Emellertid har jag samma bekymmer oberoende av vilken webbläsare som används - det blir precis samma resultat med Firefox 3.6.18pre som med (Firefox) Nightly 6.0a1, Chromium 13.0.764.0 och Opera 11.10. Det märkliga är att det funkade utmärkt att använda Bredbandskollen eller spela strömmande video med de då aktuella versionerna av alla dessa webbläsare innan ominstallationen, trots att precis samma codecs och samma Adobe Flash Player plugin installer (version 10.2.159.1ubuntu0.10.10.1) var installerade då !... Ett känt problem i dagsläget är att Chrome och Firefox 4 har problem med icke-amerikanska teckenuppsättningar i Flash, men i version 3.x av Firefox fungerar det som det ska. Bredbandskollen är heller inte testad med alternativa Flash-spelare utöver Adobes egna. ...
Jag borde för säkerhets skull nämna här att det brukar gå bra att spela upp videoklipp från YouTube (gissningsvis de som använder HTML5) och jag har inga som helst problem med att spela upp videosnuttar som sparats på hårddisken.
Idag försökt jag spela upp ett BBC-videoklipp om en smutsrädd griskulting och fick då se ett meddelande om att den korrekta versionen av Flash Player inte var installerad, med en länk till en Adobe-webbsida där jag erbjöds att ladda ned versionen 10.3.181.4 för Linux (se bifogade skärmbilder för detaljerna). Där valde jag versionen »APT for Ubuntu 10.04+« och tryckte på knappen »Ladda ned nu«, varefter en liten ruta med rubriken »Aktivera ytterligare programkanal«, där jag tillfrågades om jag vill »aktivera följande programkanal: "maverick-partner"« med förklaringen att »The Ubuntu 10.10 partner channel contains applications that are available for Ubuntu from third-party software partners for the 10.10 release.« Om jag tryckte på Nej-knappen försvann rutan och i övrigt hände ingenting, tryckte jag däremot på Ja-knappen dök det upp, efter det att jag hade autentikerat mig genom att skriva in mitt lösenord i en ny ruta, ett meddelande »Paketet "adobe-flash-plugin" är virtuellt«, men i övrigt hände ingenting nu heller, insticksprogrammet uppdaterades inte. Hur som helst tror jag knappast att det är det faktum att insticksprogrammet inte uppdaterats som spökar här, då jag ser precis samma meddelande när jag försöker spela upp videoklippet på en bordsdator med Natty installerat där uppdatering till versionen 10.3.181.4 skett och där i övrigt jag erfar precis samma svårigheter med strömmande video, Bredbandskollen, osv som på min Maverick-laptop....
Förslag på hur jag kan få strömmande video att funka igen emotagas med taxamhet - det är både irriterande och pinsamt att behöva starta Win7 när jag vill kolla uppkopplingshastigheten eller se på strömmande video !...
Henri