så är du så pedagogisk med din mamma att du laddar ner både Ubuntus och Kubuntus livecd och låter henne titta och testa båda lite liveläge lite snabbt. I det läget kan du köra Ubuntu/Kubuntu utan att installera något utan bara tillfälligt direkt från cdn. Sedan frågar du henne vad hon tycker känns bäst innan du installerar det helt och fullt på datorn. Liveläge ger inte optimal känsla eftersom allt kommer gå fortare efter installation och utan lite lagg som man kan känna när man kör från en livecd men utseesende och funktion får man då en uppfattning av.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Stort tack.
Kubuntu kräver väl också mer cpu kraft med tanke på att det är mer grafiska effekter eller hur ?
Kubuntu kräver väl också mer cpu kraft med tanke på att det är mer grafiska effekter eller hur ?
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Du kan stänga av vissa grafiska effekterna eller köra helt utan i KDE. Med blir det annars är det lite som att köra med Gnome + Compiz. Helst skulle jag nog också vilja ha minst och gärna lite mer än 1 GB RAM minne för bästa upplevelse och användande men det gäller nog för båda installationerna.MacUntu skrev:Stort tack.
-------------------------------------------------------------
Hans morsas dator har 2GB i RAM så det är inget problem. Dessutom skiljer det så lite i RAM-förbrukning mellan Gnome och KDE att det bara är intressant om man har kankse 500MB i RAM eller så. Inte om du har 2GB eller mer. Däremot kräver Ubuntus avancerade skrivbordseffekter (och Unity) att Ubuntu drar jämt med grafikkortet. Det kräver säkert KDE också om man ska använda Skrivbordsmiljön med grafiska effekter. Phillip är ju känd för att gilla KDE och Kubuntu kanske passar din mamma bra, men jag tror nog ändå att Ubuntu är ett bättre val för användarmässigt är det ingen större skillnad och Ubuntu är lite mer i ropet än Kubuntu så det blir enklare att få hjälp i forumet och (via Google) om din mammas dator skulle strula.
Se till att hon använder Chromium (installera från daily-PPA, inte från Ubuntus förråd) eller Firefox 4 (installera från Mozilla PPA) och VLC och Gnome-Mplayer så tror jag inte Ubuntu blir för svårt för henne att använda. Min erfarenhet är att en programstartare som Gnome Do eller Synapse (installera från Synapses PPA) är väldigt bra för att nybörjare ska slippa sitta och leta i menyerna efter sina mest använda program. Installera Adblock Plus och Flash så har din mamma en webbläsare som duger fint. Jag tror du måste installera Adblock Plus från Mozillas Add-On-sajt för jag tror inte Adblock i Ubuntus förråd fungerar med Firefox 4 (i Ubuntu 10.04 och 10.10).
Se till att hon använder Chromium (installera från daily-PPA, inte från Ubuntus förråd) eller Firefox 4 (installera från Mozilla PPA) och VLC och Gnome-Mplayer så tror jag inte Ubuntu blir för svårt för henne att använda. Min erfarenhet är att en programstartare som Gnome Do eller Synapse (installera från Synapses PPA) är väldigt bra för att nybörjare ska slippa sitta och leta i menyerna efter sina mest använda program. Installera Adblock Plus och Flash så har din mamma en webbläsare som duger fint. Jag tror du måste installera Adblock Plus från Mozillas Add-On-sajt för jag tror inte Adblock i Ubuntus förråd fungerar med Firefox 4 (i Ubuntu 10.04 och 10.10).
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Håller med föregående talare. 
Om du väljer Gnome kanske du ska ta bort bottenpanelen och sätta dit en docka som Cairo-dock eller liknande. Bör inte vara problem för ett system med 2 gig ram.

Om du väljer Gnome kanske du ska ta bort bottenpanelen och sätta dit en docka som Cairo-dock eller liknande. Bör inte vara problem för ett system med 2 gig ram.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Stort tack alla!
Ska bli kul att mecka med hennes gamla burk. Ni har gett mig mycket tips.
Själv kör jag Ubuntu (rätt ny) och älskar möjligheterna som finns.
Körde MsDos en gång i tiden och förstår logiken i terminal hanteringen dock på beginners level.
Kul att mecka och utforska denna nya värld
Lycka till själv med allt. Jag har nu fått de svar jag behövde.
Ska bli kul att mecka med hennes gamla burk. Ni har gett mig mycket tips.
Själv kör jag Ubuntu (rätt ny) och älskar möjligheterna som finns.
Körde MsDos en gång i tiden och förstår logiken i terminal hanteringen dock på beginners level.
Kul att mecka och utforska denna nya värld

Lycka till själv med allt. Jag har nu fått de svar jag behövde.
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Jag brukar tvärtom ta bort panalen högst upp och bara ha kvar bottenpanelen. Numera tar jag bort bottenpanalen och ställer in autohide i gconf-editor på jättelång tid och får då en panel som ligger över fönstrens titelbar. Då maximerar jag bildytan för programmet jag använder: http://i.solidfiles.net/ddcaa.pngrevoltism skrev:Håller med föregående talare.
Panelen ser ni längst uppe till höger.

Jag håller med ubot om det mesta i denna tråden, men när det gäller paneler tror jag att standardlayoten borde vara det bästa för en som är ovan vid Ubuntu. Den ger mycket plats för fönster i nedre panelen samtidigt som statusinformation och menyerna alltid visas högst upp. Detta tar ungefär lika stor plats som aktivitetsfältet i Windows 7. Blir det ont om plats i höjdled kan man alltid möblera om panelerna i efterhand, men först efter att man lärt sig var man hittar alla saker i Ubuntu.
Synapse eller Gnome DO är snabbt och bra om man är van vid att "prata" med datorn via tangentbordet. Kommer man direkt från Windows tror jag dock att man är mer van vid "peka-klicka"-metoden, och då är nog den traditionella programmenyn enklast.
Synapse eller Gnome DO är snabbt och bra om man är van vid att "prata" med datorn via tangentbordet. Kommer man direkt från Windows tror jag dock att man är mer van vid "peka-klicka"-metoden, och då är nog den traditionella programmenyn enklast.
Traditionella programmenyn eller ännu enklare: programikoner på Skrivbordet.
Tack.
Jag kommer köra Ubuntu med Gnome och förenkla hennes skrivbord med de tips jag nu fått.Eftersom jag själv kommer köra Gnome och bli bättre på det då blir det enklare att vara hennes support.
Jag kommer köra Ubuntu med Gnome och förenkla hennes skrivbord med de tips jag nu fått.Eftersom jag själv kommer köra Gnome och bli bättre på det då blir det enklare att vara hennes support.
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Det blev Ubuntu 10.04. hon vart supernöjd 
Tack alla

Tack alla
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Jag rekommenderar Firefox 4 till din mamma. Du installerar fx4 så här:MacUntu skrev:Det blev Ubuntu 10.04. hon vart supernöjd
Tack alla
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Tack!ubot skrev:Jag rekommenderar Firefox 4 till din mamma. Du installerar fx4 så här:MacUntu skrev:Det blev Ubuntu 10.04. hon vart supernöjd
Tack allaUbuntu 10.04 innehåller väl Firefox 3.6 eller uppdateras fx i 10.04 till Firefox 4 automatiskt?Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Ja det blev firefox. Installerade också in flash plugin så att det är klart. Jag föredrar chrome men hon har kört firefox förut så...
tack för installationstipset. Börjar få mer och mer koll på terminal inst nu

---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Jag rekommenderar tillägget adblock plus också. Om din mamma nu inte älskar att se reklam när hon surfar.
Tack! Jag kör det själv nuubot skrev:Jag rekommenderar tillägget adblock plus också. Om din mamma nu inte älskar att se reklam när hon surfar.

---
Never iPhone
---
Never iPhone
---